Cyanea skrev 2016-07-12 19:35:33 följande:
Jag känner också igen mig så himla väl i den där fullkomliga skräcken. Tänk om det aldrig blir några barn? Och som det tär på förhållandet. Och livet! Till och från mådde jag så dåligt att jag allvarligt funderade på om livet var värt att leva mer.
Jag upplevde flera saker som svåra. Dels är man så otroligt ensam. Man märker liksom inte de som vet hur det är att kämpa utan hör bara alla som frågar om man inte tänker "skaffa" barn snart (som att det är något man "skaffar", typ en ny telefon...) eller de som talar om för en att slappna av och alla som lyckas på en gång. Sen är ju ovissheten fruktansvärd. Visste man bara att det skulle lösa sig i slutänden skulle man förmodligen orka med år av väntan och diverse behandlingar, men att genomföra dem utan att ens veta om de bär frukt en dag...
Mitt råd är att i den mån det går försöka att inte ta ut sorg i förskott. Visst kan man bli en av de som inte lyckas. Visst kan man stå där utan barn. Men det hjälper inte att "börja sörja i tid". Man sörjer bara längre, och egentligen behöver man få må så bra som möjligt för att orka så länge som möjligt. MYCKET lättare sagt än gjort, jag klarade inte att leva så alls. Men i efterhand önskar jag verkligen att jag kunnat det. Man behöver ju inte leva så 100% av tiden, det är nog helt omöjligt, men kan man släppa katastroftankarna en minut någon gång ibland hjälper det faktiskt massor. Sorg får man ta tag i förr eller senare, man är så illa tvungen, men man måste inte sörja flera år i förväg.
Sen rekommenderar jag verkligen att ta hjälp av psykolog. Vår psykolog på fertilitetskliniken gjorde under. Inte så att oron och sorgen försvann, men så det blev uthärdligt en stund. Min psykolog rådde mig en period att vara så krass att jag undvek gravida. Jag följde dem inte på Facebook och träffade dem inte. Jag tvingade mig inte till att säga mer än grattis. Allt för att överleva. Man måste inte utsätta sig för det man tycker är jobbigt. Mår man så dåligt som man gör som ofrivilligt barnlös så får omgivningen faktiskt ta hänsyn. Man måste få ta hand om sig själv, framförallt när man mår dåligt.
Stor styrkekram till er fantastiska kämpare <3
Så sant!!!
Jag har provat allt från att vara ledsen hela månader för att "slippa" må dåligt, till att låtsas vara glad o hoppfull, till att, nu, rent krasst räkna med att mensen KAN dyka upp... Det innebär inte att den gör det, men jag vet ATT den kan det.
Jag orkar inte tro mej vara gravid för då blir fallet hårt. Jag orkar heller inte intala mej att jag INTE är det, för då har jag redan nått botten och kravet runt där när mensen ändå dyker upp. Och det är då man kryper ner under jorden o funderar på vad man har för syfte i den här världen om man inte ens kan bidra till fortplantningen...
Så jag räknar med att mensen "kan" dyka upp, men inte förrän den faktiskt SKA dyka upp. Är den tidig mår jag rätt hyfsat då jag inte hunnit med att hoppas. Är den sen blir jag mer ledsen när den dyker upp förstås, men jag hade "ju ändå räknat med det"...
Sen det här med att tänka positivt!!!
Finns det NÅGOT mer skuldbeläggande än att tala om för en kvinna att hon troligtvis inte blir gravid för att hon inte tänker tillräckligt positivt...
Så dom som säger det till er kan ni (inne i huvudet) bara be dom fara o flyga!
Ni kan INTE påverka er fertilitet om ni inte skulle vara i en så djup depression att kroppen fruktar för ert liv... Och även då skulle den kunna reproducera sej... Rent krasst föds det många barn i krig!!!