• Anonym (orättvis)

månadspeng - olika syn

Pappan har två barn med två olika tjejer och separerat från båda. Storasystern har sedan hon fyllde 10 år fått 100:- i månadspeng. Hon är 11 nu. När lillebror blev 5 tyckte hans mamma att det var dags för månadspeng så han får sedan dess 100:- i månaden. I båda fallen betalar mamman varannan månad och pappan varannan. 

Tjejen tycker att det känns orättvist. Är detta fel eller bara att acceptera att livet inte alltid är rättvist. 

• Svar på tråden månadspeng - olika syn
  • Monchichier
    IsDimma skrev 2016-11-05 21:58:20 följande:

När jag var elva år var det några i min skola som hade två mil dit. Själv bodde jag en mil från skolan. Och väl där var det ju bara en halv kilometer till "stan" (en centralort där det bor 10.000 ungefär). Jag och många med mig är uppväxta på landet där man fått åka buss till stan bara för att komma till skolan liksom

Och du sprang runt och rände på stan när du var 11?
  • Anonym (Vilma)
    Monchichier skrev 2016-11-05 22:24:48 följande:
    Och du sprang runt och rände på stan när du var 11?

Vadå då? På vilket sätt är stadskärnan i en ort med 10000 invånare värre än ett köpcentrum?
  • Physalis

Det finns nog lika många svar på vad som är bra som det finns föräldrar.

Är det inte mer lämpligt att frågan diskuteras av mamman, dottern och pappan?

Inte för att du är bonusmamma och därför inte borde få ha en åsikt utan just av anledningen att det finns så många olika åsikter att det är bättre med färre som ska bestämma.

• Anonym (orättvis)
    Physalis skrev 2016-11-06 11:50:07 följande:

Det finns nog lika många svar på vad som är bra som det finns föräldrar.

Är det inte mer lämpligt att frågan diskuteras av mamman, dottern och pappan?

Inte för att du är bonusmamma och därför inte borde få ha en åsikt utan just av anledningen att det finns så många olika åsikter att det är bättre med färre som ska bestämma.

Som med nästan alla frågor som diskuteras här är det i slutändan föräldrarna som bestämmer. Pappan har egentligen ingen åsikt eller tanke alls kring barnuppfostran utan det har bara blivit så här. Mammorna är dom som styr, men pratar inte med varandra. Ofta värdefullt att få höra lite allmän uppfattning utifrån. ( Jag är inte bonusmamma. )
  • Anonym (orättvis)
    nevermind skrev 2016-11-06 11:16:01 följande:

100 spänn för en snart 12-åring låter som väldigt lite.

Hon frågar egentligen inte efter mer, hon har alltid pengar över. Hon har bara pratat om att hon känner sig orättvist behandlat, bl.a. detta. 
  • Anonym (orättvis)
    Monchichier skrev 2016-11-05 21:40:33 följande:
    Mina barn är aldrig PÅ simhallen.
    Vad synd. Vi är ofta på stan, på stranden, på affären, på fik, på simhallen, på djurparken osv. Mycket trevligt. 
  • Monchichier
    Anonym (orättvis) skrev 2016-11-06 12:48:50 följande:

Vad synd. Vi är ofta på stan, på stranden, på affären, på fik, på simhallen, på djurparken osv. Mycket trevligt. 

Inte alls synd. Jag är rädd för höjder och det är väldigt sällan som taken är speciellt barnanpassade och säkra.
  • Anonym (orättvis)
    Anonym (q) skrev 2016-11-05 21:47:41 följande:

Svar på frågan är att ja, det kanske upplevs orättvist men saker var på ett sätt när de bestämde hennes månadspeng och nu var saker på ett annat sätt när 5-åringen fick sin månadspeng. 
    Sen kan jag tycka som många andra att det kan vara dags att öka dotterns peng.

Och en sidofråga är varför månadspeng? Mina barn har alltid föredragit veckopeng och det förstår jag. En hel månad är rätt lång, speciellt om man är yngre. 

Det är egentligen inte på något annat sätt nu. Jag misstänker att det bara är så att lillebror har bett (gnällt) om mer pengar och hans föräldrar har sagt ok, medan dottern aldrig frågar efter det. Men kanske öka till 200 när hon blir 12 då? Eller 300?

Nej, varför veckopeng? Mamman betalar varannan månad och pappan varannan. Bara mer att hålla reda på om man ska göra det varje vecka. 
  • Anonym (lågt)
    Monchichier skrev 2016-11-05 01:00:06 följande:
    1. En 10-åring fika med kompis? Suger båda i sig en latte då eller hur tänkte du?
    2. Köpa en deo? Tänker du att de ska köpa sin egen mat också?
    3. Åka och bada i badhus? I alla fall jag känner mig inte speciell bekväm med att släppa iväg 10-åringar själva i ett badhus. Kalla mig händig men vuxen följer med, punkt.
    Nu handlade det ju dock om en tjej som är nästan 12.

Vid 12 års ålder gick jag på hamburgerhak med mina kompisar ibland, vi bytte julklappar med varandra och köpte presenter till kalas (partyn). Detta betalade jag själv. En fika är inget konstigt heller i den åldern. Från att jag började sexan hade jag tillgång till ett fik på skolan där man köpte sig en delicatoboll och en cola ibland.

Simhallen var jag också i flera gånger i månaden med kompisar från mellanstadiet och uppåt. Inte heller direkt ovanligt.

100 kr känns löjligt lågt skulle jag säga. Dagens föräldrar verkar inte minnas sin egen barndom.
Svar på tråden månadspeng - olika syn