Hej alla kämpar!
Trådens rubrik ringade in vad jag har tänkt på rätt så mycket sista tiden. Har visserligen "bara" gjort en IVF, men tankarna på att det aldrig ska funka har mer och mer infunnit sig efter det här misslyckade försöket. Mår så dåligt
Vi har försökt sedan hösten 2013.
Yvonne - tänkte på de här olika krisfaserna som du skrev om. Det som jag tycker är så jobbigt är att man aldrig riktigt kan gå igenom det där förloppet fullt ut, eftersom man hela tiden aldrig kan sätta en punkt och säga att nu är det kört och därefter börja sörja. Som du lite säger Cyanea. Eller jo, såklart, om man slutar med allt vad IVF heter och går in i klimakteriet så kommer man ju till fertilitetens ändstation och kan börja sörja sin barnlöshet. Så det som jag upplever händer är att man går omkring i det här upp- och ned-landet med tvära kast mellan de där faserna. Mellan hopp och förtvivlan. Tyvärr nog mest förtvivlan..
Jag sörjer, men går ändå omkring och hoppas att det hela bara ska försvinna på ett litet ögonblick, i samma sekund som ett positivt grav-test uppkommer. Så jag upplever sorgen som stark, molande, men ändå lite "konserverad" eller "arresterad" i hopp. Om det låter logiskt? Jag fick plus efter IVF-försöket, men det blev ett tidigt missfall (v 5), men den lilla stund jag trodde jag var gravid var fantastisk. Sorgen var liksom bara borta, jag kände mig så lättad. Missfallet var hemskt.
Jenny E - beklagar sorgen över din pappa, verkligen. Och såklart över din barnlöshet. Som du säger har omgivningen lättare att hantera en mer konkret förlust än barnlösheten. Att man ofta blir problematiskt bemött av sin omgivning i den här processen gör det hela ännu mer komplicerat. Först är man inne i någon märklig livskris som också innehåller hopp, vilket gör att man pendlar i humör, vilket i sin tur nog också gör det svårare för omgivningen att bemöta. Sedan har andra svårt att förstå det här. Man får, som ni påpekar, massa glada tillrop, vilket kan kännas väldigt icke-bekräftande för den situation man är i. Jag tror att detta delvis beror på att andra som inte gått igenom detta inte förstår, men också delvis på att folk i allmänhet har svårt att hantera andra personers sorgsamma tillstånd, vilket gör att de gärna vill "trösta" genom just glada tillrop.
Det som jag tycker är svårast i allt detta är 1. Ovissheten, och 2. Väntan. För mig är dessa två barnlösheten i ett nötskal. Ovissheten genomsyrar alla steg i den här processen. Men till syvende och sist handlar ovissheten om just trådens rubrik - tänk om det ALDRIG går. Eller hur hade det hela varit lättare om man visste att man skulle gå ur det här med ett barn? Jag har alltid haft svårt att hantera ovisshet. Det skapar mycket uttrymme för oro och katastroftankar. Ovissheten försöker jag hantera genom att ta reda på så mycket info som möjligt gällande allt det här (googlemissbrukare) - dvs genom att göra situationen mer viss. Det här lindrar ofta oron kortsiktigt, problemet är att det hela tiden kommer upp mer saker att oro sig för, plus att det ytterligare ökar min upptagenhet kring min situation. Så jag har nu kommit fram till att detta är en mindre fungernde strategi. Sedan jag fick semester för ett par veckor sedan har jag aktivt förbjudit mig själv att googla allt, har istället försökt att bryta tanken och ägnat mig åt annat. Det har faktiskt minskat min upptagenhet och oro något (dock inte minskat sorgen, nåväl). Det har gjort att jag har kunnat njuta lite mer av annat i livet. Så det är väl ett tips på hanteringsstrategi. Jag brukar säga till mig själv när ovissheten kommer (typ googlesuget eller katastroftankarna) att: "Ok, nu är det ovissheten som kommer, jag ser att den är på besök hos mig nu, den är helt förståelig med tanke på vilken situation jag är i, men just nu får den inte min uppmärksamhet, jag tänker inte googla/mata den". Men det är svårt, och som sagt blir jag inte av med jobbiga känslor, men det är för mig ett bättre sätt hantera i alla fall. Ett annat tips att hantera det hela tycker jag är att prata med andra som förstår. Som här på FL, för mig är det väldigt tröstande att läsa och skriva i tex den här tråden. Det gör det lättare att veta att man inte är ensam. Jag har också mycket bra stöd av min mamma i det här. Har lättare att prata med henne än med min man, vi tar det hela så olika. Hur är det för er gällande detta?
Och gällande väntan? Well, inga tips alls på hur den ska hanteras! Tiden går sååååå långsamt!! Men kanske går tiden lite fortare ändå om man får andra saker in i livet. Jenny E - för dig som inte ens får börja IVF måste väntan kännas ÄNNU värre
Lider med dig, stor kram.
Sedan försöker jag också som ni skriver vara snäll mot mig själv och helt enkelt undvika sammanhang med bevisar, gravidmagar etc. Blir för jobbigt. Måste skona sig själv så mycket det går.
Egentligen handlade väl tråden om hur man ska hantera en ev situation av att kvarstå som ofrivilligt barnlös. Har inte så mycket att komma med om det. Kanske måste man kommit över till den sidan innan man vet hur man ska hantera? Tror att man kommer att få acceptera sin situation, ungefär som att leva med en kronisk sjukdom som gör sig olika mycket påmind i olika skeden/situationer. Och såklart försöka fylla livet med annat som man tycker är meningsfullt. Men innan man kommer dit tar det nog en period av ordentlig sorg.
Varmaste kramen till er alla <3