• bra03

Gå själv till skolan

När ska man gå själv till skolan och har skolan överhuvudtaget med det att göra??

Mitt barn går F klass och vi bor 100 meter från skolan jag tycker det är ok men inte fröken. Mitt barn kommer alltid 15 min innan skolan börjar.

• Svar på tråden Gå själv till skolan
  • Gladskit
    Wikings skrev 2016-09-07 13:01:26 följande:
    What

Alvar lagt bestämmer skolan när barnen får gå själva och cykla. D var nog det dummaste jag hört. Vad är anledningen till det?
    Ja det är inget konstigt, det är av säkerhetsskäl.
    På mitt barns skola får man cykla själv från fjärde klass vilket är rätt rimligt faktiskt. Barn har inte förmåga att hantera en cykel i trafik på ett säkert sätt förrän i den åldern. Här kan du tex. läsa mer om barns utveckling på cykel:
    http://www.ntf.se/trafikeniskolan/teman/egenhand/cykel/default45699.asp
  • Carambolan

Våra barns skola har också regler om cyklar. I åk 4 har de en speciallektion där de som vill får "cykla med polisen", där de pratar trafikregler och säkerhet och sånt. Efter det får de cykla själva till skolan.

• Ingrediensen

I vår skola vill de ha ett intyg om barnet får gå själv till skolan och nu i trean kom en lapp om intyg på att barnet får cykla till skolan (själv). Fattar ärligt talat inte hur de ska följa upp det??

Vårt barn har gått själv tidigt och redan i F fick han alltid gå in själv eftersom vi inte ville lämna hunden själv vid skolgrinden.

Jag hade aldrig accepterat att skolan har synpunkter på detta TS! Självklart har de fått sina intyg men det är föräldrarna som bestämmer hur man tar sig till och från skolan.

Du som skrev att skolan behöver sätta gränser för att inte alla barn är lika mogna - det är just därför som det är föräldrarna och inte skolan som bestämmer om detta.

• scanmia

Jag tycker att det är förståeligt att skolan har riktlinjer och rekommendationer för det här. Men sedan är det ju upp till föräldrarna hur de i slutänden förhåller sig till dem och anpassar dem efter sin situation. Vår skola släpper inte iväg någon som går i tvåan, eller under, utan att de har en godkänd vuxen som tar emot efter skolan. Hur de tar sig till skolan tror jag är lite lösare.

• Magdalena03
    bra03 skrev 2016-09-07 12:46:56 följande:

Men när man bor så otroligt nära och ser skolan hela tiden. Märkligt att föräldrar ska binda upp sig för ett redan självständigt barn. Och bara för att några barn inte klarar av att gå själv ska ändra familjer straffas

Jag skulle aldrig låtit mina barn gå själva i förskoleklass, vi hade 150 m till skolan.

Det kan väl inte ta så lång tid att följa med?

När man lämnar och hämtar får man också möjlighet att kommunicera med lärarna.
  • hammarhajen
    Duckan skrev 2016-09-07 14:56:43 följande:

I nollan och hela ettan ville personalen att vi följde med hela vägen upp till klassrummet. (Tidsödande när man är stressad)

Hur tidsödande tror du det är för läraren att springa runt och hämta in barn som tappat bort tiden på skolgården eller fastnat i en lek i trappen? 

Det är förälderns barn, förälderns ansvar att barnet sovit, ätit frukost, har rätt kläder för att klara verksamheten samt att det kommer i tid till första lektionen. Lämnar man på fritids lämnar man över ansvaret att barnet kommer i tid på fritidspersonalen. Om man inte nyttjar morgonfritids får man följa till klassrummet tills barnet garanterat klarar att ta sig dit utan att fastna på vägen och det är rätt få elever i F-klass och ettan som klarar det.

Förvånansvärt att en del föräldrar tycks tro att så fort de droppar av sitt barn på skolgårdens yttre kant är det upp till skolan att lösa hunger, idrottskläder, tidspassning, mössor, regnjacka..
  • Duckan

hammarhajen, i princip alla i vår klass lämnar sina barn ganska precis innan det ringer in så det är inga barn som dräller runt utan de som är där sen tidigare är inne på fritids med personal som lotsar dem till klassrummet och resten klär av sig och går raka vägen in på lektion. 
    Vi har ingen skolgård alls så barnen är inte ute och leker på det sättet nånsin utan de går till närliggande parker på de längre rasterna.
    Men självklart rättade vi oss efter regeln och gjorde efter önskemål. Dock är det skönt att vi numer kan säga hejdå utanför ingången till skolan.

• Duckan

Tillägger att jag var 6 år när jag började ettan och det var aldrig några problem för mig eller mina klasskamrater att ta oss till skolan själv, i tid. Varför skulle dagens 6-åringar vara sämre? Bara en tanke.

• nnnnnnnn

Alla mina barn har klarat att gå själv när de varit så gamla.
    De har däremot inte fått gå ensamma till skolan...

• Wikings

Jag cyklade nästan två kilometer sedan åkte jag skolbuss en mil sedan första klass.

det gjorde alla som bodde i vårt område

Svar på tråden Gå själv till skolan