• Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend
  • GästenT

Någon mer än jag som har enorma problem med svettningar? Det är mer eller mindre varje natt men svettas alltid och det bidrar lite till den dåliga sömnen. Inatt var det extremt. Helt genomblöt. Antar att det är hormoner? När fasiken slutar det och kan man göra något åt det? :O

• Loppan84
    GästenT skrev 2016-12-28 06:45:25 följande:

Någon mer än jag som har enorma problem med svettningar? Det är mer eller mindre varje natt men svettas alltid och det bidrar lite till den dåliga sömnen. Inatt var det extremt. Helt genomblöt. Antar att det är hormoner? När fasiken slutar det och kan man göra något åt det? :O

Hade jätteproblem med det och tyckte också svetten luktade apa, men det har blivit bättre bara sista veckan. I samma veva har den extrema törsten också försvunnit (drack 2-3 liter vatten per natt) så tror det är några hormoner som stabiliserat sig kanske?!

6 timmar i streck låter som en dröm. Här är det fortfarande varannan-vartredje timme amning som gäller men han äter fort och vi somnar oftast om fort bägge (blir totalt kanske 10-20 min vaken per gång) så det är ändå ok ang sömnkvalitet.

Men är väl lite olika energibehov också. Lilla köttbullen här gick ju från 3600 vid födsel till 5400 vid 6,5 vecka så då behöver man ju äta
  • Loppan84

Vi ska egentligen köra hem idag, vad tycker ni om detta då vi har haft en hemsk natt med snor och mycket slem i halsen = rosslig andning, hosntning och andningsuppehåll. En del spy också som jag tror var en konsekvens av att han hade problem att äta ordentligt och svälja. Dock ingen feber och har ammat som vanligt (men ätit lite mindre per gång) och verkat va vid ganska gott humör. Har suttit med honom upprätt mellan kl 4 och 7 och då sov han bra sen verkar det som slemmet lossnade lite och han kunde ligga i sitt nest (men la en pläd under nestet så det lutade med upphöjt huvud).

Nu på morgonen fick vi ut en hel del snor och han är på bra humör och låter ok på andningen även on det rosslar till ibland. Inte velat äta dock.

Pappan ska egentligen jobba imorgon så vi borde verkligen åka hem men jag tvekar att sitta hela dagen i bilen om lillen är sjuk. Vad tänker ni?

PRO:

- han kan sitta hela dagen i bilstol och då är det lättare att andas

- han sover säkert mer eller mindre hela dagen om vi sitter i bil och så mår han bättre imorgon

- har inte väckt pappa inatt så han inte skulle va trött bakom ratten

CON:

- tänk om han blir sämre ovh vi måste på sjukhus?

- om han blir ledsen av att sitta i bilstol när han är sjukt utan att kunna sitta i famnen blir set en lååång körtur

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-12-28 09:05:05 följande:

Hade jätteproblem med det och tyckte också svetten luktade apa, men det har blivit bättre bara sista veckan. I samma veva har den extrema törsten också försvunnit (drack 2-3 liter vatten per natt) så tror det är några hormoner som stabiliserat sig kanske?!

6 timmar i streck låter som en dröm. Här är det fortfarande varannan-vartredje timme amning som gäller men han äter fort och vi somnar oftast om fort bägge (blir totalt kanske 10-20 min vaken per gång) så det är ändå ok ang sömnkvalitet.

Men är väl lite olika energibehov också. Lilla köttbullen här gick ju från 3600 vid födsel till 5400 vid 6,5 vecka så då behöver man ju äta

Jag dricker också enorma mängder vatten, men på dagarna. Sjukt törstig hela tiden. Kanske hör ihop då? Men svettningarns stör mig så enormt på nätterna, speciellt eftersom stt jag har så problem med sömnen ändå.

Hon är en dröm om nätterna nu. 3-6timmar i sträck, amma och somna om. Så kanske 30-45min äta och somna om. Men så fungerar sömnen inte alls för mig istället. Otroligt frustrerande och jag vet inte alls hur jag ska lösa det. Kan ju inte tvinga mig till sömns. :/ inatt sov jag 5 1/2 timme innan jag vaknade av att svetten rann. Då var klockan 04.30 och sen dess har jag varit vaken. Hon vaknade 05.30 för amning. Och sov igen strax efter 06. Vaknade nu vid 08.30. Dröm natten.. blir så förbannad på mig själv.

Btw är humöret desamma på dagarna, gnäll och skrik tills sängdags. Haha. Vi har samma viktuppgång ungefär. Haha. Hon vägde 3400 vid födseln och vid 7+0 5500. Två små Buddha får vi tog tillslut. xD
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-12-28 09:13:03 följande:

Vi ska egentligen köra hem idag, vad tycker ni om detta då vi har haft en hemsk natt med snor och mycket slem i halsen = rosslig andning, hosntning och andningsuppehåll. En del spy också som jag tror var en konsekvens av att han hade problem att äta ordentligt och svälja. Dock ingen feber och har ammat som vanligt (men ätit lite mindre per gång) och verkat va vid ganska gott humör. Har suttit med honom upprätt mellan kl 4 och 7 och då sov han bra sen verkar det som slemmet lossnade lite och han kunde ligga i sitt nest (men la en pläd under nestet så det lutade med upphöjt huvud).

Nu på morgonen fick vi ut en hel del snor och han är på bra humör och låter ok på andningen även on det rosslar till ibland. Inte velat äta dock.

Pappan ska egentligen jobba imorgon så vi borde verkligen åka hem men jag tvekar att sitta hela dagen i bilen om lillen är sjuk. Vad tänker ni?

PRO:

- han sover säkert mer eller mindre hela dagen om vi sitter i bil och så mår han bättre imorgon

CON:

- om han blir ledsen av att sitta i bilstol när han är sjukt utan att kunna sitta i famnen blir set en lååång körtur

Jag är ju verkligen ingen expert men eftersom att dom brukar sova så gott sittandes när dom är förkylda så låter det ju som drömmen om han skulle få sova hela resan. Speciellt eftersom att han ändå ätit okej och ingen feber. När våran tjej var slemmig ett tag så sov hon så sjukt bra sittandes men oroligt och knappt alls liggandes.
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-28 09:13:03 följande:

PRO:

CON:

Hade definitivt åkt! Tror säkert att det kommer gå hur bra som helst och om inte får ni ta det då. Värre att skjuta på det bara pga "tänk om"-teorier tycker jag. Men alla är olika och man måste göra det som känns bäst för en själv.
  • Symetrical
    GästenT skrev 2016-12-28 06:45:25 följande:

Både nattsvettades som en gris (illaluktande, precis som loppan) och drack som en kamel fram tills för bara ett par veckor sedan. Nu kan jag svettas lite ibland, men inte alls sådär illa så att det känns som ren och skär tortyr om jag inte får hoppa in i duschen det första jag gör på morgonen.
  • GästenT
    Symetrical skrev 2016-12-28 09:55:23 följande:

Både nattsvettades som en gris (illaluktande, precis som loppan) och drack som en kamel fram tills för bara ett par veckor sedan. Nu kan jag svettas lite ibland, men inte alls sådär illa så att det känns som ren och skär tortyr om jag inte får hoppa in i duschen det första jag gör på morgonen.

Ah shit. Kan det hålla på så länge alltså. Finns det något man kan göra för att påverka eller är det bara att låta det ta sin tid att gå över? :) Inte lätt när sambon höjer värmen i huset hela tiden och jag går och sänker. ;)
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-12-28 10:03:30 följande:

Ah shit. Kan det hålla på så länge alltså. Finns det något man kan göra för att påverka eller är det bara att låta det ta sin tid att gå över? :) Inte lätt när sambon höjer värmen i huset hela tiden och jag går och sänker. ;)

Haha vi hade samma hos oss, han eldade som en galning och jag gick runt i underkläder och duschade iskallt

Tror inte att det är nått att göra tyvärr men verkar ju som det går över för de flesta iallafall.
  • Loppan84

Vi kör idag, han verkar mycket friskare och bättre andning. Sover mest hela tiden så blir nog att sova i bilen.

Men det enda som oroar mig är att han inte verkar vilja äta och det betyder att brösten kommer spränga som sjutton i bilen efter ett tag och hur ska man pumpa då? Haha får väl stä på nån toa på nån bensinstation och handpumpa till slut. Hu!

Har ni några smarta förslag på hur man kan pumpa när man är on the road så säg till.

Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend