• Physalis

månadspeng - olika syn

Det finns nog lika många svar på vad som är bra som det finns föräldrar.

Är det inte mer lämpligt att frågan diskuteras av mamman, dottern och pappan?

Inte för att du är bonusmamma och därför inte borde få ha en åsikt utan just av anledningen att det finns så många olika åsikter att det är bättre med färre som ska bestämma.

• Physalis
    Anonym (orättvis) skrev 2016-11-06 12:44:41 följande:

Som med nästan alla frågor som diskuteras här är det i slutändan föräldrarna som bestämmer. Pappan har egentligen ingen åsikt eller tanke alls kring barnuppfostran utan det har bara blivit så här. Mammorna är dom som styr, men pratar inte med varandra. Ofta värdefullt att få höra lite allmän uppfattning utifrån. ( Jag är inte bonusmamma. )

OBS fick för mig det av någon anledning.

Hur som så tror jag fortfarande det är bäst om barnet får framföra sina argument om varför hon vill ha mer pengar och sedan för föräldrarna komma överens om en lämplig summa.

Målet för månadspengen är ju en viss frihet i att kunna köpa saker själv men också att lära sig hur pengar fungerar samt att hushålla med dem.

Pappan bör snarast skaffa sig en åsikt och ett mål med sin uppfostran, det låter ganska illa att han inte har det.

Själv gick jag till mina föräldrar i 13 års åldern och bad om mer månadspeng i utbyte mot att jag skötte mina egna klädinköp. Mina föräldrar gick med på det men jag tror inte de hade gjort det ifall mitt argument var att jag borde få mer än mina syskon enbart för att jag är äldre än dem eller för att de började få pengar tidigare än mig och att det skulle vara orättvist på något vänster.
  • Physalis
    Anonym (orättvis) skrev 2016-11-07 09:49:38 följande:

Barnets enda argument är att det är orättvist. Hon har bara nämnt det en gång, så det är inte så att hon argumenterar alls egentligen. Betyder det att hon ska fortsätta få 100:- tills hon klagar/argumenterar?

( Pappan har fullt fokus på jobb, bilar och annat. Får vara glad om barnen får mat när dom är där. )

Ja varför inte? Ser inget fel i att ta låta henne komma på det själv.

Hon borde väl känna ett större behov av pengar när hon blir äldre.

Det känns som att pappans brist på intresse av sina egna barn är en mer akut fråga isåfall. Jag hoppas det är en överdrift att de får vara glada om de ens får mat.
  • Physalis
    Anonym (orättvis) skrev 2016-11-08 10:05:32 följande:

Jag är uppväxt med en syster som jämt gick till våra föräldrar och "behövde" pengar. Även under studenttiden var hon ute och festade och sedan ringde hon föräldrarna och ville ha pengar till mat. (nu är hon vuxen och klarar sig själv) Jag har aldrig bett om pengar någonsin. När jag sedan skulle köpa hus visade det sig att min mamma antecknat alla "lån" från min syster och ville ge mig lika mycket och jag fick ca 100 000 på en gång. 

Det känns bra att det i slutändan blev rättvist, men egentligen tycker jag att det rätta skulle vara att barnen får en viss summa vid varje ålder och sedan får rätta sig efter den. 

Har redan nu en känsla av att flickan är fröken spara och pojken fröken slösa. 

Men det är ju inte varken eller. Man måste ju inte göra exakt som din mamma om du inte tycker det var bra. Det finns ju många olika varianter.

Sen är ju inte dessa barns uppväxt jämförbar med varken din eller min eftersom det finns två mödrar på var sitt håll som bestämmer hur de vill ha det och i mitten står en viljelös pappa som går med på vad de säger utan att tänka själv.

Sålänge pappan inte bryr sig så kommer det vara orättvist vad gäller det mesta.
Svar på tråden månadspeng - olika syn