Anonym (orättvis) skrev 2016-11-06 12:44:41 följande:
Som med nästan alla frågor som diskuteras här är det i slutändan föräldrarna som bestämmer. Pappan har egentligen ingen åsikt eller tanke alls kring barnuppfostran utan det har bara blivit så här. Mammorna är dom som styr, men pratar inte med varandra. Ofta värdefullt att få höra lite allmän uppfattning utifrån. ( Jag är inte bonusmamma. )
OBS fick för mig det av någon anledning.
Hur som så tror jag fortfarande det är bäst om barnet får framföra sina argument om varför hon vill ha mer pengar och sedan för föräldrarna komma överens om en lämplig summa.
Målet för månadspengen är ju en viss frihet i att kunna köpa saker själv men också att lära sig hur pengar fungerar samt att hushålla med dem.
Pappan bör snarast skaffa sig en åsikt och ett mål med sin uppfostran, det låter ganska illa att han inte har det.
Själv gick jag till mina föräldrar i 13 års åldern och bad om mer månadspeng i utbyte mot att jag skötte mina egna klädinköp. Mina föräldrar gick med på det men jag tror inte de hade gjort det ifall mitt argument var att jag borde få mer än mina syskon enbart för att jag är äldre än dem eller för att de började få pengar tidigare än mig och att det skulle vara orättvist på något vänster.