Bonusbarn som inte sover själv
Jag var i den situationen under en period för något år sen. Barnet kom in varje natt under flera veckors tid. Så störigt då det påverkar allas sömn. Ibland kunde pappan till barnet lägga sig själv på soffan och låta mig och barnet ligga kvar i vår säng. Detta fick mig att gå i taket. Barnet ska sova i sitt rum och om den kommer in på natten får pappan gå tillbaka med barnet till dennes rum och så får de sova tillsammans där isåfall.
Jag tycker du ska vägra flytta på dig och kräva att han lägger sig med sitt barn i dennes säng tills den somnar alternativt hela natten om så krävs. Det finns ingen anledning att din sömn ska förstöras pga detta.
Min sambo hävdade att barnet ville komma och sova med oss och att det måste va okej att han lämnar sängen så vi kan sova. Problemet för mig var ju att barnet aldrig låg still och höll på att låta och slå omkring i sängen. Sen hade jag ingen lust att sova med barnet heller. Då tyckte min sambo att jag kunde lägga mig på soffan istället så kunde de sova i sängen tillsammans. Då framförde jag att de lika gärna kunde flytta sig själva till barnet säng så behövde ingen sova på soffan.
Säg ifrån och sätt ner foten när saker inte passar dig. Barnet måste inte sova i er säng. Kommer hon på natten så är det för att sova med sin förälder och då kan de sova i hennes säng istället för i er. Det går liksom inte för din sambo att argumentera emot det. Klagar han på storleken på barnet säng så får han gå och köpa en större säng som möjliggör för att de två kan sova i hennes rum tillsammans.