Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

Gå själv till skolan

Vissa skolor har rutiner för när man får gå själv och när man får cykla.
    Du kan tycka att det fungerar utmärkt för ditt barn men ibland gör det inte det för alla, och då måste skolan ändå sätta en gräns.
    Min son går i fyran och går inte själv, vi tycker det är bra att vara "synliga" på skolan ibland, hälsa på hans kompisar, säga hej till läraren osv.

• Gladskit
    Carambolan skrev 2016-09-07 12:46:05 följande:

Vi bor också ett par hundra meter från skola. Bilfri gångväg hela vägen. Mina barn har gått själva sedan åk 1. Skolan är bara glad över att några gör det uppfattar jag det som, de jobbar hårt för att minska hur många som blir skjutsade med bil.

Fast det kanske är skillnad att gå med sitt barn och skjutsa med bil?
    Vi har nyligen bytt skola och har idag också bara 100m och givetvis tar vi aldrig bilen dit. Vi går med honom och går/cyklar sedan vidare till jobb/tågstation (beroende på vem som lämnar).
  • Gladskit
    Wikings skrev 2016-09-07 13:01:26 följande:
    What

Alvar lagt bestämmer skolan när barnen får gå själva och cykla. D var nog det dummaste jag hört. Vad är anledningen till det?
    Ja det är inget konstigt, det är av säkerhetsskäl.
    På mitt barns skola får man cykla själv från fjärde klass vilket är rätt rimligt faktiskt. Barn har inte förmåga att hantera en cykel i trafik på ett säkert sätt förrän i den åldern. Här kan du tex. läsa mer om barns utveckling på cykel:
    http://www.ntf.se/trafikeniskolan/teman/egenhand/cykel/default45699.asp
Svar på tråden Gå själv till skolan