Vilka fina svar det är i tråden. Axe, grattis till ditt barn. 7 år är lång tid men säkert värt när man väl har sitt barn. Cyanea, jag håller med Juli1979 att det är så skönt att läsa det du skriver. Att det där med låsningar faktiskt inte stämmer. Det är nog lika vanligt att man blir gravid när man väl slappnar av som de som blir det ändå. Jag känner så många som drar till där slappnabaraavskiten. Jag har varit likadan. Förlåt alla mina ofrivilligt barnlösa vänner. Nu är jag själv här och vet bättre.
Jag har hört från olika läkare att ofrivillig barnlöshet är en livskris. En livskris som för de som inte vet hur det känns närmast kan förklaras som vilken livskris som helst, t.ex. att förlora en anhörig eller bli allvarligt sjuk. Jag säger inte att livskriser automatiskt går att jämföra. Men jag läser på 1177vårdguiden om "att hamna i kris": "en kris kan beskrivas som ett förlopp: Chockfasen, reaktionsfasen, bearbetningsfasen och nyorienteringsfasen."
CHOCKFASEN: "När man är i chock försöker man undvika den psykiska smärta och ångest som väcks av det som hänt. Ofta kan man utåt sett verka helt samlad, men under ytan råder kaos."
REAKTIONSFASEN: "Att reagera på det man varit med om kan innebära att man överväldigas av ångest, rädsla, skuld, skam och sorg. Frågan varför, och tankar om hur orättvist det är att det hände just mig, är typiska när man försöker förstå och finna mening med det som hänt."
BEARBETNINGSFASEN: "I bearbetningsfasen börjar man förstå vad som verkligen hänt och sakta kan man klara av att se framåt igen. Man lär sig leva med det som hänt och tänker inte bara på det som skett utan börjar se mer positivt på livet. Det går att skratta igen. Att arbeta, gå på bio eller träffa andra människor gör att man kan låta bli att tänka på det som hänt för en stund."
NYORIENTERINGSFASEN: "Nyorienteringsfasen har egentligen inget slut, man lever med det som hänt som ett minne. Det som var orsaken till krisen blir en del av ens liv och inte något som behöver glömmas eller kapslas in. Kanske upptäcker man att det som hänt har gett en ny erfarenhet och som på olika sätt gett livet en ny riktning."
Jag är i chockfasen och är på väg med rasande takt in i reaktionsfasen. Skulle min livskris handla om något annat trauma skulle jag aldrig av någon få tipset att gå direkt till nyorienteringsfasen. Men gällande ofrivillig barnlöshet anser sig så många ha rätten att tycka till om hur man ska sörja. Jag tror inte att man kan hoppa över sorgen. Man har nog inte så mycket val. Sedan sörjer ju alla på olika sätt men tror att de fyra faserna är ganska talande.
Thotis90, åååå vad jag vill krama om dig. Så skönt att höra att det faktiskt går att leva ett gott liv utan barn. Jag känner också ibland som Julie1979 att jag ibland har pauser där jag kan uppskatta att inte ha barn. Jag kan resa, äta god mat, satsa på karriär och så vidare. Små pauser att andas. Jag tror att man ofta pendlar mellan de olika faserna och då kanske der är skönt att inte alltid vara i reaktionsfasen.