Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

månadspeng - olika syn

Anonym (Snål) skrev 2016-11-05 01:58:08 följande:

Ja? De går på stan med kompisar och går på fik och köper något de tycker om.

Hur tänkte du nu? Klart de vill kunna köpa en deo, en hockeypuck, en tröja eller ett läppglans själva.

Ok. Mina barn har vid den åldern varit simkunniga länge så nog har de fått åka och bada själva. Varför ska man begränsa dem?

Ts skriver om en 11-årig tjej, inte en ettåring...

På våre badhus är det 12-årsgräns.

Men det är ju omöjligt att jämföra månadspengar utan att veta vad de ska gå till. När mitt barn var 11 betalade jag sånt som badhus mm utanför månadspengen. Inte minst för att hon om hon kunde välja vad pengarna skulle få till skulle avstått såna saker av strikt ekonomiska skäl, medans jag tyckte det var vra med den typen av sociala aktiviteter.

Men har man barn som gärna vill köpa deo och sånt själv och man som förälder tycker att det är bra kan man ju höja pengen.
  • Anonym (Maja)

Till ts kan jag förstå att storasyster tycker att det är orättvist med samma peng som lillebror. Men det är ju upp till pappan att avgöa hur han vill ha det och föra vidare det till barnet. Personligen skulle jag i hans ställe ge lite mer till det äldre barnet.

Om han och manmorna har väldigt olika syn på det hela kan de ju dela och ge pengar på sina egna veckor bara. Då kan ju summan fortfarande bli orättvis men det blir tydligare för flickan att det inte är pappan som är orättvis.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Snål) skrev 2016-11-05 09:55:12 följande:

Det måste vara typ i Vetlanda då för det är väldigt ovanligt med så hög åldersgräns.

Jag håller med om resten, att man ska uppmuntra självständigheteb!

Ja, jag har ju inte rest land och rike runt och kollat men sett det på flera ställen.Upplandsbro och Stockholms stad har 12-årsgräns hittar jag på en snabb googling. Konsumentsverkets riktlinjer är 12 år och gissningsvis är det rätt vanligt att kommunerna följer de riktlinjerna (även om alla förstås inte gör det).
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Snål) skrev 2016-11-05 12:13:14 följande:

Felaktig info från dig. www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/konsumentverket-jobbar-med-s%C3%A4kerheten-p%C3%A5-badanl%C3%A4ggningarna-1.151792

På vilket sätt motsäger den artikeln min info?
Svar på tråden månadspeng - olika syn