Hur mycket ansvar förväntas en bonusmamma ta?
Jag lever med en bonusförälder (min sambo) sedan 10 år tillbaka. Vi har 2 gemensamma också och delar på allt, pappan är frånvarande. MEN vi startade ju inte med att dela på allt, det tog flera år innan det växte fram och när syskonen kom så föll det sig liksom naturligt att "alla gör allt med alla barn". Jag jobbar natt och han dag så vi går lite på skift på vardagarna. Han är med på möten på skolan osv (vi har extramöten förutom utvecklingssamtal) och gör allt en pappa gör. Dock tror jag att detta med möten mycket är för att hans egen pappa inte är med i bilden längre. Jag har dock aldrig krävt att han tar ansvar utan det växte fram under flera år att vi blev en "hel" familj där man delar lika på allt gällande alla barn. Jag tror efter att ha läst här att det är klokare att starta som bonusförälder i ett lugnt tempo och "göra det man vill" som en extravuxen, (min var bara drygt 1 år vilket säkert spelade in). Läser man här är det ganska tydligt att en del tar på sig en "mammaroll" och går all in från start, och det slutar sällan bra, de känner sig kvävda och pappan blir arg och barnen protesterar (när vardagen kommer). Då tror jag det är klokare att göra som TS dvs göra det man vill och sen får det "växa fram" om förhållandet håller, om det kommer gemensamma barn osv. Att göra tvärtom verkar sällan bli bra.