• bra03

Gå själv till skolan

När ska man gå själv till skolan och har skolan överhuvudtaget med det att göra??

Mitt barn går F klass och vi bor 100 meter från skolan jag tycker det är ok men inte fröken. Mitt barn kommer alltid 15 min innan skolan börjar.

• Svar på tråden Gå själv till skolan
  • Lena

Första klass brukar det vara okej.

Vårt barn åker buss själv sen dess till fritids

• Gladskit

Vissa skolor har rutiner för när man får gå själv och när man får cykla.
    Du kan tycka att det fungerar utmärkt för ditt barn men ibland gör det inte det för alla, och då måste skolan ändå sätta en gräns.
    Min son går i fyran och går inte själv, vi tycker det är bra att vara "synliga" på skolan ibland, hälsa på hans kompisar, säga hej till läraren osv.

• Carambolan

Vi bor också ett par hundra meter från skola. Bilfri gångväg hela vägen. Mina barn har gått själva sedan åk 1. Skolan är bara glad över att några gör det uppfattar jag det som, de jobbar hårt för att minska hur många som blir skjutsade med bil.

• bra03

Men när man bor så otroligt nära och ser skolan hela tiden. Märkligt att föräldrar ska binda upp sig för ett redan självständigt barn. Och bara för att några barn inte klarar av att gå själv ska ändra familjer straffas

• Gladskit
    Carambolan skrev 2016-09-07 12:46:05 följande:

Vi bor också ett par hundra meter från skola. Bilfri gångväg hela vägen. Mina barn har gått själva sedan åk 1. Skolan är bara glad över att några gör det uppfattar jag det som, de jobbar hårt för att minska hur många som blir skjutsade med bil.

Fast det kanske är skillnad att gå med sitt barn och skjutsa med bil?
    Vi har nyligen bytt skola och har idag också bara 100m och givetvis tar vi aldrig bilen dit. Vi går med honom och går/cyklar sedan vidare till jobb/tågstation (beroende på vem som lämnar).
  • Carambolan
    Gladskit skrev 2016-09-07 12:48:06 följande:

Fast det kanske är skillnad att gå med sitt barn och skjutsa med bil?

Vi har nyligen bytt skola och har idag också bara 100m och givetvis tar vi aldrig bilen dit. Vi går med honom och går/cyklar sedan vidare till jobb/tågstation (beroende på vem som lämnar).

Ja, absolut, jag menar bara att fokus i informationen från skolan till föräldrar bara handlar om bilåkandet, det har aldrig varit diskussion om föräldrapromenerandet :)
  • Wikings
    Gladskit skrev 2016-09-07 12:41:13 följande:

Vissa skolor har rutiner för när man får gå själv och när man får cykla.

Du kan tycka att det fungerar utmärkt för ditt barn men ibland gör det inte det för alla, och då måste skolan ändå sätta en gräns.

Min son går i fyran och går inte själv, vi tycker det är bra att vara "synliga" på skolan ibland, hälsa på hans kompisar, säga hej till läraren osv.

What

Alvar lagt bestämmer skolan när barnen får gå själva och cykla. D var nog det dummaste jag hört. Vad är anledningen till det?
  • bra03

Nej det är där vi föräldrar ska sätta gränser för vad våra barn kan och bör klara av. Skolan har ansvar på och under skoltid. Men hur barnen kommer dit och hem borde vara upp till föräldrar att avgöra.

Wikings skrev 2016-09-07 13:01:26 följande:

What

Alvar lagt bestämmer skolan när barnen får gå själva och cykla. D var nog det dummaste jag hört. Vad är anledningen till det?

• Erizajo

Min son går i f klass och cyklar till skolan med sin syster som är 9. Vi bor ca en halv km från skolan. Borde vara upp till varje förälder som vet vad sina egna barn klarar av!

• Duckan

I nollan och hela ettan ville personalen att vi följde med hela vägen upp till klassrummet. (Tidsödande när man är stressad)

Svar på tråden Gå själv till skolan