lynx vox skrev 2016-07-13 00:19:13 följande:
Så sant!!!
Jag har provat allt från att vara ledsen hela månader för att "slippa" må dåligt, till att låtsas vara glad o hoppfull, till att, nu, rent krasst räkna med att mensen KAN dyka upp... Det innebär inte att den gör det, men jag vet ATT den kan det.
Jag orkar inte tro mej vara gravid för då blir fallet hårt. Jag orkar heller inte intala mej att jag INTE är det, för då har jag redan nått botten och kravet runt där när mensen ändå dyker upp. Och det är då man kryper ner under jorden o funderar på vad man har för syfte i den här världen om man inte ens kan bidra till fortplantningen...
Så jag räknar med att mensen "kan" dyka upp, men inte förrän den faktiskt SKA dyka upp. Är den tidig mår jag rätt hyfsat då jag inte hunnit med att hoppas. Är den sen blir jag mer ledsen när den dyker upp förstås, men jag hade "ju ändå räknat med det"...
Sen det här med att tänka positivt!!!
Finns det NÅGOT mer skuldbeläggande än att tala om för en kvinna att hon troligtvis inte blir gravid för att hon inte tänker tillräckligt positivt...
Så dom som säger det till er kan ni (inne i huvudet) bara be dom fara o flyga!
Ni kan INTE påverka er fertilitet om ni inte skulle vara i en så djup depression att kroppen fruktar för ert liv... Och även då skulle den kunna reproducera sej... Rent krasst föds det många barn i krig!!!
Så gjorde jag också! Försökte intala mig alla möjliga pessimistiska saker för att "bli glad om motsatsen bevisades" och att inte bli "besviken i onödan". Det slutade med att jag blev ett kolli mer eller mindre. Inga barn skulle det bli, inget skulle någonsin funka, och då hade vi bara precis hunnit börja med IVF. Ingen idé att förkasta en behandling innan man ens gett den en chans.
Sen var det perioder jag tyckte var bättre, då vi försökte bli med barn men försökte låta livet snurra kring annat än graviditet. När mensen dök upp tillät jag mig att sörja ordentligt så länge jag behövde utan krav på att klara något alls, sen var jag uppe på benen igen och var redo för ett nytt försök. Man får nog ha olika strategier för olika tidpunkter för en och samma funkar aldrig. Vissa perioder kan man släppa det mer, andra perioder kretsar allt kring det. Ibland måste man vara nattsvart och sörja, ibland kan man unna sig att släppa det och bara leva.
Åh vad jag håller med dig om det där med positivt tänkande!! Är det något jag går igång på är det alla "slappna av" och "tänk positivt"-personer man möter. Så jäkla ogenomtänkt att tala om för någon att deras dröm får dem att "vilja för mycket". Hur kan man vilja något så mycket att "kroppen går i baklås" liksom? Bullshit... Det ligger noll och ingenting i det, mer än att om man mår så dåligt att man inte ägglossar så blir det förstås inga barn på naturlig väg. Med det sagt var det just då jag blev gravid, när jag inte ägglossat på 9 månader på grund av utbrändhet. Vi höll tack och lov på med IVF så min ägglossning spelade ju ingen som helst roll, men uppenbarligen blev min livmoder inte giftig av att jag mådde skit ;)