• Tom Araya

Det sekulära samhället

Sverige ska ju föreställa ett sekulärt och demokrastiskt samhälle med religionsfrihet. Förr var medlemskap i Svenska kyrkan obligatoriskt och kom automatiskt vid födseln, idag kommer den först vid Svenska kyrkans dop och är sedan frivilligt (man kan gå ur) vilket då medför att man slipper betala kyrkoskatt.

Men staten betalar ut mängder av bidrag till andra religiösa organisationer, alltså är du och jag som skattebetalare med och finansiera detta genom den skatt vi betalar, vi kan inte välja bort det. Stat, landsting och kommun engagerar sig även på en mängd andra sätt i religiösa frågor, exempelvis omskärelse, religiösa friskolor mm och detta kostar resurser som vi alla är med och betalar.
    Är detta religionsfrihet?
    Är detta något som ska finnas i ett sekulärt samhälle, betalat av offentliga medel?

Vi har förbjudit kirurgiska ingrepp på flickor kön, men tillåter det fortfarande hos pojkar, även i fall som enbart motiveras av religion och kultur och inte av medicinska skäl.
    Är det religionsfrihet?
    Ska sådant finnas och stödjas av myndigheter i ett sekulärt samhälle?

Relaterade artiklar:

Svenska kyrkan krymper snabbare

Antalet medlemmar som begär utträde ur Svenska kyrkan har blivit fler igen. Samtidigt ökar islamiska församlingarna, romersk-katolska kyrkan och de ortodoxa och österländska kyrkorna.

www.svd.se/svenska-kyrkan-krymper-snabbare

Startsidan / Nyheter 2009-12-01
    Fler svenskar går ur kyrkan

www.aftonbladet.se/nyheter/article12158218.ab

Tjäna tusenlappar - gå ur kyrkan

www.aftonbladet.se/nyheter/article10497878.ab

www.uturkyrkan.se/

• Svar på tråden Det sekulära samhället
  • 100kgpappa
    Tom Araya skrev 2017-01-09 14:54:49 följande:

På individnivå bryr jag mig inte om att människor tyr sig till religion, men när det kommer till nyttjande av offentliga resurser och hur människor påverkar varandra så bryr jag mig för då är det lätt att man svävar iväg från grundtanken med religionsfrihet.

Kan bara hålla med!
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Tom Araya skrev 2017-01-09 14:54:49 följande:
    På individnivå bryr jag mig inte om att människor tyr sig till religion, men när det kommer till nyttjande av offentliga resurser och hur människor påverkar varandra så bryr jag mig för då är det lätt att man svävar iväg från grundtanken med religionsfrihet.
    Precis!

Grunden till vårt välstånd, till att vi behandlar män och kvinnor (förhållandevis) lika, att vi accepterar homosexuella mm mm, allt det bottnar i att vi har ett sekulärt samhälle, där vetenskap och inte vidskepelse ska vara utgångspunkten. Vi MÅSTE värna det sekulära samhället!
  • Anonym (Hmmmmm...)
    KillBill skrev 2017-02-08 10:01:07 följande:

De som värnar det sekulära samhället bör bekämpa SDs moralkonservativa/kristna politik, exempelvis SDs vilja att kraftigt inskränka kvinnans rätt att själv besluta om en abort.

www.dn.se/nyheter/sverige/lakarkritik-mot-sankt-abortgrans/

Precis! SD är ett väldigt skadligt värdekonservativt parti! De ligger väldigt nära KD i många frågor.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-02-08 10:01:07 följande:

De som värnar det sekulära samhället bör bekämpa SDs moralkonservativa/kristna politik, exempelvis SDs vilja att kraftigt inskränka kvinnans rätt att själv besluta om en abort.

www.dn.se/nyheter/sverige/lakarkritik-mot-sankt-abortgrans/

Absolut!
    Jag är visserligen moralkonservativ och står KD rätt nära i en del åsikter, men just den religiöst präglade moralen ger jag inte mycket för.
  • Tom Araya

Här är en debattartikel som tydligt pekar ut flera orsaker till att jag förespråkar att vi helt upphör med samhällets stöd till religiösa organisationer.

Okej med svenska bidrag, men inte värderingarna
    Det verkar som om de som ska motverka fobier själva lider av allvarliga fobier. Inga bidrag beviljas i syfte att motvekra salafisternas fobier mot kristna, judar eller ateister, skriver Mohamed Omar.

samtiden.nu/2016/07/okej-med-svenska-bidrag-men-inte-varderingarna/
  • Palestrina
    Tom Araya skrev 2017-10-10 12:02:41 följande:

Det här anser jag inte vara en god prioritering i användandet av våra resurser:

Här kan du ladda ner den
    http://www.sst.a.se/?/150401?/Muslimsk+patient_A5_hela_3.pdf

Alternativ länk
    http://www.medborgarrevision.se/?/d?/dinmuslimskapatient.pdf

Myndigheten till stöd för trossamfund
    http://www.sst.a.se/

Varför inte? Det finns många muslimer i Sverige, är det inte en bra sak med ett dokument som hjälper vårdpersonal att förstå vilka kulturkrockar som kan uppstå och hur man kan erbjuda ett bra bemötande av patienterna? Jag ser det inte som "muslimska krav" på den svenska sjukvården. Vilket är problemet?
Svar på tråden Det sekulära samhället