• bra03

Gå själv till skolan

När ska man gå själv till skolan och har skolan överhuvudtaget med det att göra??

Mitt barn går F klass och vi bor 100 meter från skolan jag tycker det är ok men inte fröken. Mitt barn kommer alltid 15 min innan skolan börjar.

• Svar på tråden Gå själv till skolan
  • Jacqueline

Här är det från 9års ålder barnen får gå själva till skolan ,har med någon försäkring att göra tydligen...att den bara gäller från hemmet till skolan (och tvärtom så klart) om en vuxen är med och upp till 9års ålder då.

• Fru Ve

Min son började gå själv på morgonen i åk 2 på våren. Han har nu börjat åk 3 och cyklar själv både från och till skolan. Har egen mobil med sig så ibland ringer han när han slutat och frågar om en kompis kan följa med hem. Jag är inte så hönsig men f-klass tycker jag känns lite tidigt att släppa dem själva. Möjligen i ettan om man bor väldigt nära skolan.

• hammarhajen
    Duckan skrev 2016-09-09 09:18:26 följande:

Tillägger att jag var 6 år när jag började ettan och det var aldrig några problem för mig eller mina klasskamrater att ta oss till skolan själv, i tid. Varför skulle dagens 6-åringar vara sämre? Bara en tanke.

Dagens sexåringar skulle säkert kunna mer, men det skulle krävas en annan syn på barnuppfostran. Vi växte upp med något andra värderingar än våra barn. När vi var små fick man hårdare tillsägelser, respekterade vuxna mer, man uppfostrades inte att säga emot lärare och "det kompetenta barnet" tilläts inte "ta det i sin takt" på väg till skolan och stanna och leka i en buske för "han vill det och hans vilja är lika viktig som min". Nej, nu raljerar jag lite men en hel del föräldrar tränar inte sina barn i att ta ansvar och konsekvenser av missat ansvar. På gott och ont. Jag är glad att barn inte är rädda för sina lärare nu för tiden. Men jag tycker samtidigt att det är en skrämmande utveckling när barn i lågstadieålder (verkligen inte alla men en del i varje klass) på allvar inte verkar se att det är fel att komma sent eller på riktigt verkar tycka att just DE kan få prata rätt ut eller strunta i att plocka undan när alla klasskompisar städar.

Eftersom detta är FL: självklart menar jag inte barn med svårigheter. Men den uppfostran vi har idag ger barn som har svårare att följa en grupps rutiner, när allt ska utgå från individen och alla vuxna tystnar så fort barnet öppnar munnen hemma. Återigen, på gott och på ont, men det kräver lite andra rutiner och förhållningssätt av lärare än de vi själva möttes av.  
  • Brödrost81

Vi bor också nära skolan med en säker gångväg dit. Jag har tänkt så att det är en omställning för barnen att börja i förskoleklass med nya kompisar, miljö, pedagoger osv. Vi har därför hämtat och lämnat fram till 1:an även om våra barn mycket väl hade klarat att gå själv redan i förskoleklassen. Vi ville helt enkelt ha en naturlig daglig kontakt med skolan för att se hur de kommer in i klassen, lära känna personalen och iaf få en liten glimt av hur barnen leker osv. Men nu har vi en skola som det kommer barn till från många olika förskolor. Hade säkert haft ett mindre behov av detta om det redan var en etablerad grupp

• Friedan

På vår skola vill de att en förälder hämtar och lämnar i förskoleklassen. Tror att det är för att personalen vill hinna möta och ses iaf någon gång. Vi bor också nära men har följt fram till att de börjat 2:an. Tycker det är mysigt och jag tror att barnen också uppskattat det.

• gbgumman

I fyran släpps våra barn att röra sig själva. Ibland hämtar storebror lillasyster men verkligen inte varje dag. Ibland är det bra att kolla hyllan prata med lärare m.m.

• modsey

Våra barn går i tvåan och dit och hem själva 80% av gångerna. Egentligen kan jag köra dem då jag passerar skolan på väg t jobbet. Men jag låter dem gå 10 min innan jag åker för att de ska få in bra vardagsmotion på ett naturligt sätt. Vi bor i ett lugnt område med normal trafik .

De har gått själva sen i ettan termin två ungefär.

• Punkster

Där jag arbetar rekommenderar vi att barnen inte cyklar själva till/från skolan innan de fyllt 10 år. Anledningen till det är först och främst säkerheten, skolan ligger vid en trafikerad väg och små barn på cykel har inte alltid rätt kunskap om hur man beter sig i trafiken. Dessutom gäller inte skolans försäkring vid en ev. olycka om barnet är yngre än 10 år och cyklar själv.

Dessutom ser jag som pedagog ett värde i att då och då träffa föräldrar i samband med lämning eller hämtning, speciellt om barnet är lite yngre. Som förälder bör man väl också se ett intresse i att då och då visa sig på skolan?

• lisasali88

I dagens samhälle skulle jag inte låta mina barn få gå själva alls även om dom skulle klara av det. Tycker det är helt sjukt att barn yngre än 10 år får gå/cykla själva även om det så bara är 100 m. "Jag är stressad" ja undrar vad du kommer vara den dagen ditt barn inte finns längre för att något peddo lurat bakom buskarna.

Svar på tråden Gå själv till skolan