Hur mycket ansvar förväntas en bonusmamma ta?
Jag och min sambo har ett barn var sedan tidigare. Han förväntar sig inte att jag tar ansvar. Hade han haft de förväntningarna utan att diskutera saken med mig först hade det blivit ljudliga protester.
Däremot har jag mer barnvänliga arbetstider vilket gör att jag spenderar mer tid med barnen så under tiden de är här blir det bara så att jag tar mer ansvar.
Jag är hemma med dem på dagarna, jag ser till att de får frukost, lunch, mellanmål och middag. Jag ser till att de får utlopp för sin energi mm.
Jag ser till att morgonmedicinerna tas, fyller i matdagbok mm. Jag har tid att gå igenom hur det ser ut på klädfronten och rensar eller fyller på efter behov.
Jag lämnar på fsk om jag börjar senare och hämtar om jag slutar tidigare.
Båda våra barn går i grannkommunen 4 mil bort så att båda skulle köra samma sträcka olika tider på dygnet eller åka fast jag är hemma är bara vansinne.
Båda barnen är i våra ögon lika mycket barn med behov som skall tillgodoses oavsett vem som satt dem till världen. De är lika mycket värda.
I min värld hade det aldrig fungerat att slå oss samman om vi resonerade annorlunda.
Nu låter det som att endast jag tar ansvar, men när han kommer hem på eftermiddagen är han precis lika delaktig.