Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

Gå själv till skolan

Duckan skrev 2016-09-07 14:56:43 följande:

I nollan och hela ettan ville personalen att vi följde med hela vägen upp till klassrummet. (Tidsödande när man är stressad)

Hur tidsödande tror du det är för läraren att springa runt och hämta in barn som tappat bort tiden på skolgården eller fastnat i en lek i trappen? 

Det är förälderns barn, förälderns ansvar att barnet sovit, ätit frukost, har rätt kläder för att klara verksamheten samt att det kommer i tid till första lektionen. Lämnar man på fritids lämnar man över ansvaret att barnet kommer i tid på fritidspersonalen. Om man inte nyttjar morgonfritids får man följa till klassrummet tills barnet garanterat klarar att ta sig dit utan att fastna på vägen och det är rätt få elever i F-klass och ettan som klarar det.

Förvånansvärt att en del föräldrar tycks tro att så fort de droppar av sitt barn på skolgårdens yttre kant är det upp till skolan att lösa hunger, idrottskläder, tidspassning, mössor, regnjacka..
  • hammarhajen
    Duckan skrev 2016-09-09 09:18:26 följande:

Tillägger att jag var 6 år när jag började ettan och det var aldrig några problem för mig eller mina klasskamrater att ta oss till skolan själv, i tid. Varför skulle dagens 6-åringar vara sämre? Bara en tanke.

Dagens sexåringar skulle säkert kunna mer, men det skulle krävas en annan syn på barnuppfostran. Vi växte upp med något andra värderingar än våra barn. När vi var små fick man hårdare tillsägelser, respekterade vuxna mer, man uppfostrades inte att säga emot lärare och "det kompetenta barnet" tilläts inte "ta det i sin takt" på väg till skolan och stanna och leka i en buske för "han vill det och hans vilja är lika viktig som min". Nej, nu raljerar jag lite men en hel del föräldrar tränar inte sina barn i att ta ansvar och konsekvenser av missat ansvar. På gott och ont. Jag är glad att barn inte är rädda för sina lärare nu för tiden. Men jag tycker samtidigt att det är en skrämmande utveckling när barn i lågstadieålder (verkligen inte alla men en del i varje klass) på allvar inte verkar se att det är fel att komma sent eller på riktigt verkar tycka att just DE kan få prata rätt ut eller strunta i att plocka undan när alla klasskompisar städar.

Eftersom detta är FL: självklart menar jag inte barn med svårigheter. Men den uppfostran vi har idag ger barn som har svårare att följa en grupps rutiner, när allt ska utgå från individen och alla vuxna tystnar så fort barnet öppnar munnen hemma. Återigen, på gott och på ont, men det kräver lite andra rutiner och förhållningssätt av lärare än de vi själva möttes av.  
Svar på tråden Gå själv till skolan