• Anonym (orättvis)

månadspeng - olika syn

Pappan har två barn med två olika tjejer och separerat från båda. Storasystern har sedan hon fyllde 10 år fått 100:- i månadspeng. Hon är 11 nu. När lillebror blev 5 tyckte hans mamma att det var dags för månadspeng så han får sedan dess 100:- i månaden. I båda fallen betalar mamman varannan månad och pappan varannan. 

Tjejen tycker att det känns orättvist. Är detta fel eller bara att acceptera att livet inte alltid är rättvist. 

• Svar på tråden månadspeng - olika syn
  • Froken Lokens

Det är bara att acceptera att livet är orättvist och att alla har olika förutsättningar.

Personligen anser jag att 100 kr i månaden är lite. Mina yngsta får 50 kr i veckan och de är 8 och 9, mina äldsta får 60 kr i veckan och de är 11 och 12.

• Anonym (Vilma)
    Anonym (Snål) skrev 2016-11-05 14:11:19 följande:
    Varför har de inget på stan att göra? Även jag tar mitt föräldraansvar även om mina sedan länge simkunniga barn fick åka och bada själva på badhuset när de var i Ts barns ålder. Försök inte läxa upp mig lilla vän. ;)

Gissar att Monchichier är en inbiten storstadsförortsbo som inte kommer på tanken att det finns orter där "stan" är det enda stället där man kan hitta mcdonalds och klädbutiker. :)
  • Monchichier
    Anonym (Vilma) skrev 2016-11-05 14:36:05 följande:

Gissar att Monchichier är en inbiten storstadsförortsbo som inte kommer på tanken att det finns orter där "stan" är det enda stället där man kan hitta mcdonalds och klädbutiker. :)

Japp! 7:e generationens stockholmare är det inte många som kan skryta med B-)

Hursomhelst så har inte mitt ursprung med det att göra. Oavsett var jag skulle vara uppvuxen så tycker inte jag att en 11-åring ska åka ens 2 mil för att kunna "gå ut på stan".

Varför har de inget på stan att göra? Även jag tar mitt föräldraansvar även om mina sedan länge simkunniga barn fick åka och bada själva på badhuset när de var i Ts barns ålder. Försök inte läxa upp mig lilla vän. ;)

Försök inte med härskartekniker över mig, lilla gumman.

Om du nu känner att du måste så kan du väl ändå anstränga dig lite med hur du uttrycker dig. För dina barn har badat under och bredvid badhuset lika många gånger som de badat på byggnaden.
  • Monchichier
    Anonym (Snål) skrev 2016-11-05 12:13:14 följande:

Felaktig info från dig. www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/konsumentverket-jobbar-med-s%C3%A4kerheten-p%C3%A5-badanl%C3%A4ggningarna-1.151792

Vad är den felaktiga infon enligt dig?

Att man i vissa fall måste vara över 12-år för att få bada själv?
  • Anonym (orättvis)
    Anonym (Vilma) skrev 2016-11-05 14:36:05 följande:

Såklart det beror på hur man bor. Vi bor i en medelstor stad och hon får absolut både cykla eller ta bussen de 3 km det är till centrum om hon har något ärende dit. Om det inte är mörkt! T.ex. när dom skulle sälja majblommor cyklade hon dit med en kompis. Men hon har inget intresse av att "gå på stan".
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Snål) skrev 2016-11-05 12:13:14 följande:

Felaktig info från dig. www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/konsumentverket-jobbar-med-s%C3%A4kerheten-p%C3%A5-badanl%C3%A4ggningarna-1.151792

På vilket sätt motsäger den artikeln min info?
  • Anonym (orättvis)
    Monchichier skrev 2016-11-05 15:20:31 följande:
    Vad är den felaktiga infon enligt dig?

Att man i vissa fall måste vara över 12-år för att få bada själv?
    Vad gör dina barn på simhallen? Simmar en km i 25meters basängen?

Mina åker som tokar i rutschkanorna, gärna flera åt gången, hoppar från trampolinerna och testar hur många barn som kan sitta på en flytgrej. Dessutom glömmer dom gärna bort både tid och rum och saker. Är hon ensam är hon ansvarsfull, men tillsammans med kompisarna vet man aldrig. Stranden kan hon nog gå till själv snart, men där det finns trampoliner och liknande får vänta några år. 
  • Monchichier
    Anonym (orättvis) skrev 2016-11-05 21:29:40 följande:

Vad gör dina barn på simhallen? Simmar en km i 25meters basängen?

Mina åker som tokar i rutschkanorna, gärna flera åt gången, hoppar från trampolinerna och testar hur många barn som kan sitta på en flytgrej. Dessutom glömmer dom gärna bort både tid och rum och saker. Är hon ensam är hon ansvarsfull, men tillsammans med kompisarna vet man aldrig. Stranden kan hon nog gå till själv snart, men där det finns trampoliner och liknande får vänta några år. 

Mina barn är aldrig PÅ simhallen.
  • Anonym (q)

Svar på frågan är att ja, det kanske upplevs orättvist men saker var på ett sätt när de bestämde hennes månadspeng och nu var saker på ett annat sätt när 5-åringen fick sin månadspeng. 
    Sen kan jag tycka som många andra att det kan vara dags att öka dotterns peng.

Och en sidofråga är varför månadspeng? Mina barn har alltid föredragit veckopeng och det förstår jag. En hel månad är rätt lång, speciellt om man är yngre. 

• IsDimma
    Monchichier skrev 2016-11-05 15:14:56 följande:
    Japp! 7:e generationens stockholmare är det inte många som kan skryta med B-)

Hursomhelst så har inte mitt ursprung med det att göra. Oavsett var jag skulle vara uppvuxen så tycker inte jag att en 11-åring ska åka ens 2 mil för att kunna "gå ut på stan".

Försök inte med härskartekniker över mig, lilla gumman.

Om du nu känner att du måste så kan du väl ändå anstränga dig lite med hur du uttrycker dig. För dina barn har badat under och bredvid badhuset lika många gånger som de badat på byggnaden.
    När jag var elva år var det några i min skola som hade två mil dit. Själv bodde jag en mil från skolan. Och väl där var det ju bara en halv kilometer till "stan" (en centralort där det bor 10.000 ungefär). Jag och många med mig är uppväxta på landet där man fått åka buss till stan bara för att komma till skolan liksom
Svar på tråden månadspeng - olika syn