• Ise

BF Juli 2017 Södra Stockholm

Jag har letat men inte sett att det finns någon BF tråd för oss som väntar smått i juli 2017? Och då speciellt för oss som bor i Stockholm och söderort.
    Tänker mig att det ska vara rätt "lokalt" för att det ska bli enkelt att eventuellt träffas för barnvagnspromenader och fikamys sen när bebisarna är ute :)

Någon mer som känner att de platsar i denna tråd? :) Välkomna isf!
    (om det redan finns en liknande tråd så hojta gärna till!)

• Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-02-08 21:09:51 följande:

Nu har jag börjat älska att lägga mig tidigt i sängen. Inte för att jag är stuptrött (trött är man men inte som tidigare), utan för att i lugn och ro kunna ligga med handen på magen och kunna det lilla livet röra sig där inne. Mysiga tider som följer nu :). Känner den röra sig varje dag.

Såååå skönt! Typ bästa stunden på dagen!
  • Tokgurkan
    Hmlan skrev 2017-02-10 11:18:18 följande:

Jag kommer gå tillbaka till henne senare i graviditeten om det behövs, bältet funkade inte så bra för mig men kanske framöver sa hon. Det känns bättre att knyta en sjal om höfterna så ett bälte kanske inte vore så dumt nu ändå. Var köpte du ditt? Men har också tänkt gå på vattengympa, tror det går på högkostnadskortet så man slipper den galet dyra vattengympan man kan gå på på andra ställen. Ca 1400 för 5 tillfällen såg jag. Gillade du TENS förresten? Köpte en förra graviditeten som funkar bra.

Har inte hört så mycket om Liljeholmens MVC men deras öppna förskola är väldigt populär, man får ju köa in. De är väl i samma byggnad men hör säkert inte ihop så det säger väl inget Tycker verkligen att man ska byta barnmorska om det inte känns helt 100, särskilt om du ska hänga där en del!

Vad skönt med BVC nära för er. Vi har inget i närheten, får promenera i nästan en timme (med foglossning som hänger kvar) till vår förra så åker hellre till stan. Hade det funnits något annat på promenadavstånd dock så hade jag valt den, så jag förstår er.

Jag beställde det på en hemsida hon skrev ner åt mig, gularehab hette det tror jag. Det vore ju toppen om det gick på högkostnadskortet, är det via läkaren man går då och får remiss? Ja idag gillade jag verkligen TENS, hon satte en precis där jag brukar få ont och det var såå skönt! Hon testade även något som hette Kraismetoden(?) eller något sånt, tryckte på vissa punkter, masserade lätt och mjukade upp musklerna.. vart jätteavslappnad av det..

Om du ändå inte har något BVC nära så hade jag nog testat det på MamaMia söder.. deras MVC är ju så bra så tänker att deras BVC borde vara lite samma :)
  • Hmlan
    Sosozo skrev 2017-02-10 18:29:43 följande:

Jag har siktat in mig på Mama Mias BVC på söder. Flyttar till Skanstull i mars då tror det kommer ligga närmst! Går på Mama Moa i city nu. Tycker de är superbra.

Har hört av flera, oberoende av varandra, att den manliga gynekologen där är superbra. Känns lite märkligt vad världen är liten ibland!
    Tokgurkan skrev 2017-02-10 18:53:47 följande:

Jag beställde det på en hemsida hon skrev ner åt mig, gularehab hette det tror jag. Det vore ju toppen om det gick på högkostnadskortet, är det via läkaren man går då och får remiss? Ja idag gillade jag verkligen TENS, hon satte en precis där jag brukar få ont och det var såå skönt! Hon testade även något som hette Kraismetoden(?) eller något sånt, tryckte på vissa punkter, masserade lätt och mjukade upp musklerna.. vart jätteavslappnad av det..

Om du ändå inte har något BVC nära så hade jag nog testat det på MamaMia söder.. deras MVC är ju så bra så tänker att deras BVC borde vara lite samma :)

Hon sa att man inte behövde remiss, jag skulle kontakta Rosenlunds sjukhus och boka vattengympa där bara. Hon var lite osäker på högkostnadsskyddet men hade hört samma som jag, minns inte var jag läste det någonstans. Men kolla på fysiopaktikens hemsida, det står där att frikort gäller. Tror att de hör ihop på något sätt, fick båda namnen. Det verkar vara på den senare man anmäler sig.

Ja det där lätta tryckandet var toppen, har försökt få min man att göra samma men det blir inte riktigt lika bra
  • Tokgurkan
    Hmlan skrev 2017-02-10 20:57:36 följande:

Har hört av flera, oberoende av varandra, att den manliga gynekologen där är superbra. Känns lite märkligt vad världen är liten ibland!Hon sa att man inte behövde remiss, jag skulle kontakta Rosenlunds sjukhus och boka vattengympa där bara. Hon var lite osäker på högkostnadsskyddet men hade hört samma som jag, minns inte var jag läste det någonstans. Men kolla på fysiopaktikens hemsida, det står där att frikort gäller. Tror att de hör ihop på något sätt, fick båda namnen. Det verkar vara på den senare man anmäler sig.

Ja det där lätta tryckandet var toppen, har försökt få min man att göra samma men det blir inte riktigt lika bra

Jaaa men det på Rosenlunds sjukhus via fysiopraktiken tipsade hon mig också om idag, hon sa att det va till för gravida men inriktat på gravida med bäckenbesvär, lät jättebra!

Haha ja, om man ändå kunde få den behandlingen hemma
  • narie24

Idag går jag in i vecka 19, galet!

Vet att jag är fånig som oroar mig såhär tidigt, men.., Igår på jobbet bröt jag ihop av utmattning. Det hade varit en så slitig dag med barnen i klassen, trött efter att dottern nu varit sjuk i 9 dgr mm. Fick då plötsligt ont i livmodern.

Värken höll i sig i flera timmar, tills jag la mig i ett varmbad hemma. Sedan dess har jag inte känt en rörelse där inne! Jag som känt den lille varje dag sista veckan (veckorna?). Försökt puffa på magen osv men känner inget.

Kan ju inte att barnet tagit skada av ett "psykbryt" och den har mest troligast lagt sig på ett annat sätt. Men kan inte släppa oron helt.

• Hmlan

Jag får också sådan värk i livmodern när jag ansträngt mig mycket, kan räcka med hushållsarbete. Man "ska" ju inte känna rörelser varje dag förrän vecka 26 eller liknande. Jag började känna i vecka 15 men det har varit helt lugnt i en vecka ungefär. Går snart in i vecka 18 och kände tydliga buffar igår och imorse. Jag förstår oron, har du gjort ett tidigare UL? Där ser man ju att allt är okej isåfall, allt finns och då kan man vara rätt lugn när man är så pass långt gången. Det sa min UL-barnmorska till mig. Det är ganska tidigt när det gäller sparkar ändå så är övertygad om att det inte är någon fara.

Men jag tycker ändå att om du är orolig så ska du kolla upp det, om du vill det. Det kanske räcker med att be att få lyssna på hjärtat, visst kan man göra det redan?

• Sosozo
    Hmlan skrev 2017-02-10 20:57:36 följande:

Har hört av flera, oberoende av varandra, att den manliga gynekologen där är superbra. Känns lite märkligt vad världen är liten ibland!Hon sa att man inte behövde remiss, jag skulle kontakta Rosenlunds sjukhus och boka vattengympa där bara. Hon var lite osäker på högkostnadsskyddet men hade hört samma som jag, minns inte var jag läste det någonstans. Men kolla på fysiopaktikens hemsida, det står där att frikort gäller. Tror att de hör ihop på något sätt, fick båda namnen. Det verkar vara på den senare man anmäler sig.

Ja, han är extremt bra. Han har hjälpt mig flera ggr. Trygg, lättsam och tydlig på samma gång. Har alltid känt mig så lugnad när jag varit hos honom. Han har liksom en självklar attityd som smittar av sig och inget känns "så farligt" fast man kanske kom dit som ett vrak. Tex efter ett MF.
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-02-11 07:12:06 följande:

Idag går jag in i vecka 19, galet!

Vet att jag är fånig som oroar mig såhär tidigt, men.., Igår på jobbet bröt jag ihop av utmattning. Det hade varit en så slitig dag med barnen i klassen, trött efter att dottern nu varit sjuk i 9 dgr mm. Fick då plötsligt ont i livmodern.

Värken höll i sig i flera timmar, tills jag la mig i ett varmbad hemma. Sedan dess har jag inte känt en rörelse där inne! Jag som känt den lille varje dag sista veckan (veckorna?). Försökt puffa på magen osv men känner inget.

Kan ju inte att barnet tagit skada av ett "psykbryt" och den har mest troligast lagt sig på ett annat sätt. Men kan inte släppa oron helt.

Men alltså, jag tycker det låter jätteallvarligt! Att du bryter ihop på jobbet dvs, låter inte alls bra! Låter som du har det alldeles för tufft och känner en massa krav på dig?

Ang magen blir min också hård av ansträngning på kvällen, dvs sammandragningar. Ömt och obekvämt. Känner nog bebisen mindre då med men den stackarn är väl helt ihopklämt av magen kan jag tänka. Nejdå, men det är något jag iaf gärna undviker. Mest för att det är obekvämt. Vad gäller bebisen sa bm som gjorde ultraljud att efter v 24 ska man känna varje dag.
  • Ise

Igår kväll var min mage också stenhård läääänge. Det släppte inte förrän jag somnade men det gjorde heller inte ont. Tänker mig att sammandragningarna är värre när man varit gravid tidigare flera gånger? För kommer inte ihåg att jag hade några sammandragningar med första öht.

Halsbrännan från helvetet har börjat smyga sig på... annars gick vi in i vecka 18 igår! Tiden går sååå fort! :):)

• Hmlan
    Ise skrev 2017-02-13 09:47:08 följande:

Igår kväll var min mage också stenhård läääänge. Det släppte inte förrän jag somnade men det gjorde heller inte ont. Tänker mig att sammandragningarna är värre när man varit gravid tidigare flera gånger? För kommer inte ihåg att jag hade några sammandragningar med första öht.

Halsbrännan från helvetet har börjat smyga sig på... annars gick vi in i vecka 18 igår! Tiden går sååå fort! :):)

Är det sammandragningar även när livmodern är sådär hård länge och inte i intervaller? Har undrat vad det är för något utöver att det kommer efter ansträngning. Jag får två varianter av det, den ovan samt vanliga sammandragningar som kommer lite då och då, oprovocerat och gör faktiskt rätt ont. Men precis som du säger blir det ofta så när man varit gravid tidigare. Sen "ska" det inte göra ont men för mig är det ingen fara i alla fall, tappen är opåverkad. Passar på att öva på andning och avslappning då
Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm