GrönaDruvan skrev 2017-06-06 10:49:24 följande:
Åh tjejer...vad ska jag göra åt min dödsångest? Jag är så sjukt orolig för denna förlossning..inte så orolig att inte bebisen kommer ut ordentligt, men extremt orolig för att den döda och moderkakan ska krångla..att jag ska förlora mycket blod...att något går fel och jag dör.
Livrädd är jag. Hur släpper jag tanken?
Pratade med läkaren igår och hon gick igenom lite hur det kan bli OM det skulle krångla, men hon tror inte det blir några problem alls. Ändå härligt att hon gick igenom hur de gör ifall scenariot att inte moderkakan kommer ut blir...och om man blödde mycket.. för mig hjälper det väldigt mycket att veta hur det kan bli, då har jag "mer kontroll"....
Är med sjukt rädd, för smärtan.
Hade hemska pinvärkar som inte gjorde någon nytta med dottern. Oxh blev katastrof snitt.
Kände länge att jag inte var skapt för att föda.
Nu går vi profylax kurs och de pratar mycket om inställning, avslappning, mental träning mm. Vi läste kursmaterialet ikväll, hade gråten i halsen hela tiden.
Men känns bra!
De sa ofta att vi ska fokusera på att slappna av, andas och låta de andra bm ha koll på allt annat runt omkring oss.
Börjar sakta men säkert släppa rädslan och stressen. Inser att de kommer skjälpa mer än hjälpa mig.
Har min målbild med, barnet på bröstet. Pratar ihopa mig med min man om vad jag behöver av han om jag skulle få panik.
Prata ihopa er. Om vad ni faktiskt kan påverka för att göra det tryggt för er.
Om det skulle bli komplikationer så är ni ju på det bästa stället, med väldigt kunnig personal. Och de vet om riskerna.
Tänk positivt !
<3