Vi som är gravida efter ÄD 2017
Hej!
Jag tjuvstartar en tråd för oss som är nyligen gravida efter äggdonation med BF under andra halvan av 2017.
Hoppas jag får sällskap!
Hej!
Jag tjuvstartar en tråd för oss som är nyligen gravida efter äggdonation med BF under andra halvan av 2017.
Hoppas jag får sällskap!
Jag är nyss fyllda 30 år. Jag fick veta redan vid 18 års ålder att jag inte skulle kunna få barn på naturlig väg utan att det vad ÄD som gällde när det var dags. Så vi ställde upp oss i kö i januari 2014, gjorde första försöket i maj 2015 och nu på det fjärde försöket så lyckades vi :) Än så länge iaf, går in i vecka 9 idag och på fredag får vi förhoppningsvis höra ett hjärta slå!
Stort lycka till på vul båda två, håller tummarna allt jag kan.
Sus4nne - Bara nyfiken, har du Turners syndrom? Eftersom du fick veta så tidigt som 18 att du inte kan få barn utan ÄD menar jag?
Sus4nne - Bara nyfiken, har du Turners syndrom? Eftersom du fick veta så tidigt som 18 att du inte kan få barn utan ÄD menar jag?
Har man Turners bildar kroppen ofta inga ägganlag för då saknar man ett x. Man är alltså 46X istället för normalt 46XX.
Har du underproduktion av sköldkörteln så heter den sjukdomen hypotyreodos (troligen felstavat), då får man äta Levaxin. Men den sjukdomen gör inte att man inte kan få barn med egna ägg. Jag har flera kvinnliga vänner som har underfunktion av sköldkörteln men ändå kunnat få barn naturligt med egna ägg.
Har man Turners bildar kroppen ofta inga ägganlag för då saknar man ett x. Man är alltså 46X istället för normalt 46XX.
Har du underproduktion av sköldkörteln så heter den sjukdomen hypotyreodos (troligen felstavat), då får man äta Levaxin. Men den sjukdomen gör inte att man inte kan få barn med egna ägg. Jag har flera kvinnliga vänner som har underfunktion av sköldkörteln men ändå kunnat få barn naturligt med egna ägg.
Sus4nne- Det är mycket lätt att ta reda på, bara kontakta din klinik där du går (tex Endokrin) och begär ut din journal journalkopior på papper, både blodprovsresultat och journalanteckningar. Man har rätt att få ut det en gång per år i Sverige. Oftast helt gratis, vissa tar betalt för porto och sånt.
Om man inte producerar ägg kan det tex vara Turners eller PCOS (då har man ägg, men kan vara så att de aldrig släpper, för de mognar inte).
Alltid bra att veta vilken diagnos man har.
Hallå på er! Var på UL idag och allt såg fint ut! Puuuuuuh. <3