Trump som president :( vad händer nu?
Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?
Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?
Min vanliga blaska är all media jag hinner med att konsumera.
Och som sagt, Trump är så körd som någon ö.h.t kan bli.
Och när t.o.m journalisteri den Tv-kanal som "kramat" Trump mest av alla fått nog (Fox News), då är sista spiken i kistan för Trump islagen.
Jag är så otroligt glad över den utveckling vi fått i USA, för nu ser det inte alls lika illa ut för omvärlden längre, då Trump tvingas back på punkt efter punkt.
Och ännu gladare blev jag inatt, då jag fick höra Mexicos handelsminister (?) säga, att nån uppsägning av NAFTA kommer det inte att bli.
Förhandlingar, ja, men dom ska leda till en win win, win uppgörelse för all tre, d.v.s Kanada, USA och Mexico, annrs blir det inget nytt NAFTA.
Då får USA lämna NAFTA och Kanada och Mexico kör på med gällande NAFTA avtal.
Startar USA ett handelskrig, då kommer Mexico att svara med samma mynt.
Likartat sa Australiens handelsminister (?) om TTIP, det ska fortsätta att göras klart, och att det kan leda till att även Kina kommer med på nåt sätt.
Kina är nu Australiens största handelpartner och är nu alltså större än USA.
Och här i Europa, så har EU och Kanada undertecknat CETA, så vi kan komma igång med frihandeln.
Så Trump:s egna drömmar om att stoppa globaliseringen, dom ser det inte ut att bli mycket av, det ser ut att sluta med att USA står ensamma med sin protektionism bakom sin Mexicanska mur.., en mur som f.ö nu ser ut att bara bli ett stängsel.
Det blev en fantstiskt glädjande vecka för oss Värlsmedborgare och Sverige Vänner, den mest politiskt glädjande på mycket länge.
Mexicos handelsminister NAFTA win win Kanada USA Mexico NAFTA USA NAFTA Kanada Mexico NAFTA USA handelskrig Australiens handelsminister TTIP Kina Kina Australiens handelpartner USA Europa EU Kanada CETA frihandeln globaliseringen USA protektionism Mexicanska mur Värlsmedborgare Sverige Vänner
Glädjen den står högt i tak, hör hur Trump han faller med ett brak!
Min vanliga blaska är all media jag hinner med att konsumera.
"The government dismisses the idea that Canada will formally abandon Mexico. Foreign Minister Chrystia Freeland said on Tuesday that Canada supported NAFTA as a trilateral agreement and noted that Trudeau had talked to Mexican President Enrique Pena Nieto over the weekend.
That said, the government sources note Mexico and Canada would appear to have little in common. Trump is unhappy about the large U.S. deficit with Mexico and has promised to punish firms with manufacturing bases there.
"Our negotiating positions are totally different. Mexico is being hung out of an skyscraper window by its feet," said a second government source.
"Mexico is in a terrible, terrible position. We are not," said another Canadian person involved on the trade file."