NyblivenBonusmamma skrev 2016-06-22 14:35:21 följande:
Saken är den att jag har ju ett eget barn också. Mitt barn är yngre och behöver exempelvis att jag är med när barnet ska leka med kompisar i parken, osv.
Jag hämtar mitt barn från fsk tidigare än vad hans barn slutar i skolan. Under tiden innan hans barn har slutat för dagen, så har jag och mitt barn oftast hunnit ut till någon park eller skog för att träffa några vänner. Är det då tänkt att jag ska avbryta det vi gör för att hämta hans barn, för att "vi är en familj"? Eller ska jag vänta med att träffa folk tills jag hämtat hans barn? Och sen då? Ska hon med oss ut och leka? Hon vill ju helst leka med sina jämnåriga. Jag kan ju inte dela på mig.
Jag hämtar gärna när vi ändå bara är hemma och pysslar eller nått.
Men nånstans känner jag att mitt barn är mitt ansvar och hans barn är hans ansvar.
Ibland kan man ju göra en kompromiss, om det passar barnen. Pappan verkar ju vilja att du hämtar i skolan, men vad vill barnet, hon är ju ändå 9 år? Vill hon hellre vara på fritids och träffa kompisar eller komma hem? Om det är det sistnämnda går det kanske helt enkelt kompromissa så du hämtar henne 1 eller 2 dagar per vecka och att det finns en regel om kompisar eller ej redan från början eller om hon får följa med er på utflykten, för att slippa onödiga dispyter.
Jag har en bonus på snart 12 år som går i skolan på en annan (mammans) ort. Jag anser inte att det är värt besväret att väcka vårt barn mitt i vilan för att packa in 3 barn i bilen och köra 2 mil för att hämta henne när hennes pappa ändå passerar det hållet. Egentligen kan hon till och med ta bussen direkt från skolan om det skulle vara så. Pappan sköter alla skjutsningar då hon inte har några aktiviteter här i stan, men följer gärna med på framträdanden när det inte krockar med något annat. Däremot kan jag hjälpa till och be henne om tvätt och tvätta, påminna och hjälpa till med läxor, påminna om dusch, tjata om tandborstning, städning på rummet mm, då jag annars är den som får plocka då barnen delar rum.
Det blir spännande att se hur fördelningen blir när min dotter får aktiviteter, om jag bara kan lämna våra gemensamma barn hemma och åka som han gör med sin dotter. Ja, våra gemensamma barn behöver ju passning så det blir mer planering.
Vad gäller min dotter hade vi ett tag varannan nattning på hans initiativ inför vi väntade första gemensamma, då hon var så mammig och är än till viss del. Numera delar vi lite på det, så han kan lika väl hjälpa till på toaletten, borsta tänder o s v om inte jag kan. Han uppfostrar henne också. Självklart lagar vi mat till alla barnen, diskar o s v. Jag har dock större koll på alla barnens kläder och står för inköpen.