Inlägg från: Milou3 |Visa alla inlägg
  • Milou3

38+ och försöker bli gravid.

3hjärtan skrev 2018-01-31 12:50:39 följande:

Varför har ni börjat tvivla? Ni har väl försökt länge?

Finns ju en ökad risk för mf vid fvp också.

Min sambo har aldrig tvivlat. Det är jag som blev osäker av många olika anledningar.

Men vi har nu bestämt oss för att behålla.

Men jag kan fortfarande känna en bris av osäkerhet och rädsla. Den fanns aldrig med mina 2 första barn någonsin så just därför blir jag ännu mer osäker på mig själv.
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2018-01-31 14:58:33 följande:

Så då har du kommit över de 12 första veckorna och lite till då, gott. Vad blev resultatet då på kub?

Har du slutat med kortison, eller börjat trappa ner? Jag vågade mig på 6 mg denna vändan!

Jag fick 1:3500 på kub. Hon sa att det var låg risk.

Och ang kortisonet så blev min gynekolog vansinnig på mig när han fick reda på att jag fått prednisolon utskrivet.

Han sa ?och nu tror du att du blev gravid pga prednisolonet va?? Han rekommenderade mig att trappa ner genast då det tydligen kunde ge läpp- och gomspalt på bebisen :( så jag tog min sista tablett i vecka 8+4 ungefär. Men skadan är väl skedd isf :/

Åt iof bara 10 mg som mest. Och Progesterall slutade jag med runt samma tid!
  • Milou3

Smurfen11: Jag tror ändå på kortisonets inverkan ;)

Det kan ju bara inte vara slumpen!

Och ligger man under 15mg har jag iaf googlat mig fram att det ska vara riskfritt.

Jag märkte aldrig av någon graviditetströtthet tack vare prednisolonet. Det brukar vara som värst för mig mellan v.4-9 och det slapp jag tackolov!

Så om du blir gravid nu så kommer du antagligen inte ha trötthet som ett tydligt symptom då kortisonet gör en piggare :)

• Milou3
    Zora skrev 2018-02-01 08:20:36 följande:

Nu har vi fått resultatet från NIPT och allt ser bra ut! Med stor sannolikhet är det ytterligare en flicka! :) Jag är sååå lättad och nu känns det äntligen som jag kanske kan tro att det går vägen!

Vad skönt!! Stort grattis till flickan :)
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2018-02-01 10:18:59 följande:

Jo de siffrorna ser ju bra ut!

Jaha va det inte den gyn som skrev ut dom? För mig du både fick från en tjej plus fick utskrivet? Men det är väl svensk sjukvård i ett nötskal annars...utomlands vet läkare om att vissa måste käka kortison för att det ska gå vägen.

Jo jag tror också kortisonet gjorde sitt, jag har också kollat upp medicinen och hittat samma svar som dig. 

Det var min husläkare som skrev ut :)

Skulle du gjort fvp på dessa siffror?
  • Milou3
    imsevims skrev 2018-02-01 12:39:23 följande:

Känner ni av er ägglossning mer nu än när ni var yngre? Jag har inget minne av att jag märkte av min äl när jag var yngre. Men nån stans runt 35-årsåldern började jag känna av äl ganska tydligt och nu vid 43 går det liksom inte missa. Är öm i magen oftast flera dagar innan äl och precis runt äl gör det ordentligt ont. Är verkligen jätteöm långt ner i magen.

Funderar på om det har någon koppling med ålder? Eller om det kanske beror på antal barn man fött? Min smärta började efter 5e barnet.

Har hört att endometrios kan öka på smärtan kring äl och endometrios kan man ha både lite och mycket av.

Jag har alltid känt av min äl och innan barnen kände jag av den mer! Ipren, rödflammig vid äggstockarna och sån kramp i ländryggen så jag knappt stod ut hörde till vanligheten.

Aldrig kollat upp om jag haft endo iof.
  • Milou3
    3hjärtan skrev 2018-02-01 13:58:38 följande:

Jag skulle inte gjort på dina siffror. Jag fick 1:1500 på ds. Och nåt på 19 000 på de andra 2. Valde göra nipt fast läkaren sa det var bra siffror för min ålder. Även nipt visade bra. Rätt onödiga pengar men trodde der skulle lugna mig. Men nu får jag andra idéer istället

Ja jag vet fantasin kan verkligen dra i väg : /
  • Milou3
    kaaanskeen3a skrev 2018-02-04 13:31:48 följande:

Positivt gravtest i morse. Skräckblandad förtjusning. Både glad och lite oroad över vad folk ska säga. Detta  kommer att komma som en stor överraskning för många - både i umgänge,bland familj och på jobbet. Känns lite jobbigt faktiskt.

Men Fasiken vad jag känner min kropp! stor skillnad i hur jag känner min kropp nu jämfört med för 10 år sedan (med vår yngsta). Jag kände så tydligt att jag var gravid att jag typ inte hade behövt ta ett gravtest för att få veta. Jag liksom bara visste - på ett väldigt märkligt sätt...

Grattis!!
  • Milou3

Nej nej nej inget sånt deppsnack om att åldern tagit ut sin rätt. Upp med hakorna och kämpa på. Det kommer att gå! Förutom prednisolonet som jag åt denna gång så testade jag faktiskt någons tips här inne om att massera en viss punkt under fotknölen på utsidan av fötterna. Masserade runt 3-4 minuter per fot i duschen medan balsamet verkade.

Testa det iaf även om det låter fånigt!

• Milou3
    Anonym (Sanna) skrev 2018-02-08 22:05:43 följande:

Får nog testa massera den där punkten.

Ja gör det! Jag masserade nog nästan varje dag, eller vid varje dusch mellan mens och äl :)

Massera med ett tryck som gör att det känns på gränsen till obehagligt. Zonterapi har ju funkat förr så why not :)
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.