lisasali88 skrev 2016-09-13 08:00:03 följande:
Nej kanske inget magiskt men det är dock skillnad på en 11åring och en som går i förskoleklass. Mina barn är inte hämmade på något vis, snarare ser jag ett lugn och en glädje när dom blir hämtade. Dom får gärna gå en bit framför om dom vill vara ensamma och dom kan få betala mjölken själva medans jag står vid ingången. De flesta 11 åringar har dessutom en mobil och går med kompisar jämfört med en i förskoleklass. Inte ens en 11 åring skulle jag släppa helt och hållet men däremot låta gå hem med kompisar ibland osv. Man kan lära sina barn ta ansvar och bli självständiga på olika sätt. Jag tänker inte använda mig utav det som kan kosta dom livet i onödan.
Skulle du tycka det var värt att "träna" om du en dag blir uppringd eller besökt av polis som säger att ditt barn saknas? Eller att något annat hänt? Man kan inte rädda dom från allt men detta är nog en sån sak som man kan överväga ifall man kan göra något i förebyggande syfte.
Hur jag skulle reagera. På samma vis som om de var 12 eller 13 år såklart . Med förtvivlan.
Därför tränar vi i små steg och pratar också om hur de ska agera i olika situationer. Så förebygger vi. Med träning och att prata om det.
De fick inte heller gå själva i förskoleklass utan började så smått i våras i slutet av ettan.
Nu gpr de i tvåan och går hem själva nästan varje dag.