• NyblivenBonusmamma

Hur mycket ansvar förväntas en bonusmamma ta?

Hej!

Jag undrar hur mycket ansvar en bonusmamma förväntas ta? - Hur mycket ansvar tar ni?

Varför jag undrar är för att min pojkvän sa igår: "det känns som att du gärna ställer upp, men det känns inte som att du vill ta något stort och fast ansvar". - Vi talade alltså om hans barn (han har ett).

Jag känner väl mest att det kanske stämmer. Tror jag. Haha, blev så paff bara. Men alltså det stämmer så till vida att jag inte känner att jag har något att göra på hans barns utv.samtal i skolan. Jag tycker att läxläsningen är något pappan borde göra med sitt barn. Likaså tandborstning, bad och nattning (i den mån det sker, barnet är snart 9 år).

Däremot så tvättar jag allas kläder när jag ändå tvättar. Jag diskar allas disk när jag diskar och lagar givetvis mat till alla när jag lagar mat.

Men det känns inte som mitt ansvar att ta morgnarna med väckning, packning av väska, lämna av för en hel dag på skolan, etc.

Däremot kan jag hämta på skolan om jag har möjlighet att hämta några timmar innan pappan slutar på jobbet.

Men hur ser det ut hos "alla andra". Badar ni era bonusar, läser läxor, nattar, går på utv.samtal, packar väskan på morgonen, osv?

• Svar på tråden Hur mycket ansvar förväntas en bonusmamma ta?
  • Anonym (Trivs i bonusmammarollen)

När jag träffade min sambo så var jag 36 år och hade haft en stark barnlängtan i massor av år, mitt ex ville inte ha barn. Så det var bara positivt för mig att han redan hade en 6-årig dotter. Jag har själv valt att vara väldigt involverad i hennes liv, bara för att jag tycker väldigt mycket om att umgås med henne och hitta på familjesaker och göra utflykter mm. Jag älskar hennes far över allt annat och vill hjälpa honom så gott jag kan. Vi turas om med lämningar, hämtningar, läxläsning, mm mm. Min sambo tar det största ekonomiska ansvaret, men semestrar, utflykter mm delar vi kostnaderna för. Nu är hon 10 år och ska snart få ett efterlängtat syskon, hon har frågat länge efter det (hennes mamma lever ensam och vill nog inte ha fler barn). Jag har älskat att få vara bonusmamma men ser så mycket fram emot att utöver det få bli riktig mamma.

• Anonym (fråga)
    Det kanske framgår av tråden men har inte sett det. Hur mycket ansvar tar din sambo för ditt barn och hur involverad är han? Om ni ska ha ett visst upplägg borde det ju vara ömsesidigt.
  • Anonym (Vanja)

Jag och min sambo har ett barn var sedan tidigare. Han förväntar sig inte att jag tar ansvar. Hade han haft de förväntningarna utan att diskutera saken med mig först hade det blivit ljudliga protester.

Däremot har jag mer barnvänliga arbetstider vilket gör att jag spenderar mer tid med barnen så under tiden de är här blir det bara så att jag tar mer ansvar.

Jag är hemma med dem på dagarna, jag ser till att de får frukost, lunch, mellanmål och middag. Jag ser till att de får utlopp för sin energi mm.

Jag ser till att morgonmedicinerna tas, fyller i matdagbok mm. Jag har tid att gå igenom hur det ser ut på klädfronten och rensar eller fyller på efter behov.

Jag lämnar på fsk om jag börjar senare och hämtar om jag slutar tidigare.

Båda våra barn går i grannkommunen 4 mil bort så att båda skulle köra samma sträcka olika tider på dygnet eller åka fast jag är hemma är bara vansinne.

Båda barnen är i våra ögon lika mycket barn med behov som skall tillgodoses oavsett vem som satt dem till världen. De är lika mycket värda.

I min värld hade det aldrig fungerat att slå oss samman om vi resonerade annorlunda.

Nu låter det som att endast jag tar ansvar, men när han kommer hem på eftermiddagen är han precis lika delaktig.

• Anonym (Biomamma)

Hej TS!

Jag tycker att du gör fullt tillräckligt i din roll som bonusmamma. Om mina barns pappa hade krävt ett lika stort engagemang av sin nya som kan förväntas av mig så hade jag blivit oerhört besviken på honom! Barnen är självklart hans huvudansvar när de är med honom. Om sen bonusmamman VILL vara mer aktiv och ta ett större ansvar så får hon givetvis det, men det ska verkligen inte vara ett krav från pappans sida.

• sextiotalist

Så mycket ansvar du vill ta är det enkla svaret. Som du ser på svaren så har det varierat från mycket, till nästan inget alls.
    Det som också är en röd tråd, det är när den nya har fått styra själv hur mycket ansvar han/hon har tagit, så har ofta förhållandet och relationen till barnen varit bra. Pådyvlat ansvar leder med all sannolikhet till irritation, irriterad på föräldern och irriterad på barnen.

Jag har valt "russinen ur kakan", sedan har man ett vuxenansvar. Men min roll gentemot sambons barn har varit mer av typen faster/moster.
    Självklart har jag tvättat deras kläder när jag tvättat de andra, självklart har man lagat mat år alla etc.

• Litet My

Jag lever med en bonusförälder (min sambo) sedan 10 år tillbaka. Vi har 2 gemensamma också och delar på allt, pappan är frånvarande. MEN vi startade ju inte med att dela på allt, det tog flera år innan det växte fram och när syskonen kom så föll det sig liksom naturligt att "alla gör allt med alla barn". Jag jobbar natt och han dag så vi går lite på skift på vardagarna. Han är med på möten på skolan osv (vi har extramöten förutom utvecklingssamtal) och gör allt en pappa gör. Dock tror jag att detta med möten mycket är för att hans egen pappa inte är med i bilden längre. Jag har dock aldrig krävt att han tar ansvar utan det växte fram under flera år att vi blev en "hel" familj där man delar lika på allt gällande alla barn. Jag tror efter att ha läst här att det är klokare att starta som bonusförälder i ett lugnt tempo och "göra det man vill" som en extravuxen, (min var bara drygt 1 år vilket säkert spelade in). Läser man här är det ganska tydligt att en del tar på sig en "mammaroll" och går all in från start, och det slutar sällan bra, de känner sig kvävda och pappan blir arg och barnen protesterar (när vardagen kommer). Då tror jag det är klokare att göra som TS dvs göra det man vill och sen får det "växa fram" om förhållandet håller, om det kommer gemensamma barn osv. Att göra tvärtom verkar sällan bli bra.

• Anonym (Redan mamma)

Borde inte bioföräldrar själv kunna ta sitt ansvar?Och om man inte vill/orkar,vara ärlig med detta när man flyttar ihop med styvmamman.Så hon vet"reglerna".

• Anonym (Klokagumman)
    Litet My skrev 2016-06-23 11:38:32 följande:

Jag lever med en bonusförälder (min sambo) sedan 10 år tillbaka. Vi har 2 gemensamma också och delar på allt, pappan är frånvarande. MEN vi startade ju inte med att dela på allt, det tog flera år innan det växte fram och när syskonen kom så föll det sig liksom naturligt att "alla gör allt med alla barn". Jag jobbar natt och han dag så vi går lite på skift på vardagarna. Han är med på möten på skolan osv (vi har extramöten förutom utvecklingssamtal) och gör allt en pappa gör. Dock tror jag att detta med möten mycket är för att hans egen pappa inte är med i bilden längre. Jag har dock aldrig krävt att han tar ansvar utan det växte fram under flera år att vi blev en "hel" familj där man delar lika på allt gällande alla barn. Jag tror efter att ha läst här att det är klokare att starta som bonusförälder i ett lugnt tempo och "göra det man vill" som en extravuxen, (min var bara drygt 1 år vilket säkert spelade in). Läser man här är det ganska tydligt att en del tar på sig en "mammaroll" och går all in från start, och det slutar sällan bra, de känner sig kvävda och pappan blir arg och barnen protesterar (när vardagen kommer). Då tror jag det är klokare att göra som TS dvs göra det man vill och sen får det "växa fram" om förhållandet håller, om det kommer gemensamma barn osv. Att göra tvärtom verkar sällan bli bra.

Detta tror jag på! Allt måste få växa fram i sin naturliga takt. Det är verkligheten vi talar om, inget skådespel med roller som man kan kliva i och ur hur som helst. Bättre då att växa in i sina roller.

Dessutom är barnet i trådstarten relativt gammal. 9 år. Det är inte säkert att barnet vill ha en extramamma.
  • ungbrunett

Jag resonerar precis som du. Det är hans ansvar.

• lillterror
    Anonym (Bonusm) skrev 2016-06-22 23:14:55 följande:

Vi verkar ha det ganska lika. Jag tar inget föräldraansvar men har bra relation med bonus. Nu har jag och sambon fått ett gemensamt och det är lite svårt att få ihop det, blir lätt "vi och dom", alltså jag och bebisen och de två :/.

Så är det hemma hos oss också, sambon har ett barn sen tidigare och nu har vi ett gemensamt. Vi har bonus varannan vecka och då känns det tyvärr som att vi är uppdelade jag och dottern, och dom två..

Ts- här är det likadant! Sambon tar allt föräldraansvar för bonusen. har jag vägarna förbi fritids innan sambon slutar jobbet så plockar jag upp bonus men det är inget som förväntas av mig. Står jag med tvätten en dag tvättar jag självklart allas kläder, lagar jag mat gör jag det till alla osv. Men läxor, dusch, nattningar och dylikt sköter sambon själv. (Ska sambon vara borta någon kväll frågar han om det är okej att jag då läser godnattsaga, skulle det mot all förmodan inte vara det så får han lösa barnvakt eller vara hemma).
  • Anonym (jämställdhet!)
    NyblivenBonusmamma skrev 2016-06-22 14:03:18 följande:

jag inte känner att jag har något att göra på hans barns utv.samtal i skolan. Jag tycker att läxläsningen är något pappan borde göra med sitt barn. Likaså tandborstning, bad och nattning (i den mån det sker, barnet är snart 9 år).
    ---

Men det känns inte som mitt ansvar att ta morgnarna med väckning, packning av väska, lämna av för en hel dag på skolan, etc.

Däremot kan jag hämta på skolan om jag har möjlighet att hämta några timmar innan pappan slutar på jobbet.

Men hur ser det ut hos "alla andra". Badar ni era bonusar, läser läxor, nattar, går på utv.samtal, packar väskan på morgonen, osv?

Jag kanske inte är kvalificerad att svara, då jag lever med mina barns far och utan bonusar, men jag tycker att du tänker helt rätt och rimligt. Från mitt perspektiv (som kanske kämpar med att ta ansvar för ALLT det du skriver) ser jag skilsmässa närmast som en jämställdhetsåtgärd, dvs att turas om att ha barnen varannan vecka borde göra så att båda föräldrar automatiskt tar samma ansvar.

Dvs, när barnen är hos sin mor är allt du skriver ovan hennes ansvar, när de är hos sin far är det hans ansvar. Att han som slipper det ansvaret varannan vecka förväntar sig att även slippa det delar av sin vecka - för att du skulle ta det ansvaret då - tycker jag är närmast absurt.
  • Pojkmamma01
    Anonym (Bonus) skrev 2016-06-22 14:26:32 följande:

Oavsett vad andra tycker o säger, ska du inte ta mer ansvar o göra mer för bonusarna än du själv vill och orkar med. För annars kommer du garanterat störa dig på allt du gör "mot" din vilja.
    Tro mig, jag har varit i den situationen och mådde inte bra pga det. Men har sagt ifrån och gör i princip de sakerna du gör nuförtiden.. Tvättar, handlar, lagar mat och umgås men pappan får ta sin föräldraroll till 100%.
    Vi har även gemensamma barn så självklart är vi en familj men jag är inte deras mamma :)

Samma här!
  • ungbrunett

Förstår inte folk som säger att man borde vetat vad man gett sig in på och så vidare. Alla kanske inte har barn sedan innan och vet inte vad det innebär. Hur ska man kunna förbereda sig innan? Även om man skulle umgås regelbundet med sin partner och dennes barn innan inflytt så kan man aldrig bereda sig på vad det innebär att på "tillsvidare" leva på det viset. Det kommer man ju på under tiden. Sedan om man väljer att vara kvar eller inte, när man väl insett, är väl en annan fråga. Men det är ju inte alltid superlätt att bara bryta upp ett liv som man vant sig vid och som i många avseenden passar en bra.

• Anonym (Redan mamma)

Frågan var:hur mycket ansvar ska jag ta som bonusmamma ?Svar:så mycket du vill,det som känns rätt för dig.Man ska inte bli tvingad till nåt.Det får ju pappan ,ta sitt ansvar.

• Connie07

Hade min man tvingat mig ta massa ansvar över hans barn,skulle jag sagt:det är ditt barn,om du inte vill ta ditt ansvar ge barnet till mamman.Jag var faktiskt inte med och tillverkade barnet,jag har inte det ansvaret.

• Anonym (Bonusm)
    lillterror skrev 2016-06-23 17:34:38 följande:

Så är det hemma hos oss också, sambon har ett barn sen tidigare och nu har vi ett gemensamt. Vi har bonus varannan vecka och då känns det tyvärr som att vi är uppdelade jag och dottern, och dom två..

).

Haha hej, det var jag "Vivan" från tråden februaribebisar som skrev det! Tråkigt att ni också har svårt att få ihop det till en familj. Kanske ändras när våra bebisar blir större..
  • lillterror
    Anonym (Bonusm) skrev 2016-06-23 23:20:10 följande:

Haha hej, det var jag "Vivan" från tråden februaribebisar som skrev det! Tråkigt att ni också har svårt att få ihop det till en familj. Kanske ändras när våra bebisar blir större..

Jag hade en liten känsla av att det skulle kunna vara du :) skrämmande vad lika vi har det med mycket! Du får jättegärna skriva pm om du vill :)

Ha en riktigt trevlig midsommar nu! :)
  • LillaNovaK

Jag tycker det är upp till var och en. En del vill ta så lite ansvar som möjligt och bara vara en extra vuxen i barnens närhet, andra går all in i allt.

Själv har jag valt att ta min bonus till mig till 100 % och skulle nog påstå att jag är den stabilaste förälder han har. Beviset på detta är att han valt att bo varannan vecka hos sin mamma och varannan vecka hos mig då jag och hans pappa separerade.

Svar på tråden Hur mycket ansvar förväntas en bonusmamma ta?