Inlägg från: Milou3 |Visa alla inlägg
  • Milou3

38+ och försöker bli gravid.

Too tiki skrev 2017-12-06 10:42:15 följande:

Har du testat dig innan igår? Iom att din temp var så låg när du frågade ang. tempning tror jag inte ÄL hade varit då men möjligen nu och det borde du se även om du inte tempade i förrgår.

För en del går tempen upp väldigt långsamt, men min temp skjuter i höjden direkt när ÄL varit. Vet inte om du fyller i din temp på fertilityfriend eller någon annan app. Men gör du det, då sätter inte appen  ut att du haft ÄL även om tempen går upp nu iom att den jämför med tempen dagarna före ÄL (minns inte hur många dgr den behöver nu). Men för att ändå få lite koll kan du skriva in tex. 36,44 ett par dgr före din första riktiga tempdag för att se om appen sätter ut att ÄL varit. Blev rörigt detta men jag hoppas du förstår hur jag menar :)Då sätter jag igång med prednisolon nu :) Ska man ta det hela tiden sen, el. bara efter ÄL har varit?

Vad hade du för temp idag? Börjar med prednisolon idag och hoppas också jag slipper biverkningar :) Hur mkt tar du per dag? Nä, man vet ju inte hur länge simmarna är vid liv när mannen är äldre så framöver kommer jag/vi ändra rutin och se om det kan göra ngn nytta.

Du måste ta det ända fram till V.12 om du blir gravid! Men det viktigaste av allt är att du trappar ner. Man ska absolut inte sluta tvärt. Så om du inte blir gravid nu bör du antingen fortsätta eller trappa ner. Jag kommer ( om allt går bra med min graviditet) börja trappa ner V.11 med 2,5 mg var 5:e dag. Jag började på äl med 5 mg, ökade sen till 10 mg när jag plussade, äl+9, och i V.11+0 kommer jag ta 7,5 mg. V. 11+5 tar jag 5 mg och V. 12+3 tar jag 2,5 mg för att sen sluta helt 5 dagar senare.

Detta pga att ens eget kortisol kan bli rubbat av kortisonet. Du bör ta prednisolonet på morgonen också.
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-12-06 15:04:24 följande:

Nja säg inte det...har haft det stressigt om någon senaste 7 åren, så är väl sällan i viloläge. Men det känns som om jag återhämtar mig emellanåt. Jag är ju inte under dödshot eller så.

Det stämmer säkert, är man hyperstressad, så motar ju kroppen bort förkylningar, när man sen taggar ner, ja då kommer dom.

Jag verkar inte få nån äl denna månad, inte enligt tester iaf. Så då blir det inga kortisonpiller:( Cd 14 imorgon, ska testa en sista gång då. Eller så har stegringen varit superkort denna gång.

Hoppas allt är väl med dig, vilken vecka är du i nu?

Jag tycker du ska börja tempa. Hade jag inte gjort det denna månad hade jag aldrig trott jag hade haft äl. Det var verkligen på håret att jag började med kortisonet.

Jag är bara i V.4+5 :) så är fortfarande rätt nojig mellanåt.

Bokat in tid för VUL 21:a dec så hoppas allt går bra tills dess. Blir en milstolpe i denna graviditet helt klart.

Men jag mår bra! Kanske lite för bra : / mest ömma och svullna bröst, trött och hungrig. Det där ihållande illamåendet har inte kommit i gång än. Möjligtvis det som oroar mig.
  • Milou3

Nu såg jag att du börjat tempa :) kör några dagar till! Mycket mer tillförlitligt än äl-test!

• Milou3
    Anonym (Sanna) skrev 2017-12-06 17:13:01 följande:

Två dagar till bim och inga känningar. Jag är rätt säker på att mensen kommer som vanligt. Jag har ett symtom som alltid varit med i alla mina graviditeter och eftersom den inte märks nu så är det kört plus att vi fick ju bara till det en gång flera dagar innan äl.

:(

Är din sambo mer av "händer det så händer det"?

Eller får han också prestationsångest vid äl?

Du får hålla på dig innan nästa äl och hoppas på lyckat sex precis vid äl! Kör du med äl-test?
  • Milou3
    Nykär15 skrev 2017-12-07 07:48:43 följande:

Mitt illamående har alltid börjat efter v 6+ och några dagar, så det behöver inte betyda nåt. Det ska gå bra denna gången, skönt ha ett VUL snart.

Jag är v 39+4 idag, fick hinnsvepning igår och hade duktigt ont på kvällen, men idag är det som bortblåst...

Liten skattades till 3,8 kg på TUL så är en färdigbakt bebis därinne helt klart med tjocka goa kinder och plutmun <3 vill träffa liten nu och se vem det är!

Hinnsvepning brukar ju dra i gång! Värkarna kommer säkert i gång igen snart :) men så fort din graviditet har gått ändå, tycker jag :) inte du såklart. Om allt går vägen för mig så blir det bebis i augusti - alltid velat gå höggravid under sommaren! Hoppas nu bara illamåendet kommer igång snart så man kan andas ut lite mer. Helt galet att man längtar efter att må illa ;)

Lycka till med förlossningen nu! Ska bli sååå spännande att få höra om den sen! Kram
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-12-07 09:36:25 följande:

Och ett egoinlägg....

Mätte tempen imorse, och då var den 36.8, så den har gått upp 0.4 grader, från 36.4 som jag hade både i tisdags och igår. Har jag haft äl då eller?

Tog även ett ältest vid 18.30 igår som bara visade svagt streck, som den gjort sen första testet kl 12 i tisdags. Så vet inte om jag vågar börja med kortison denna gång, då tecken på äl är så diffusa...

Vi har fått till det varannan dag, så på den fronten är det lugnt.

Då har du haft äl! Börja med kortisonet i dag!! :)

Lova mig det nu ;)
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-12-07 10:28:04 följande:

När har äl varit då tror du? Redan natten mellan må/ti?

I så fall börjar jag imorgon, då du sa man bör ta kortison på morgonen. Usch är så nojig då jag knappt vill ta Ipren! Blir nervös nu:)

Äl sker oftast 1-2 dagar innan höjningen.

Du behöver inte vara nervös. Jag vågar inte heller ta Ipren. Jag har GAD - dvs extremt nojig och orolig av mig.

Du kommer må bra av kortisonet. Man blir lite piggare av det! Och 5 mg är väldigt lite. Ta ett nu! Så tar du nästa i morgon på morgonen. Men du ska ju självklart göra som du känner själv :) jag äter ju 10 mg nu och mår finfint!

Det finns ju många som äter 20 mg och även mer.

För att äl ska bli bekräftat så ska tempen ligga hög i tre dagar nu, så fortsätt tempa. Men om din temp legat p 36.4 i två dagar och nu gått upp till 36.8 kan jag nästan garantera att du haft äl!
  • Milou3
    Too tiki skrev 2017-12-07 15:59:57 följande:

Tack för info Milou ÄL cd 12 är ingen fara som jag förstått.

Jadu, det hade varit väldigt praktiskt om man haft en gynstol hemma för att kolla att ÄL varit :)

Då har nog ÄL varit men fortsätt fylla i tempen 2 dgr till för den ska vara högre i 3 dgr för att bekräfta att ÄL har varit.

Håller tummarna för att tempen håller sig uppe :)

Jag själv är på ÄL + 7 idag och känner absolut ingenting så jag tror inte mkt på en graviditet denna månad heller :( Hoppas de närmaste dagarna går fort så jag kan testa, blir galen på väntan mellan ÄL och BIM!!

Väntan är hemsk! Och kan säga att just äl+7 "gav jag upp" nu sist pga avsaknad av alla möjliga symptom. Sen fick jag ett infall dagen efter och tog ett test med Apotekets vanliga test som gav ett svagt svagt rosa streck! :)

Min ägglossning kom just på CD 12 denna gång.

Håller tummarna för dig Too tiki!
  • Milou3
    Anonym (Sanna) skrev 2017-12-07 14:52:05 följande:

Mensen kom idag. :-/

Nääää :(

Fast du hade det väl på känn?

Hoppas på bättre tajming nästa cykel!
  • Milou3

Måste bara dubbelkolla med er, smörjer med progesteronkräm denna cykel ändå, trots att jag egentligen inte behöver det ( tror jag, lutealfas på 15 dagar). Men nu blev jag ju gravid och måste ju fortsätta, även om jag tar en väldigt liten klick morgon och kväll. När kan jag börja trappa ner det tro?

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.