Inlägg från: Duckan |Visa alla inlägg
  • Duckan

Gå själv till skolan

I nollan och hela ettan ville personalen att vi följde med hela vägen upp till klassrummet. (Tidsödande när man är stressad)

• Duckan

hammarhajen, i princip alla i vår klass lämnar sina barn ganska precis innan det ringer in så det är inga barn som dräller runt utan de som är där sen tidigare är inne på fritids med personal som lotsar dem till klassrummet och resten klär av sig och går raka vägen in på lektion. 
    Vi har ingen skolgård alls så barnen är inte ute och leker på det sättet nånsin utan de går till närliggande parker på de längre rasterna.
    Men självklart rättade vi oss efter regeln och gjorde efter önskemål. Dock är det skönt att vi numer kan säga hejdå utanför ingången till skolan.

• Duckan

Tillägger att jag var 6 år när jag började ettan och det var aldrig några problem för mig eller mina klasskamrater att ta oss till skolan själv, i tid. Varför skulle dagens 6-åringar vara sämre? Bara en tanke.

• Duckan

lisasli88:
    Det var jag som skrev om stressen. Får då tillägga att skolan är på vägen till jobbet och det är inget problem att ta sällskap dit. Dock är jag glad att vi nu i trean kan säga hejdå utanför då skolan är liten och det är trångt bara att komma in genom entrén. Jag upplevde det som stressande att följa henne hela vägen upp ibland och trängas med barn och föräldrar.
    Som det är nu ser jag att hon går in genom dörren vilket räcker för mig.

• Duckan

lisasli88, vid vilken ålder får dina barn vara ute själv och gå till skolan själva?

• Duckan

Vi hämtar alltid i skolan och hos kompisar. Hon har fått gå till skolan själv då det är folk i farten och kompisar som går samma väg, men eftersom vi går samma väg till jobbet så har vi egentligen alltid sällskap dit också. (Det är hon själv som vill bryta sig fri och gå ensam för många gör det nu från åk 3)

Svar på tråden Gå själv till skolan