• Sthlmsthlm

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Hej!
    Jag tjuvstartar en tråd för oss som är nyligen gravida efter äggdonation med BF under andra halvan av 2017.

Hoppas jag får sällskap!

• Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017
  • Maran73
    Sus4nne skrev 2017-05-15 19:13:03 följande:

Jag är nyss fyllda 30 år. Jag fick veta redan vid 18 års ålder att jag inte skulle kunna få barn på naturlig väg utan att det vad ÄD som gällde när det var dags. Så vi ställde upp oss i kö i januari 2014, gjorde första försöket i maj 2015 och nu på det fjärde försöket så lyckades vi :) Än så länge iaf, går in i vecka 9 idag och på fredag får vi förhoppningsvis höra ett hjärta slå!

Ååååh, nej det är ju inte alls självklart att det är åldern som "ställer till det", men det är nog oftast så kanske? Tråkigt, men gissar att du haft tid att acceptera sakernas tillstånd så att säga? Inser att vi haft tur (ta i trä!) att lyckas på första försöket, hoppas turen forsätter. Väntar m spänning på både vårt (torsdag) och ert VUL!!
  • Micro
    Maran73 skrev 2017-05-15 22:29:05 följande:
    Ååååh, nej det är ju inte alls självklart att det är åldern som "ställer till det", men det är nog oftast så kanske? Tråkigt, men gissar att du haft tid att acceptera sakernas tillstånd så att säga? Inser att vi haft tur (ta i trä!) att lyckas på första försöket, hoppas turen forsätter. Väntar m spänning på både vårt (torsdag) och ert VUL!!
    Stort lycka till på vul båda två, håller tummarna allt jag kan.
  • Maran73
    Micro skrev 2017-05-16 10:29:05 följande:

Stort lycka till på vul båda två, håller tummarna allt jag kan.

Tackar!
  • Sus4nne
    Maran73 skrev 2017-05-15 22:29:05 följande:
    Jamenvisst är det så, jag har ju verkligen haft tid att acceptera och bearbeta detta och jag berättade för min sambo väldigt tidigt i förhållandet så han också skulle få tid på sig.

Ja, nu är det nära. Håller alla tummarna!
  • UndrandeSökare

Sus4nne - Bara nyfiken, har du Turners syndrom? Eftersom du fick veta så tidigt som 18 att du inte kan få barn utan ÄD menar jag?

• Sus4nne
    UndrandeSökare skrev 2017-05-17 08:40:45 följande:

Sus4nne - Bara nyfiken, har du Turners syndrom? Eftersom du fick veta så tidigt som 18 att du inte kan få barn utan ÄD menar jag?

Jag vet faktiskt inte, har aldrig fått ett namn på det. Vad innebär det? Jag har bara fått veta att jag har en underproduktion av hormoner och jag äter även levaxin för ämnesomsättningen.
  • UndrandeSökare

Har man Turners bildar kroppen ofta inga ägganlag för då saknar man ett x. Man är alltså 46X istället för normalt 46XX.

Har du underproduktion av sköldkörteln så heter den sjukdomen hypotyreodos (troligen felstavat), då får man äta Levaxin. Men den sjukdomen gör inte att man inte kan få barn med egna ägg. Jag har flera kvinnliga vänner som har underfunktion av sköldkörteln men ändå kunnat få barn naturligt med egna ägg.

• Sus4nne
    UndrandeSökare skrev 2017-05-17 14:42:30 följande:

Har man Turners bildar kroppen ofta inga ägganlag för då saknar man ett x. Man är alltså 46X istället för normalt 46XX.

Har du underproduktion av sköldkörteln så heter den sjukdomen hypotyreodos (troligen felstavat), då får man äta Levaxin. Men den sjukdomen gör inte att man inte kan få barn med egna ägg. Jag har flera kvinnliga vänner som har underfunktion av sköldkörteln men ändå kunnat få barn naturligt med egna ägg.

Hm, undra vad det då kan vara för fel på mig egentligen, haha! Vad jag kan minnas så har jag bara fått höra att min kropp inte producerar några ägg. Jag har ju aldrig fått mens naturligt heller utan har ätit medicin ända sen jag var 18 år för att jag ska få en blödning varje månad, och lär väl få äta den i resten av mitt liv.
    När jag var på ultraljudet inför insättningen så nämnde läkaren att hon "till och med" kunde se en äggblåsa, men mer än så sa hon inte och jag frågade inte heller.

Jag litar bara blint på vad läkarna säger och följer deras instruktioner, när man kanske bör fråga och ifrågasätta mer?
  • UndrandeSökare

Sus4nne- Det är mycket lätt att ta reda på, bara kontakta din klinik där du går (tex Endokrin) och begär ut din journal journalkopior på papper, både blodprovsresultat och journalanteckningar. Man har rätt att få ut det en gång per år i Sverige. Oftast helt gratis, vissa tar betalt för porto och sånt.

Om man inte producerar ägg kan det tex vara Turners eller PCOS (då har man ägg, men kan vara så att de aldrig släpper, för de mognar inte).

Alltid bra att veta vilken diagnos man har.

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017