• Anonym (orättvis)

månadspeng - olika syn

Pappan har två barn med två olika tjejer och separerat från båda. Storasystern har sedan hon fyllde 10 år fått 100:- i månadspeng. Hon är 11 nu. När lillebror blev 5 tyckte hans mamma att det var dags för månadspeng så han får sedan dess 100:- i månaden. I båda fallen betalar mamman varannan månad och pappan varannan. 

Tjejen tycker att det känns orättvist. Är detta fel eller bara att acceptera att livet inte alltid är rättvist. 

• Svar på tråden månadspeng - olika syn
  • Monchichier
    Anonym (lågt) skrev 2016-11-06 16:31:37 följande:

Nu handlade det ju dock om en tjej som är nästan 12.

Vid 12 års ålder gick jag på hamburgerhak med mina kompisar ibland, vi bytte julklappar med varandra och köpte presenter till kalas (partyn). Detta betalade jag själv. En fika är inget konstigt heller i den åldern. Från att jag började sexan hade jag tillgång till ett fik på skolan där man köpte sig en delicatoboll och en cola ibland.

Simhallen var jag också i flera gånger i månaden med kompisar från mellanstadiet och uppåt. Inte heller direkt ovanligt.

100 kr känns löjligt lågt skulle jag säga. Dagens föräldrar verkar inte minnas sin egen barndom.

Om man ska betala kläder, julklappar, busskort, kaffe, cigg, alla aktiviteter och allt annat själv så ja, då håller jag med om att 100kr/mån är i det minsta laget. Får man dock i princip allt betalt så är 100kr ganska mycket.

Ja, barnet är nästan 12. Vilket innebär att hon inte är 12 än. Du kommer ju liksom inte få rösta när du är 17 och 11 månader, för att du nästan är 18. Det är också väldigt stor skillnad på en snart 12 åring och snart 13 åring. Fastän det bara handlar om 12 månader emellan så är det generellt sett extremt mycket som händer mognadsmässigt. Det är såklart individuellt, alla här på familjeliv har säker världens mest mognaste barn som kunde ansvara för både hela hushållets ekonomi och all semesterplanering när de var 12..
  • Froken Lokens
    Monchichier skrev 2016-11-06 17:00:20 följande:

Om man ska betala kläder, julklappar, busskort, kaffe, cigg, alla aktiviteter och allt annat själv så ja, då håller jag med om att 100kr/mån är i det minsta laget. Får man dock i princip allt betalt så är 100kr ganska mycket.

Ja, barnet är nästan 12. Vilket innebär att hon inte är 12 än. Du kommer ju liksom inte få rösta när du är 17 och 11 månader, för att du nästan är 18. Det är också väldigt stor skillnad på en snart 12 åring och snart 13 åring. Fastän det bara handlar om 12 månader emellan så är det generellt sett extremt mycket som händer mognadsmässigt. Det är såklart individuellt, alla här på familjeliv har säker världens mest mognaste barn som kunde ansvara för både hela hushållets ekonomi och all semesterplanering när de var 12..

Cigg, till en tolvåring? Men att släppa iväg tolvåringen ner på stan tillåter du inte?
  • Monchichier
    Froken Lokens skrev 2016-11-06 17:10:58 följande:

Cigg, till en tolvåring? Men att släppa iväg tolvåringen ner på stan tillåter du inte?

Ja precis, det är _exakt_ precis så jag tänker.
  • Froken Lokens
    Monchichier skrev 2016-11-06 17:14:00 följande:

Ja precis, det är _exakt_ precis så jag tänker.

Vad bra, då är det inget fel på min läsförståelse.
  • whitestar

Vi ger våra barn veckopeng, 9-åringen får 50 kr/ vecka eller så väljer han en tidning på affären istället för pengar.pengarna används till pokemonkort eller nån liten grej han hittar på affärer, loppisar el. Marknader. bonusen som är 15 får 100 kr den veckan han är hos oss, det brukar gå till typ samma saker som 9-åringen (samlarkort,grejer han hittar när vi är o shoppar) + han köper egna drickor o slisk han vill ha.9-åringen köper vi lördagsgodis till. Hos sin mamma så får bonusen 500 kr i månaden.tycker det är hutlöst mycket då han inte ens köper sina egna kläder där+att han får ju 100 kr varj gång han är hos oss!

• Anonym (Tina)

Vår 11åring och 9åring får 100 kr/månaden. Vi betalar allt för dem så de pengarna blir liksom extra fickpengar. Nu ska det ökas till 150kr/månaden men det enligt en överenskommelse som ska hållas. 

• Anonym (orättvis)
    Anonym (Tina) skrev 2016-11-06 21:20:06 följande:

Vår 11åring och 9åring får 100 kr/månaden. Vi betalar allt för dem så de pengarna blir liksom extra fickpengar. Nu ska det ökas till 150kr/månaden men det enligt en överenskommelse som ska hållas. 

Så ni ger alltså samma till dom trots olika ålder?
  • Physalis
    Anonym (orättvis) skrev 2016-11-06 12:44:41 följande:

Som med nästan alla frågor som diskuteras här är det i slutändan föräldrarna som bestämmer. Pappan har egentligen ingen åsikt eller tanke alls kring barnuppfostran utan det har bara blivit så här. Mammorna är dom som styr, men pratar inte med varandra. Ofta värdefullt att få höra lite allmän uppfattning utifrån. ( Jag är inte bonusmamma. )

OBS fick för mig det av någon anledning.

Hur som så tror jag fortfarande det är bäst om barnet får framföra sina argument om varför hon vill ha mer pengar och sedan för föräldrarna komma överens om en lämplig summa.

Målet för månadspengen är ju en viss frihet i att kunna köpa saker själv men också att lära sig hur pengar fungerar samt att hushålla med dem.

Pappan bör snarast skaffa sig en åsikt och ett mål med sin uppfostran, det låter ganska illa att han inte har det.

Själv gick jag till mina föräldrar i 13 års åldern och bad om mer månadspeng i utbyte mot att jag skötte mina egna klädinköp. Mina föräldrar gick med på det men jag tror inte de hade gjort det ifall mitt argument var att jag borde få mer än mina syskon enbart för att jag är äldre än dem eller för att de började få pengar tidigare än mig och att det skulle vara orättvist på något vänster.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (orättvis) skrev 2016-11-06 22:07:07 följande:
    Så ni ger alltså samma till dom trots olika ålder?
    Ja det gör vi. Vi har samma "krav" på dem, samma läggningstider osv, så skulle kännas fel att skilja på just månadspengen.
  • Anonym (orättvis)
    Physalis skrev 2016-11-07 00:47:31 följande:
    OBS fick för mig det av någon anledning.

Hur som så tror jag fortfarande det är bäst om barnet får framföra sina argument om varför hon vill ha mer pengar och sedan för föräldrarna komma överens om en lämplig summa.

Målet för månadspengen är ju en viss frihet i att kunna köpa saker själv men också att lära sig hur pengar fungerar samt att hushålla med dem.

Pappan bör snarast skaffa sig en åsikt och ett mål med sin uppfostran, det låter ganska illa att han inte har det.

Själv gick jag till mina föräldrar i 13 års åldern och bad om mer månadspeng i utbyte mot att jag skötte mina egna klädinköp. Mina föräldrar gick med på det men jag tror inte de hade gjort det ifall mitt argument var att jag borde få mer än mina syskon enbart för att jag är äldre än dem eller för att de började få pengar tidigare än mig och att det skulle vara orättvist på något vänster.
    Barnets enda argument är att det är orättvist. Hon har bara nämnt det en gång, så det är inte så att hon argumenterar alls egentligen. Betyder det att hon ska fortsätta få 100:- tills hon klagar/argumenterar?

( Pappan har fullt fokus på jobb, bilar och annat. Får vara glad om barnen får mat när dom är där. )
  • Physalis
    Anonym (orättvis) skrev 2016-11-07 09:49:38 följande:

Barnets enda argument är att det är orättvist. Hon har bara nämnt det en gång, så det är inte så att hon argumenterar alls egentligen. Betyder det att hon ska fortsätta få 100:- tills hon klagar/argumenterar?

( Pappan har fullt fokus på jobb, bilar och annat. Får vara glad om barnen får mat när dom är där. )

Ja varför inte? Ser inget fel i att ta låta henne komma på det själv.

Hon borde väl känna ett större behov av pengar när hon blir äldre.

Det känns som att pappans brist på intresse av sina egna barn är en mer akut fråga isåfall. Jag hoppas det är en överdrift att de får vara glada om de ens får mat.
  • Anonym (orättvis)
    Physalis skrev 2016-11-07 13:45:40 följande:
    Ja varför inte? Ser inget fel i att ta låta henne komma på det själv.

Hon borde väl känna ett större behov av pengar när hon blir äldre.

Det känns som att pappans brist på intresse av sina egna barn är en mer akut fråga isåfall. Jag hoppas det är en överdrift att de får vara glada om de ens får mat.
    Jag är uppväxt med en syster som jämt gick till våra föräldrar och "behövde" pengar. Även under studenttiden var hon ute och festade och sedan ringde hon föräldrarna och ville ha pengar till mat. (nu är hon vuxen och klarar sig själv) Jag har aldrig bett om pengar någonsin. När jag sedan skulle köpa hus visade det sig att min mamma antecknat alla "lån" från min syster och ville ge mig lika mycket och jag fick ca 100 000 på en gång. 

Det känns bra att det i slutändan blev rättvist, men egentligen tycker jag att det rätta skulle vara att barnen får en viss summa vid varje ålder och sedan får rätta sig efter den. 

Har redan nu en känsla av att flickan är fröken spara och pojken fröken slösa. 
  • Anonym (Money)

Ge flickan 6000kr så blir det rättvist mellan barnen!

• Physalis
    Anonym (orättvis) skrev 2016-11-08 10:05:32 följande:

Jag är uppväxt med en syster som jämt gick till våra föräldrar och "behövde" pengar. Även under studenttiden var hon ute och festade och sedan ringde hon föräldrarna och ville ha pengar till mat. (nu är hon vuxen och klarar sig själv) Jag har aldrig bett om pengar någonsin. När jag sedan skulle köpa hus visade det sig att min mamma antecknat alla "lån" från min syster och ville ge mig lika mycket och jag fick ca 100 000 på en gång. 

Det känns bra att det i slutändan blev rättvist, men egentligen tycker jag att det rätta skulle vara att barnen får en viss summa vid varje ålder och sedan får rätta sig efter den. 

Har redan nu en känsla av att flickan är fröken spara och pojken fröken slösa. 

Men det är ju inte varken eller. Man måste ju inte göra exakt som din mamma om du inte tycker det var bra. Det finns ju många olika varianter.

Sen är ju inte dessa barns uppväxt jämförbar med varken din eller min eftersom det finns två mödrar på var sitt håll som bestämmer hur de vill ha det och i mitten står en viljelös pappa som går med på vad de säger utan att tänka själv.

Sålänge pappan inte bryr sig så kommer det vara orättvist vad gäller det mesta.
Svar på tråden månadspeng - olika syn