• Cyanea

Tänk om man aldrig får ett barn?

Jag känner också igen mig så himla väl i den där fullkomliga skräcken. Tänk om det aldrig blir några barn? Och som det tär på förhållandet. Och livet! Till och från mådde jag så dåligt att jag allvarligt funderade på om livet var värt att leva mer. 

Jag upplevde flera saker som svåra. Dels är man så otroligt ensam. Man märker liksom inte de som vet hur det är att kämpa utan hör bara alla som frågar om man inte tänker "skaffa" barn snart (som att det är något man "skaffar", typ en ny telefon...) eller de som talar om för en att slappna av och alla som lyckas på en gång. Sen är ju ovissheten fruktansvärd. Visste man bara att det skulle lösa sig i slutänden skulle man förmodligen orka med år av väntan och diverse behandlingar, men att genomföra dem utan att ens veta om de bär frukt en dag... 

Mitt råd är att i den mån det går försöka att inte ta ut sorg i förskott. Visst kan man bli en av de som inte lyckas. Visst kan man stå där utan barn. Men det hjälper inte att "börja sörja i tid". Man sörjer bara längre, och egentligen behöver man få må så bra som möjligt för att orka så länge som möjligt. MYCKET lättare sagt än gjort, jag klarade inte att leva så alls. Men i efterhand önskar jag verkligen att jag kunnat det. Man behöver ju inte leva så 100% av tiden, det är nog helt omöjligt, men kan man släppa katastroftankarna en minut någon gång ibland hjälper det faktiskt massor. Sorg får man ta tag i förr eller senare, man är så illa tvungen, men man måste inte sörja flera år i förväg. 

Sen rekommenderar jag verkligen att ta hjälp av psykolog. Vår psykolog på fertilitetskliniken gjorde under. Inte så att oron och sorgen försvann, men så det blev uthärdligt en stund. Min psykolog rådde mig en period att vara så krass att jag undvek gravida. Jag följde dem inte på Facebook och träffade dem inte. Jag tvingade mig inte till att säga mer än grattis. Allt för att överleva. Man måste inte utsätta sig för det man tycker är jobbigt. Mår man så dåligt som man gör som ofrivilligt barnlös så får omgivningen faktiskt ta hänsyn. Man måste få ta hand om sig själv, framförallt när man mår dåligt. 

Stor styrkekram till er fantastiska kämpare <3 

• Cyanea
    lynx vox skrev 2016-07-13 00:19:13 följande:
    Så sant!!!
    Jag har provat allt från att vara ledsen hela månader för att "slippa" må dåligt, till att låtsas vara glad o hoppfull, till att, nu, rent krasst räkna med att mensen KAN dyka upp... Det innebär inte att den gör det, men jag vet ATT den kan det.
    Jag orkar inte tro mej vara gravid för då blir fallet hårt. Jag orkar heller inte intala mej att jag INTE är det, för då har jag redan nått botten och kravet runt där när mensen ändå dyker upp. Och det är då man kryper ner under jorden o funderar på vad man har för syfte i den här världen om man inte ens kan bidra till fortplantningen...
    Så jag räknar med att mensen "kan" dyka upp, men inte förrän den faktiskt SKA dyka upp. Är den tidig mår jag rätt hyfsat då jag inte hunnit med att hoppas. Är den sen blir jag mer ledsen när den dyker upp förstås, men jag hade "ju ändå räknat med det"...

Sen det här med att tänka positivt!!!
    Finns det NÅGOT mer skuldbeläggande än att tala om för en kvinna att hon troligtvis inte blir gravid för att hon inte tänker tillräckligt positivt...
    Så dom som säger det till er kan ni (inne i huvudet) bara be dom fara o flyga!
    Ni kan INTE påverka er fertilitet om ni inte skulle vara i en så djup depression att kroppen fruktar för ert liv... Och även då skulle den kunna reproducera sej... Rent krasst föds det många barn i krig!!!
    Så gjorde jag också! Försökte intala mig alla möjliga pessimistiska saker för att "bli glad om motsatsen bevisades" och att inte bli "besviken i onödan". Det slutade med att jag blev ett kolli mer eller mindre. Inga barn skulle det bli, inget skulle någonsin funka, och då hade vi bara precis hunnit börja med IVF. Ingen idé att förkasta en behandling innan man ens gett den en chans.
    Sen var det perioder jag tyckte var bättre, då vi försökte bli med barn men försökte låta livet snurra kring annat än graviditet. När mensen dök upp tillät jag mig att sörja ordentligt så länge jag behövde utan krav på att klara något alls, sen var jag uppe på benen igen och var redo för ett nytt försök. Man får nog ha olika strategier för olika tidpunkter för en och samma funkar aldrig. Vissa perioder kan man släppa det mer, andra perioder kretsar allt kring det. Ibland måste man vara nattsvart och sörja, ibland kan man unna sig att släppa det och bara leva.  

Åh vad jag håller med dig om det där med positivt tänkande!! Är det något jag går igång på är det alla "slappna av" och "tänk positivt"-personer man möter. Så jäkla ogenomtänkt att tala om för någon att deras dröm får dem att "vilja för mycket". Hur kan man vilja något så mycket att "kroppen går i baklås" liksom? Bullshit... Det ligger noll och ingenting i det, mer än att om man mår så dåligt att man inte ägglossar så blir det förstås inga barn på naturlig väg. Med det sagt var det just då jag blev gravid, när jag inte ägglossat på 9 månader på grund av utbrändhet. Vi höll tack och lov på med IVF så min ägglossning spelade ju ingen som helst roll, men uppenbarligen blev min livmoder inte giftig av att jag mådde skit ;) 
  • Cyanea
    Juli1979 skrev 2016-07-14 10:15:13 följande:
    Skönt att höra någon som berättar motsatsen till positivt tänkande-skiten. Alla kan ju berätta om någon som slutade oroa sig och minsann, då blev hon gravid. Men då tänker jag alltid på hur många det är som oroade sig varje dag/tänkte på det "för mycket" och som ändå lyckades... Bara för att det inte är lika vanligt att den storyn berättas så måste den ju vara minst lika vanlig?

Skönt att höra att andra omständigheter är sekundära, blir det så blir det, hur man än mår i övrigt! Hurra :)
    Ja gudars skymning...  ALLA känner någon som magiskt lyckades när de släppte tanken. Jag skulle ju vilja påstå att samtliga andra som blir planerat gravida, alltså alla som inte "släppte det" men ändå blev gravida, har hoppats massor och ändå lyckats. Man skjuter ju sig själv lite i foten dessutom om man säger att ens eget barn var planerat och någon annan inte lyckas eftersom denne vill för mycket, det innebär ju att man själv inte velat ha sitt barn lika mycket som den andre. Märkligt. 

Sen är embryon generellt sjukt tåliga. Blir det befruktning och embryot är livskraftigt är det extremt få saker som kan påverka det. Man kan ju nästan inte tvinga fram ett MF utan vårdens hjälp. Blir det ingen graviditet beror det på något annat än kvinnans levnadssätt i regel. Självklart finns undantag, men i regel är det så, så vitt jag förstått det. 
  • Cyanea
    Yonne skrev 2016-07-14 13:31:37 följande:

Vilka fina svar det är i tråden. Axe, grattis till ditt barn. 7 år är lång tid men säkert värt när man väl har sitt barn. Cyanea, jag håller med Juli19­79 att det är så skönt att läsa det du skriver. Att det där med låsningar faktiskt inte stämmer. Det är nog lika vanligt att man blir gravid när man väl slappnar av som de som blir det ändå. Jag känner så många som drar till där slappnabaraavskiten. Jag har varit likadan. Förlåt alla mina ofrivilligt barnlösa vänner. Nu är jag själv här och vet bättre.

Jag har hört från olika läkare att ofrivillig barnlöshet är en livskris. En livskris som för de som inte vet hur det känns närmast kan förklaras som vilken livskris som helst, t.ex. att förlora en anhörig eller bli allvarligt sjuk. Jag säger inte att livskriser automatiskt går att jämföra. Men jag läser på 1177vårdguiden om "att hamna i kris": "en kris kan beskrivas som ett förlopp: Chockfasen, reaktionsfasen, bearbetningsfasen och nyorienteringsfasen."

CHOCKFASEN: "När man är i chock försöker man undvika den psykiska smärta och ångest som väcks av det som hänt. Ofta kan man utåt sett verka helt samlad, men under ytan råder kaos."

REAKTIONSFASEN: "Att reagera på det man varit med om kan innebära att man överväldigas av ångest, rädsla, skuld, skam och sorg. Frågan varför, och tankar om hur orättvist det är att det hände just mig, är typiska när man försöker förstå och finna mening med det som hänt."

BEARBETNINGSFASEN: "I bearbetningsfasen börjar man förstå vad som verkligen hänt och sakta kan man klara av att se framåt igen. Man lär sig leva med det som hänt och tänker inte bara på det som skett utan börjar se mer positivt på livet. Det går att skratta igen. Att arbeta, gå på bio eller träffa andra människor gör att man kan låta bli att tänka på det som hänt för en stund."

NYORIENTERINGSFASEN: "Nyorienteringsfasen har egentligen inget slut, man lever med det som hänt som ett minne. Det som var orsaken till krisen blir en del av ens liv och inte något som behöver glömmas eller kapslas in. Kanske upptäcker man att det som hänt har gett en ny erfarenhet och som på olika sätt gett livet en ny riktning."

Jag är i chockfasen och är på väg med rasande takt in i reaktionsfasen. Skulle min livskris handla om något annat trauma skulle jag aldrig av någon få tipset att gå direkt till nyorienteringsfasen. Men gällande ofrivillig barnlöshet anser sig så många ha rätten att tycka till om hur man ska sörja. Jag tror inte att man kan hoppa över sorgen. Man har nog inte så mycket val. Sedan sörjer ju alla på olika sätt men tror att de fyra faserna är ganska talande.

Thotis­90, åååå vad jag vill krama om dig. Så skönt att höra att det faktiskt går att leva ett gott liv utan barn. Jag känner också ibland som Julie1979 att jag ibland har pauser där jag kan uppskatta att inte ha barn. Jag kan resa, äta god mat, satsa på karriär och så vidare. Små pauser att andas. Jag tror att man ofta pendlar mellan de olika faserna och då kanske der är skönt att inte alltid vara i reaktionsfasen.

Så himla klockrent skrivet av dig! Precis så här kände jag. Ofrivillig barnlöshet är verkligen en enorm livskris. Jag upplevde nästan de här stegen som en upprepande cykel. När man börjar inse att det kanske inte blir några barn kommer man till chockfasen och sen reaktionsfasen. Sen kommer man till bearbetningsfasen och söker hjälp från vården och så hamnar man i nyorienteringsfasen. Man landar i vad som är problemet och kanske gör någon eller några typer av behandlingar. När de inte funkar börjar allt om igen. 

Så himla bra förklarat av dig också att det är som att folk talar om för ofrivilligt barnlösa att man ska skippa massor med faser. Det är så himla svårt för dem att förstå hur avgrundsdjup sorg man faktiskt kan känna och hur fruktansvärt det tär på hela ens liv. Man får inte så mycket sympati och hjälp att komma vidare, utan mer åt det skuldbeläggande hållet. "Äsch, var inte så ledsen, du ska se att det löser sig!" Det kanske det gör, men man vet ju inte det. 

Bra att du stundtals kan ta paus från alltihop och njuta av livet. Det är nog det bästa man kan göra. Sen får man sörja när man behöver. 

Hur länge har du försökt? 
  • Cyanea
    Yonne skrev 2016-07-21 10:53:01 följande:

Så är det nog att cykeln går snurrar på upprepande. Vår utredning blev klar innan sommaren så håller på att vänja oss vid att vi behöver ICSI. Just nu känns det väl ändå ok men försök 20 misslyckades för två veckor sedan så nu är det ägglossning på gång. Jag har inget hopp att vi kommer bli gravida och jag har gett upp. Följer inte ägglossningen utan har sex när vi känner för det. Så nu ska det väl hända om man tror på myten att "slappna av, ge upp så händer det". Som att jag kan styra över min makes sega spermier.

Så här i efterhand känns det som att 20 försök gått snabbt men några försök i början var lite lyckligt ovetande och halvdana. Att vi med rätt stor sannolikhet behöver vänta längre än så tills vi får vårt barn gör att 20 månader känns som en evighet. Utredning visar "manlig faktor". För få spermier i provet, få som lever/med normalt utseende och de som lever är långsamma. Icsi behövs troligtvis enligt läkaren.

Jag kommer på mig själv gå runt och svära tyst så ingen hör åt folk med småbarn eller som är gravida. Småbarn i den åldern som vårt barn hade varit om vi lyckades direkt. Är till och med arg på folk som inte är gravida bara för att de säkert kan bli det om de försöker. Även om jag vet att en av fem är ofrivilligt barnlös och sitter i samma båt som jag är jag arg förutom om de säger att de också kämpar för då är jag inte arg. Jag är inte en person som svär eller är arg särskilt ofta men på sistone har jag INGET tålamod. Kanske är det bra och någon typ av självbevarelsedrift för att överleva. Har i alla fall bestämt att jag ska tillåta mig själv att vara arg och aldrig tvinga mig att vara i situationer som är jobbiga.

Det låter som en bra plan, att ha sex när ni känner för det. Det hjälper inte att slappna av. Däremot är det klart man alltid har en större chans att lyckas om man faktiskt har sex än om man helt avstår ;) Men nu har ni ju ett delmål precis framför er, att börja med IVF. Vi har också gjort ICSI av samma anledning. 

Jag personligen tror att ilska är något bra. Ilska visar att man fortfarande på något vis kämpar. Man kan påverka. Bara bedövande sorg... då har man nog gett upp. Det är ett farligt tecken. Så känn aldrig att du behöver ursäkta din ilska, det är förmodligen det allra bästa sättet att hantera din livskris. Så upplever jag det i alla fall. 

Jag blev väldigt ledsen i början när jag kände så för att jag inte kände igen mig själv. Min självbild krossades rätt brutalt. Var jag verkligen en sån som hatade andra för att de lyckades med vad jag inte kunde? Sen insåg jag att det absolut inte var så. Det var sällan riktade mot dem som person utan snarare mot min egen situation. Ensamheten i att försöka så länge och vara så fruktansvärt ledsen utan att någon kunde ens relatera. "Du har ju i alla fall inte fått missfall" fick jag höra en gång, som att det var en tröst. När jag sedan hade mitt missfall kände jag att det snarare var lindrigare än att ALDRIG lyckas minsta lilla. Missfallet innebar ju åtminstone att det kunde uppkomma en graviditet istället för NOLL. Det är så hemskt med en så enorm sorg som inte syns och som inte respekteras. 

Jag blir jätteimponerad att du kommit fram till att det är ok att känna så och att du inte ska utsätta dig för det jobbiga. Det är ett stort och jättebra steg. Heja dig! 
  • Cyanea

Beklagar verkligen er situation, Jenny E. Det känns verkligen inte ok att läkaren uttryckte sig på det sättet. Hen borde ha vetat så mycket bättre. Jättetråkigt att inte få ställa sig i IVF-kö. Det enda rådet jag har att komma med är att försöka ta det för vad det är. Just nu är lägret så att ni inte är beviljade behandling. Just nu är det ett gäng kilon kvar innan de ger er hjälp. Det är tack och lov inte så i evighet. Sen antar jag att det är en jäkligt klen tröst när barnlängtan och sorg är stora. För mig var det en hjälp att försöka att inte se ett för stort perspektiv, utan bara en månad i taget eller kanske bara en dag. Just nu är läget så, men det kan förändras snabbt. 

Yonne: Nej, de har inte ens letat efter problemet. Jag vet faktiskt inte varför eller om det bara var totalt hopplöst. Det misstänks vara en viss ärftlig faktor då makens pappa och farmor/farfar haft svårigheter att skaffa barn också. Vi skickades direkt till IVF. För oss funkade det toppen, jag hoppas att det kommer funka lika bra för er :) 

Det låter jättejobbigt, Lovisens :( Sen tycker jag att det låter lite hårt att konstatera att det är din vikt som är problemet. De kan ju gissa, men man vet ju sällan med säkerhet. Det låter liksom som att det är en otroligt tung börda för dig. Det kan vara vad som helst som är problem - även om du har fler kilon än vad som kanske vore optimalt. Jag spekulerar självklart och kan ha jättefel, men det känns som att det du behöver göra för att må bättre är att försöka släppa skulden. Det är inte ditt fel. Du jobbar på jättebra och gör allt du kan, men det måste inte vara det som är lösningen. Och din situation måste inte vara för alltid heller. Det räcker med en lyckträff - att en spermie träffar ett fint ägg - en enda gång, så är det löst. Och din vikt kanske börjar ge med sig igen om ett tag om du orkar fortsätta trots att du inte får någon lön för din möda.

• Cyanea
    Juli1979 skrev 2016-08-06 22:26:49 följande:
    Sorry för sent svar, det kom en nät-fri semester imellan.

Jag börjar få ont i brösten. Och blev lite hoppfull, såklart. Tänk om! Så kollade jag min app och jag är på dag 21 i cykeln och enligt mina anteckningar brukar jag få ont i brösten inför mens den dagen. Så nu orkar jag inte ens hoppas. Mensen är på ingång ännu en gång. Faan.

Jag börjar på nytt jobb nu, det är en bra distraktion. Var jätteosäker om jag skulle ta jobbet, jag hade ett tryggt men tråkigt jobb innan som skulle passat perfekt när man har barn. Istället tog jag ett mer krävande jobb och hänger inte upp hela mitt liv på bebis och mitt eventuella liv som mamma. För om åren bara går, och jag inte blir gravid, då har jag slösat på mitt liv. Så nu jobbar jag på, vi reser massor och roar oss när ångesten och sorgen inte är för stor.

Men blä, blev så Depp nu. Ännu en månad och ännu en mens som rycker undan mattan.

Hatar det!

Hur går det för er andra?
    Jag vet inte om du vill bli uppmuntrad eller inte. Jag personligen var inte mycket för hopp och ville få sörja ifred. Men om du inte är som jag vill jag bara påpeka att symptomen inför mens och vid tidig graviditet i princip är identiska. Det låter onekligen som att du haft en lyckad ägglossning, och det i sig är ju toppen. 

Men vad toppen med nytt jobb, hoppas att det blir jättebra och att det distraherar så mycket som möjligt :) Lycka till! 
  • Cyanea
    Yonne skrev 2016-08-07 11:30:00 följande:

Man ska nog akta sig för att jämföra sorg. Det kan göra att man tänker att man inte har rätt att vara ledsen för det finns alltid andra som har det värre. Jag tror att det kan vara förödande för många att jämföra sorg. Sorg är väldigt individuellt och man upplever samma situation på olika sätt.

Jag är så lycklig att jag har träffat en fin man som jag älskar och att han älskar mig. Att vi inte kan gå barn gör oss båda så ledsna på ett sätt som jag aldrig hade kunnat föreställa mig tidigare. Vi är i en livskris som påverkar både oss individuellt och som par. Hade jag inte haft min man hade jag nog mått dåligt av andra anledningen. Att vara 30+ och singel är nog mycket jobbigt. Hade vi genomgått ett flertal behandlingar hade jag också mått otroligt dåligt och säkert betydligt värre än nu. Hade jag inte haft mitt jobb hade jag mått dåligt. Hade jag varit fattid hade jag mått dåligt, och så vidare. Det finns så mycket om och men och situationer kan alltid vara värre. Jag är mycket tacksam för mycket i mitt liv och jag är inte ledsen hela tiden. Däremot är sorgen som ofrivilligt barnlös alltid där och gnager hela tiden.

Jag hoppas att du hittar någon att dela livet med Meliss­enta. SKL rekommenderar att landstingen ska erbjuda assisterad befruktning för ensamstående kvinnor på samma sätt som för par. Men det vet du nog redan om. Stort lycka till och hoppas du får dem familj du drömmer om.

Väldigt klokt sagt.

Det finns så många olika typer av sorg och vi alla vet väl att det finns andra som har det värre eller annorlunda. Jag tyckte att det var en jobbig kontrast att jag var ledsen över att inte kunna få barn medan min syster sörjde att hon var singel. Jag ville ju inte klaga, för jag hade ju allt utom det där barnet medan hon inte hade ett förhållande ens. Det är svårt nog att sörja sin barnlöshet som det är utan att behöva känna att andra har det värre. 
  • Cyanea
    Juli1979 skrev 2016-08-07 22:12:13 följande:
    Jag tar inte illa upp för pepp, och jag är inte riktigt i sörjstadiet än.. Jag vill bara inte ge mig själv hopp. Jag gör inga gravtest och jag analyserar inte ömma brösten etc. Den dagen mensen är fler än två dagar sen ska jag testa. Och jag sörjer inte förrän mensen kommer. Jag har liksom rutat in känslorna :)

Det där med lyckad ägglossning.. Jag har ju gått igenom undersökning och allt med ägg såg bra ut. Men jag har aldrig fått ett starkt sträck på ägglossningstest... Vet inte hur man lyckas ned det?! Men vi låg friskt runt de dagarna då jag kände som jag har ägglossning (får lätt mensvärk och ryggvärk) och sekretet var som äggvita.

We'll see!
    Skönt att höra :) Känner igen det där med att inte vilja hoppas för att man är så fruktansvärt rädd att bli besviken IGEN. Så här i efterhand skulle jag dock aldrig råda någon att göra som jag, för jag blev alldeles för skadad av att kväva allt hopp. Jag tappade livslusten. Fick jag möjlighet att ändra något skulle det vara just det - att våga hoppas lite mer. 

Man ska inte lita på ÄL-tester. De ger ofta en hum om läget men de är inte alls säkra åt något håll. Man kan få positiva tester utan ÄL och negativa tester och ändå ÄL. Jag tycker att det låter som att ni gjort helt rätt ;) 

Håller tummarna!! 
Svar på tråden Tänk om man aldrig får ett barn?