• Ise

BF Juli 2017 Södra Stockholm

Jag har letat men inte sett att det finns någon BF tråd för oss som väntar smått i juli 2017? Och då speciellt för oss som bor i Stockholm och söderort.
    Tänker mig att det ska vara rätt "lokalt" för att det ska bli enkelt att eventuellt träffas för barnvagnspromenader och fikamys sen när bebisarna är ute :)

Någon mer som känner att de platsar i denna tråd? :) Välkomna isf!
    (om det redan finns en liknande tråd så hojta gärna till!)

• Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm
  • Ise
    Hmlan skrev 2017-02-09 12:16:24 följande:
    Vad roligt! Jag börjar bli lite orolig för att jag inte känner så mycket som förra gången nu, men tror att det mer handlar om att RUL börjar närma sig. Känns som en stor tenta jag är nervös över att inte klara... Kände samma inför förra UL, blev rätt chockad över att det faktiskt låg en riktig bebis därinne haha.

Ser att du också går på Mama Mia söder, kul att fler går där trots att det finns andra ställen närmre. De är helt fantastiska allihop, t o m i "receptionen". Har du haft samma barnmorska varje gång?

Ja jag är också både nervös och förväntansfull inför RUL. :D

Yes jag går där för tredje gången gillt :) Har faktiskt haft olika barnmorskor varje gång. Första gången hade jag Maria Liljare men hon hade skolat om sig till Ultraljudssköterska till min andra graviditet - då fick jag gå till Tuula Forsberg. Nu tredje gången så går jag hos en som heter Anna Östbring (har bara varit där en gång). Vet inte varför jag inte fick Tuula igen men känner att det inte gör mig så mycket. Alla är ju verkligen så trevliga! och jag brukar dessutom inte ha några komplicerade graviditeter så när jag är där är det mest in/ut, lyssna på hjärtat mäta lite och klart. Så alla besök är så snabba så det känns som att jag inte "bondar" så jättemycket ändå (även om de såklart är jättetrevliga!).
    Vem går du hos? 

• Tokgurkan

Vad roligt att se att ni är fler som går på MamaMia Söder, det gör jag med dom är verkligen bra, så avslappnade och trevliga jämt!

• Hmlan
    Ise skrev 2017-02-09 14:57:45 följande:

Ja jag är också både nervös och förväntansfull inför RUL. :D

Yes jag går där för tredje gången gillt :) Har faktiskt haft olika barnmorskor varje gång. Första gången hade jag Maria Liljare men hon hade skolat om sig till Ultraljudssköterska till min andra graviditet - då fick jag gå till Tuula Forsberg. Nu tredje gången så går jag hos en som heter Anna Östbring (har bara varit där en gång). Vet inte varför jag inte fick Tuula igen men känner att det inte gör mig så mycket. Alla är ju verkligen så trevliga! och jag brukar dessutom inte ha några komplicerade graviditeter så när jag är där är det mest in/ut, lyssna på hjärtat mäta lite och klart. Så alla besök är så snabba så det känns som att jag inte "bondar" så jättemycket ändå (även om de såklart är jättetrevliga!).

Vem går du hos? 

Känner inte igen namnen men är dålig på namn, du har ju fått prova på några i alla fall! Vad lustigt att du beskriver det som att du inte BRUKAR ha så komplicerade graviditeter. Låter som att du är gravid regelbundet som hobby liksom Har också haft det okomplicerat, mer förra gången, men pratar om allt möjligt med henne så det kändes tryggt att ha samma. Såg faktiskt fram emot att ringa henne och berätta att jag var gravid igen, hon blev jätteglad. Gillade ultraljudsbarnmorskan jag hade nu senast också, det verkar vara främst hon som är där. Hade henne en gång förra graviditeten på ett TUL också, minns inte hennes namn men hon är verkligen lugnande och förstående.

Förresten, födde på Danderyd sist och de var lika bra, min barnmorska kände dessutom min favorit från BB. Visst hör de ihop på något sätt?
  • Hmlan
    Tokgurkan skrev 2017-02-09 15:44:54 följande:

Vad roligt att se att ni är fler som går på MamaMia Söder, det gör jag med dom är verkligen bra, så avslappnade och trevliga jämt!

Kikade tillbaka på äldre inlägg, funderar du också på Mama Mias BVC? Jag vill gärna gå dit med kommande barn, kändes inte så bra på vårt förra BVC, fick konstiga råd där. Slutade fråga dem om saker för de verkade inte ha koll ändå så det var synd. Har hört mycket gott om de andra mottagningarna Mama Mia har så gissar att de har höga krav på BVC-personalen med. Blir lite längre att åka men får åka en bit oavsett och man är inte där så ofta så det är nog värt det.

Har du varit hos Martina Skoog än? Träffade henne i januari och jag fick min foglossning bekräftad och provade bälte, men det var inte så mycket mer än så. Du får gärna skriva om du får några bra tips på övningar eller liknande!
  • Tokgurkan
    Hmlan skrev 2017-02-09 17:32:51 följande:

Kikade tillbaka på äldre inlägg, funderar du också på Mama Mias BVC? Jag vill gärna gå dit med kommande barn, kändes inte så bra på vårt förra BVC, fick konstiga råd där. Slutade fråga dem om saker för de verkade inte ha koll ändå så det var synd. Har hört mycket gott om de andra mottagningarna Mama Mia har så gissar att de har höga krav på BVC-personalen med. Blir lite längre att åka men får åka en bit oavsett och man är inte där så ofta så det är nog värt det.

Har du varit hos Martina Skoog än? Träffade henne i januari och jag fick min foglossning bekräftad och provade bälte, men det var inte så mycket mer än så. Du får gärna skriva om du får några bra tips på övningar eller liknande!

Jo jag har funderat lite på deras BVC, men blir en bit att åka då så är lite osäker. Jag har en BVC precis där jag bor så kanske provar den till att börja med. Det är ju viktigt att man känner sig trygg där och känner att dom har koll så det känns värt att åka en bit om jag inte känner trygghet..

Ja jag va hos henne förra veckan och ska dit imorgon också. Förra veckan fick jag ligga med TENS på vissa ställen på ryggen, och så fick jag testa bäckenbälte som jag beställde hem också.. tycker det hjälper när jag går. Ja absolut, hoppas på att få lite övningar att göra hemma. Du ska inte tillbaka till henne något?

Tänkte testa vattengympa för gravida snart, det ska tydligen vara bra :)
  • narie24

Man blir ju sugen på att byta Mvc när man hör er :). Jobbar nära Liljeholmen så det är ren bekvämlighet och tiden som styr mitt val. Det verkar ju bli några besök för mig framöver.

• Ise

haha ja jag brukar vara gravid lite då och då :P Kanske skrev det lite knasigt. hehe.

Jag kommer inte att gå på mammamias MVC, men det beror endast på att jag har ett BVC precis där jag bor. 5 min hemifrån. Så när det är de där mängderna av kontroller precis i början är det skönt att bara kunna såsa över i mjukisar samtidigt som man lämnar på dagis och sen gå hem igen :) utan att behöva fixa sig och "åka in till stan".  + att det är skönt att ha dem nära för att bara "droppa förbi" om det är något man undrar över utan att boka tid. Så för mig är det enbart bekvämlighetsskäl att jag väljer en lokal BVC ( + att jag gått på min lokala med mina andra barn och gillar dem som jobbar där + att det är nyrenoverat och fräscht).

Det var även av bekvämlighetsskäl jag valde mamma mia söder första gången - eftersom jag jobbar inne i stan så var det liksom till/från jobbet och jag kunde lätt åka dit på lunchen om jag hade tid då. Sen så gillade jag ju dem så mycket så jag blev kvar.

• Ise
    Ise skrev 2017-02-10 08:52:20 följande:

haha ja jag brukar vara gravid lite då och då :P Kanske skrev det lite knasigt. hehe.

Jag kommer inte att gå på mammamias MVC, men det beror endast på att jag har ett BVC precis där jag bor. 5 min hemifrån. Så när det är de där mängderna av kontroller precis i början är det skönt att bara kunna såsa över i mjukisar samtidigt som man lämnar på dagis och sen gå hem igen :) utan att behöva fixa sig och "åka in till stan".  + att det är skönt att ha dem nära för att bara "droppa förbi" om det är något man undrar över utan att boka tid. Så för mig är det enbart bekvämlighetsskäl att jag väljer en lokal BVC ( + att jag gått på min lokala med mina andra barn och gillar dem som jobbar där + att det är nyrenoverat och fräscht).

Det var även av bekvämlighetsskäl jag valde mamma mia söder första gången - eftersom jag jobbar inne i stan så var det liksom till/från jobbet och jag kunde lätt åka dit på lunchen om jag hade tid då. Sen så gillade jag ju dem så mycket så jag blev kvar.

jag menar såklart mammamias BVC.  men det förstod ni kanske :P
  • Hmlan

Jag kommer gå tillbaka till henne senare i graviditeten om det behövs, bältet funkade inte så bra för mig men kanske framöver sa hon. Det känns bättre att knyta en sjal om höfterna så ett bälte kanske inte vore så dumt nu ändå. Var köpte du ditt? Men har också tänkt gå på vattengympa, tror det går på högkostnadskortet så man slipper den galet dyra vattengympan man kan gå på på andra ställen. Ca 1400 för 5 tillfällen såg jag. Gillade du TENS förresten? Köpte en förra graviditeten som funkar bra.

Har inte hört så mycket om Liljeholmens MVC men deras öppna förskola är väldigt populär, man får ju köa in. De är väl i samma byggnad men hör säkert inte ihop så det säger väl inget Tycker verkligen att man ska byta barnmorska om det inte känns helt 100, särskilt om du ska hänga där en del!

Vad skönt med BVC nära för er. Vi har inget i närheten, får promenera i nästan en timme (med foglossning som hänger kvar) till vår förra så åker hellre till stan. Hade det funnits något annat på promenadavstånd dock så hade jag valt den, så jag förstår er.

• Sosozo
    Hmlan skrev 2017-02-09 17:32:51 följande:

Jag har siktat in mig på Mama Mias BVC på söder. Flyttar till Skanstull i mars då tror det kommer ligga närmst! Går på Mama Moa i city nu. Tycker de är superbra.
Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm