Inlägg från: K med lilla E |Visa alla inlägg
  • K med lilla E

Gå själv till skolan

lisasali88 skrev 2016-09-13 08:00:03 följande:
    Nej kanske inget magiskt men det är dock skillnad på en 11åring och en som går i förskoleklass. Mina barn är inte hämmade på något vis, snarare ser jag ett lugn och en glädje när dom blir hämtade. Dom får gärna gå en bit framför om dom vill vara ensamma och dom kan få betala mjölken själva medans jag står vid ingången. De flesta 11 åringar har dessutom en mobil och går med kompisar jämfört med en i förskoleklass. Inte ens en 11 åring skulle jag släppa helt och hållet men däremot låta gå hem med kompisar ibland osv. Man kan lära sina barn ta ansvar och bli självständiga på olika sätt. Jag tänker inte använda mig utav det som kan kosta dom livet i onödan.

Skulle du tycka det var värt att "träna" om du en dag blir uppringd eller besökt av polis som säger att ditt barn saknas? Eller att något annat hänt? Man kan inte rädda dom från allt men detta är nog en sån sak som man kan överväga ifall man kan göra något i förebyggande syfte.
    Många 11-åringar går i sexan och då på en högstadieskola, där finns inga regler om att t ex inte lämna skolan på raster osv, så det är nog bra om de har lite vana innan dess att klara sig utan mamma i kjolarna. 
  • K med lilla E
    lisasali88 skrev 2016-09-13 16:13:53 följande:
    Mellan 4-15 år.Ja alla får trycka precis vad dom vill och göra som dom vill med sina barn men mina barn är just MINA. Det är jag och deras pappa som bestämmer. Det kvittar om någon anser det överbeskyddande eller om kompisar får göra si eller så. Bra område är ingen garanti. Jag ser ingen anledning att 10 åringar ska springa runt själva i området helt enkelt. Jag är gärna med i bakgrunden och håller koll mellanåt.

Jag har massvis med "konstiga" regler jämfört med andra föräldrar idag men så trivs vi och våra barn tar både ansvar och är självständiga. Min personliga åsikt är att många barn idag tvingas växa upp för tidigt och skulle må bra av föräldrar som bryr sig lite mer, som faktiskt hämtar i skolan eller följer med ut till lekplatsen.
    Det känns som om att då får din 10-åring aldrig gå hem till någon jämnårig kompis och hur känns det för ditt barn kan man undra? 
  • K med lilla E
    lisasali88 skrev 2016-09-13 19:25:11 följande:

Ja så kan man också tolka det eller så kan man tänka längre än näsan räcker innan man kommenterar att mina barn har kompisar vars det funkar likadant som hos oss?

Jag har mycket svårt att tänka mig att det finns många fler 10-åringar som inte får gå ut utan att mordan är med.
Svar på tråden Gå själv till skolan