Inlägg från: Anonym (orättvis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orättvis)

månadspeng - olika syn

Pappan har två barn med två olika tjejer och separerat från båda. Storasystern har sedan hon fyllde 10 år fått 100:- i månadspeng. Hon är 11 nu. När lillebror blev 5 tyckte hans mamma att det var dags för månadspeng så han får sedan dess 100:- i månaden. I båda fallen betalar mamman varannan månad och pappan varannan. 

Tjejen tycker att det känns orättvist. Är detta fel eller bara att acceptera att livet inte alltid är rättvist. 

• Svar på tråden månadspeng - olika syn
  • Anonym (orättvis)
    Dixie skrev 2016-11-04 22:18:08 följande:

Svårt att få det rättvist när det gäller olika föräldrar - men hur ser planen ut, ska månadspengen öka ju äldre de blir? Finns någon motprestation för att få månadspeng? Vill dottern ha mer kanske hon kan fixa uppgifter och få pengar för det?

Nej motprestation finns inte. Hon får uppgifter då och då dom ska skötas, som att städa rummet, fixa tvätten, laga mat. Men eftersom eftersom det vissa veckor finns väldigt ont om tid (läxor, träning, tid hos pappan/mamman) så är inte uppgifterna helt regelbundna, utan mer när det finns tid. Lillebror tror jag inte har några uppgifter. 

Det finns ingen egentlig plan. Hon ska väl få en "normal" månadspeng. Som hon känner sig nöjd med men ändå inte bortskämd. Hon är ganska sparsam, så hon har egentligen alltid pengar till det hon verkligen vill köpa. 
  • Anonym (orättvis)
    Anonym (Snål) skrev 2016-11-04 22:22:11 följande:

Varför får 10 åringen så låg månadspeng? Man kan inte ena gå på bio en gång per månad för 100 kronor.

Alltså när hon går på bio med föräldrarna så betalar dom. Just nu har hon tjänat in biobiljetter från jultidningarna hon sålt så att hon kan gå med en kompis. Men det gör hon inte så ofta så det räcker månaspengen till. 

Är det lågt? 
  • Anonym (orättvis)
    TigerLilySwe skrev 2016-11-04 22:25:06 följande:

100 spänn till en 10åring, men snälla?! Ge henne förtroende att hantera lite pengar åtminstone. Vad ska dom räcka till? Ärligt talat.

Hon är dessutom inte 10 längre utan snart 12. 

Dom ska räcka till godis och läsk. Tidningar, men om hon ska ut och resa brukar föräldrarna köpa nån tidning, så inte ofta hon köper själv. Och "leksaker" så klart. Hon köper nästan bara grejer efter att hon fått en slant av mor och far föräldrar på jul och födelsedag. Nöjen typ bio och bowling som hon går på själv med kompisar. Men än så länge är det ytterst sällan hon betalar själv. Hon är sparsam, så om hon skulle t.ex. betala på ishallen eller simhallen själv skulle hon nog hellre stanna hemma. 

Vad köper era barn?
  • Anonym (orättvis)

Är 100 för en 5-åring mer normalt?

• Anonym (orättvis)
    Anonym (Snål) skrev 2016-11-05 01:58:08 följande:
    Ja? De går på stan med kompisar och går på fik och köper något de tycker om.

Hur tänkte du nu? Klart de vill kunna köpa en deo, en hockeypuck, en tröja eller ett läppglans själva.

Ok. Mina barn har vid den åldern varit simkunniga länge så nog har de fått åka och bada själva. Varför ska man begränsa dem?

Ts skriver om en 11-årig tjej, inte en ettåring...
    Jag håller med Monchichier  Hon går ännu inte på fik själv. Däremot kan hon köpa en glass eller läsk själv när vi är någonstans om jag säger nej till att  betala. 

Deo, kläder eller liknande är hon inte alls intresserad av. Möjligen pyssel, typ pärlor eller "coola" pennor. Det räcker pengarna lätt till. 

Nej det badhus hon helst vill bada på är ganska stort och inget jag låter henne gå själv på på flera år. Det mindre badhuset tror jag är 12 års gräns på, och dit vill hon helst inte. 
  • Anonym (orättvis)
    Anonym (Maja) skrev 2016-11-05 06:22:08 följande:
    På våre badhus är det 12-årsgräns.

Men det är ju omöjligt att jämföra månadspengar utan att veta vad de ska gå till. När mitt barn var 11 betalade jag sånt som badhus mm utanför månadspengen. Inte minst för att hon om hon kunde välja vad pengarna skulle få till skulle avstått såna saker av strikt ekonomiska skäl, medans jag tyckte det var vra med den typen av sociala aktiviteter.

Men har man barn som gärna vill köpa deo och sånt själv och man som förälder tycker att det är bra kan man ju höja pengen.
    Håller helt med!
  • Anonym (orättvis)
    Anonym (Lite) skrev 2016-11-05 08:06:40 följande:

Jag tycker 100kr låter lite till äldsta barnet. Min 8-åring får 40kr i veckan.

Hon sparar sina pengar och använder det sedan för att köpa större saker hon inte får av oss. Tex nu senast så köpte hon en ny skateboard. Hon fick ingen av oss för att hon redan har två stycken och vi tyckte det räckte men hon ville absolut ha den här också så då kunde hon köpa den för sina egna pengar. Någon gång per år så åker vi till leksaksaffären tillsammans där hon handlar vad hon vill för sina egna pengar och jag är med bara som stöd för att hjälpa henne att fundera kring hur mycket hon tycker att saker är värda i förhållande till vad de kostar.

Kan också köpa kläder ibland om hon ser något som hon absolut vill ha men verkligen inte behöver. Tex en ny festklänning fast hon redan har flera fina.

Jättebra att få tips här. Kanske ska föreslå att öka till 200:- / månad när hon fyller 12. Det är väl gaska mycket så det kanske kompenserar lite?
  • Anonym (orättvis)
    Anonym (Vilma) skrev 2016-11-05 14:36:05 följande:

Gissar att Monchichier är en inbiten storstadsförortsbo som inte kommer på tanken att det finns orter där "stan" är det enda stället där man kan hitta mcdonalds och klädbutiker. :)
    Såklart det beror på hur man bor. Vi bor i en medelstor stad och hon får absolut både cykla eller ta bussen de 3 km det är till centrum om hon har något ärende dit. Om det inte är mörkt! T.ex. när dom skulle sälja majblommor cyklade hon dit med en kompis. Men hon har inget intresse av att "gå på stan".
  • Anonym (orättvis)
    Monchichier skrev 2016-11-05 15:20:31 följande:
    Vad är den felaktiga infon enligt dig?

Att man i vissa fall måste vara över 12-år för att få bada själv?
    Vad gör dina barn på simhallen? Simmar en km i 25meters basängen?

Mina åker som tokar i rutschkanorna, gärna flera åt gången, hoppar från trampolinerna och testar hur många barn som kan sitta på en flytgrej. Dessutom glömmer dom gärna bort både tid och rum och saker. Är hon ensam är hon ansvarsfull, men tillsammans med kompisarna vet man aldrig. Stranden kan hon nog gå till själv snart, men där det finns trampoliner och liknande får vänta några år. 
  • Anonym (orättvis)
    Physalis skrev 2016-11-06 11:50:07 följande:

Det finns nog lika många svar på vad som är bra som det finns föräldrar.

Är det inte mer lämpligt att frågan diskuteras av mamman, dottern och pappan?

Inte för att du är bonusmamma och därför inte borde få ha en åsikt utan just av anledningen att det finns så många olika åsikter att det är bättre med färre som ska bestämma.

Som med nästan alla frågor som diskuteras här är det i slutändan föräldrarna som bestämmer. Pappan har egentligen ingen åsikt eller tanke alls kring barnuppfostran utan det har bara blivit så här. Mammorna är dom som styr, men pratar inte med varandra. Ofta värdefullt att få höra lite allmän uppfattning utifrån. ( Jag är inte bonusmamma. )
  • Anonym (orättvis)
    nevermind skrev 2016-11-06 11:16:01 följande:

100 spänn för en snart 12-åring låter som väldigt lite.

Hon frågar egentligen inte efter mer, hon har alltid pengar över. Hon har bara pratat om att hon känner sig orättvist behandlat, bl.a. detta. 
  • Anonym (orättvis)
    Monchichier skrev 2016-11-05 21:40:33 följande:
    Mina barn är aldrig PÅ simhallen.
    Vad synd. Vi är ofta på stan, på stranden, på affären, på fik, på simhallen, på djurparken osv. Mycket trevligt. 
  • Anonym (orättvis)
    Anonym (q) skrev 2016-11-05 21:47:41 följande:

Svar på frågan är att ja, det kanske upplevs orättvist men saker var på ett sätt när de bestämde hennes månadspeng och nu var saker på ett annat sätt när 5-åringen fick sin månadspeng. 
    Sen kan jag tycka som många andra att det kan vara dags att öka dotterns peng.

Och en sidofråga är varför månadspeng? Mina barn har alltid föredragit veckopeng och det förstår jag. En hel månad är rätt lång, speciellt om man är yngre. 

Det är egentligen inte på något annat sätt nu. Jag misstänker att det bara är så att lillebror har bett (gnällt) om mer pengar och hans föräldrar har sagt ok, medan dottern aldrig frågar efter det. Men kanske öka till 200 när hon blir 12 då? Eller 300?

Nej, varför veckopeng? Mamman betalar varannan månad och pappan varannan. Bara mer att hålla reda på om man ska göra det varje vecka. 
  • Anonym (orättvis)
    Anonym (Tina) skrev 2016-11-06 21:20:06 följande:

Vår 11åring och 9åring får 100 kr/månaden. Vi betalar allt för dem så de pengarna blir liksom extra fickpengar. Nu ska det ökas till 150kr/månaden men det enligt en överenskommelse som ska hållas. 

Så ni ger alltså samma till dom trots olika ålder?
  • Anonym (orättvis)
    Physalis skrev 2016-11-07 00:47:31 följande:
    OBS fick för mig det av någon anledning.

Hur som så tror jag fortfarande det är bäst om barnet får framföra sina argument om varför hon vill ha mer pengar och sedan för föräldrarna komma överens om en lämplig summa.

Målet för månadspengen är ju en viss frihet i att kunna köpa saker själv men också att lära sig hur pengar fungerar samt att hushålla med dem.

Pappan bör snarast skaffa sig en åsikt och ett mål med sin uppfostran, det låter ganska illa att han inte har det.

Själv gick jag till mina föräldrar i 13 års åldern och bad om mer månadspeng i utbyte mot att jag skötte mina egna klädinköp. Mina föräldrar gick med på det men jag tror inte de hade gjort det ifall mitt argument var att jag borde få mer än mina syskon enbart för att jag är äldre än dem eller för att de började få pengar tidigare än mig och att det skulle vara orättvist på något vänster.
    Barnets enda argument är att det är orättvist. Hon har bara nämnt det en gång, så det är inte så att hon argumenterar alls egentligen. Betyder det att hon ska fortsätta få 100:- tills hon klagar/argumenterar?

( Pappan har fullt fokus på jobb, bilar och annat. Får vara glad om barnen får mat när dom är där. )
  • Anonym (orättvis)
    Physalis skrev 2016-11-07 13:45:40 följande:
    Ja varför inte? Ser inget fel i att ta låta henne komma på det själv.

Hon borde väl känna ett större behov av pengar när hon blir äldre.

Det känns som att pappans brist på intresse av sina egna barn är en mer akut fråga isåfall. Jag hoppas det är en överdrift att de får vara glada om de ens får mat.
    Jag är uppväxt med en syster som jämt gick till våra föräldrar och "behövde" pengar. Även under studenttiden var hon ute och festade och sedan ringde hon föräldrarna och ville ha pengar till mat. (nu är hon vuxen och klarar sig själv) Jag har aldrig bett om pengar någonsin. När jag sedan skulle köpa hus visade det sig att min mamma antecknat alla "lån" från min syster och ville ge mig lika mycket och jag fick ca 100 000 på en gång. 

Det känns bra att det i slutändan blev rättvist, men egentligen tycker jag att det rätta skulle vara att barnen får en viss summa vid varje ålder och sedan får rätta sig efter den. 

Har redan nu en känsla av att flickan är fröken spara och pojken fröken slösa. 
Svar på tråden månadspeng - olika syn