• Tom Araya

    Det sekulära samhället

    Sverige ska ju föreställa ett sekulärt och demokrastiskt samhälle med religionsfrihet. Förr var medlemskap i Svenska kyrkan obligatoriskt och kom automatiskt vid födseln, idag kommer den först vid Svenska kyrkans dop och är sedan frivilligt (man kan gå ur) vilket då medför att man slipper betala kyrkoskatt.

    Men staten betalar ut mängder av bidrag till andra religiösa organisationer, alltså är du och jag som skattebetalare med och finansiera detta genom den skatt vi betalar, vi kan inte välja bort det. Stat, landsting och kommun engagerar sig även på en mängd andra sätt i religiösa frågor, exempelvis omskärelse, religiösa friskolor mm och detta kostar resurser som vi alla är med och betalar.
    Är detta religionsfrihet?
    Är detta något som ska finnas i ett sekulärt samhälle, betalat av offentliga medel?

    Vi har förbjudit kirurgiska ingrepp på flickor kön, men tillåter det fortfarande hos pojkar, även i fall som enbart motiveras av religion och kultur och inte av medicinska skäl.
    Är det religionsfrihet?
    Ska sådant finnas och stödjas av myndigheter i ett sekulärt samhälle?

    Relaterade artiklar:


    Svenska kyrkan krymper snabbare

    Antalet medlemmar som begär utträde ur Svenska kyrkan har blivit fler igen. Samtidigt ökar islamiska församlingarna, romersk-katolska kyrkan och de ortodoxa och österländska kyrkorna.

    www.svd.se/svenska-kyrkan-krymper-snabbare


    Startsidan / Nyheter 2009-12-01
    Fler svenskar går ur kyrkan

    www.aftonbladet.se/nyheter/article12158218.ab


    Tjäna tusenlappar - gå ur kyrkan

    www.aftonbladet.se/nyheter/article10497878.ab

    www.uturkyrkan.se/
     

     


  • Svar på tråden Det sekulära samhället
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-06-13 17:12:44 följande:
    Enligt min linje borde Svenska kyrkan då få nöja sig med 11 miljarder.
    Varför just 11 miljarder?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • ljuslykta
    Tom Araya skrev 2016-06-13 17:17:39 följande:
    Vilken särbehandling är diskriminering och vilken är inte det, baserat på vilka motiv?
    Om jag tar kristna i hand men inte judar, är det godkänd särbehandling eller diskriminering?
    Om du berättar varför du tar kristna i handen men inte judar så beror det på din förklaring skulle jag vilja säga, jag är beredd att lyssna i alla fall och inte döma på förhand. Vill eller kan du inte berätta uppfattar jag det som diskriminering. 

    Den muslimske mannen som inte tar kvinnan i handen, muslim eller icke-muslim gör det för att visa respekt och vidrör inte kvinnor som inte står honom nära. Inte för att han inte tycker om kvinnor, tycker de är frånstötande eller att han anser sig vara bättre än kvinnan eller ha ett högre värde. 

    Den muslimska kvinnan som inte tar mannen i handen, muslim eller icke-muslim gör det för att visa respekt och vidrör inte män som inte står henne nära. Inte för att hon inte tycker om män, tycker de är frånstötande eller att hon anser sig vara bättre än mannen eller ha ett högre värde. 
  • KillBill

    Ungefär så här fördelar sig kyrkoavgifterna och stadsbidragen mellan Svenska kyrkan och övriga 42 trossamfund. Är det din uppfattning att det är övriga 42 trossamfund som får för mycket i statsbidrag? 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-06-13 17:32:31 följande:
    Varför just 11 miljarder?
    Därför att det var vad som angavs vara summan som drogs in via kyrkoskatten i en av de sidor du länkade till. Nu ser jag att siffrorna är olika på de olika sidorna du länkat till, men poängen är att jag anser att samfunden ska finansieras av dess medlemmar, inte av statliga bidrag vi alla varit med och betala via de obilgatoriska skatterna.
  • Tom Araya
    ljuslykta skrev 2016-06-13 17:33:02 följande:
    Om du berättar varför du tar kristna i handen men inte judar så beror det på din förklaring skulle jag vilja säga, jag är beredd att lyssna i alla fall och inte döma på förhand. Vill eller kan du inte berätta uppfattar jag det som diskriminering. 
    Om jag säger att orsaken är min religiösa tro, vad blir ditt svar?

    Sedan kan man ifrågasätta varför just religiös tro ska vara ett giltigt skäl när det egentligen handlar om synen på mäns och kvinnors roll, kroppskontakt över könsgränserna och sexualitet som präglats av den religiösa tron? Om jag har samma syn som icke troende, skulle det då inte vara okej?

    Man måste också vara klar över vilka gränser man har för när det är okej och inte att låta andra människor påverkas av en persons egna religiösa övertygelse.
    Det är lättare att vara konsekvent och säga nej till allt som av religiösa skäl avviker från hur de flesta gör gemtemot andra.

    Om religion och religiös tro är godkända skäl till avvikande beteende, behandling av andra människor, följa vissa regler mm så måste man också kunna definiera vad religion är.
  • Tom Araya
    Fräls oss från hatbidrag, Bah Kuhnke

    www.expressen.se/ledare/eric-erfors/frals-oss-fran-hatbidrag-bah-kuhnke/


     


     


    Barnet och rätten till religionsfrihet


    Från Pedagogiska magasinet 2014-11-20 20:15


    Rätten att slippa. Rätten att byta. Eller kanske förälderns rätt att fostra sitt barn i den egna traditionen. Att barn ska ha religionsfrihet är självklart. Men vad det egentligen innebär råder det skilda meningar om.


     


    www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2014/11/20/barnet-ratten-religionsfrihet


     


     


    Religionsfrihet kräver tolerans även av troende


    www.svd.se/religionsfrihet-kraver-tolerans-aven-av-troende

  • Tom Araya

    Kanske en idé för att komma ifrån problemen med dagens lagstiftning...


    Avskaffa lagen om religionsfrihet


    Publicerad 17 maj 2007 kl 09.11
    Uppdaterad 17 maj 2007 kl 09.15


     


    I praktiken existerar religionsfriheten inte i dag. Om den fungerade; skulle det då vara rätt att religiöst troende hade större friheter än icketroende?
    Lagen om religionsfrihet är i dag otydlig, motsägelsefull och kontraproduktiv.
    Frågan är: behövs lagen om religionsfrihet egentligen?
    Det skriver i dag musikern Björn Ulvaeus och sju andra akademiker, kulturpersoner samt företrädare för föreningen Humanisterna.


     


    www.expressen.se/debatt/avskaffa-lagen-om-religionsfrihet/

  • ljuslykta
    Tom Araya skrev 2016-06-13 19:25:37 följande:
    Om jag säger att orsaken är min religiösa tro, vad blir ditt svar?

    Sedan kan man ifrågasätta varför just religiös tro ska vara ett giltigt skäl när det egentligen handlar om synen på mäns och kvinnors roll, kroppskontakt över könsgränserna och sexualitet som präglats av den religiösa tron? Om jag har samma syn som icke troende, skulle det då inte vara okej?

    Man måste också vara klar över vilka gränser man har för när det är okej och inte att låta andra människor påverkas av en persons egna religiösa övertygelse.
    Det är lättare att vara konsekvent och säga nej till allt som av religiösa skäl avviker från hur de flesta gör gemtemot andra.

    Om religion och religiös tro är godkända skäl till avvikande beteende, behandling av andra människor, följa vissa regler mm så måste man också kunna definiera vad religion är.
    Jag ifrågasätter då vad din tro baseras på eftersom du kategoriskt utestänger just dessa människor som har en specifik religiös tro. 

    Om du tänker integritet istället då så kanske det egentligen inte spelar så stor roll vad orsaken är eftersom det handlar om individens val hur man vill handla och inte utifrån en förutsatt norm som man förväntas följa?

    Så ja, om du inte vill hälsa på någon i handen så måste det vara ditt val, ingen kan tvinga dig till att göra det - du har även lagen på din sida som inte tvingar dig till en handling som du inte vill utföra.

    Det är kanske en förvånande känsla att inte alla hälsar som förväntat, men varför ska det behöva tolkas som att andra påverkas av religiös tro? Du blir väl inte muslim bara för att du möter en muslim eller att du påtvingas en tro bara för att du inte får en hand att hålla i när du hälsar? Det fungerar inte så med tro att den påtvingas någon när någon annan gör ett val. Du får däremot en insikt i att det finns andra tillvägagångssätt än det som du är van vid. I det här fallet handlar det om olika sätt att hälsa på och är inte mer komplicerat än så egentligen. 

    ''Avvikande beteende och behandling av andra''? 
    Vi har inget tvång att man måste bete sig på samma sätta alla vi som lever i samhället så om man nu anses bete sig avvikande (men inom lagens arm) så är det helt enkelt något som du får lära dig att leva med. Kanske du inte kan acceptera det, men ändå så blir du nöd och tvungen till att lära dig leva med det i din vardag. För du kan inte forma andra att vara eller bli som är enligt din norm och önskning. Likväl som ingen annan heller kan omforma dig. 

    Behandling av andra - självfallet ska vi behandla alla andra väl, tyvärr är väl  inte det alltid en självklarhet i vårt samhälle. Det sker mycket hemskheter som vi uppdateras i dagligen. Men målet måste ändå vara att vi ska kunna utgå från den ingrodda tanken att vilja andra väl och för allas bästa. Att vi vill väl och inte ont borde vara den mest närliggande tanken i detta.  
  • Tom Araya
    ljuslykta skrev 2016-06-25 17:27:08 följande:
    Jag ifrågasätter då vad din tro baseras på eftersom du kategoriskt utestänger just dessa människor som har en specifik religiös tro. 
    Utestänger från vad och på vilket sätt?
    ljuslykta skrev 2016-06-25 17:27:08 följande:
    Om du tänker integritet istället då så kanske det egentligen inte spelar så stor roll vad orsaken är eftersom det handlar om individens val hur man vill handla och inte utifrån en förutsatt norm som man förväntas följa?

    Så ja, om du inte vill hälsa på någon i handen så måste det vara ditt val, ingen kan tvinga dig till att göra det - du har även lagen på din sida som inte tvingar dig till en handling som du inte vill utföra.
    Att muslimer, kristna, judar e.t.c. gör och lever som de gör är för att någon har sagt att de är så det ska göras enligt deras tro, det är inte integritet utan snarare att avveckla den personliga integriteten.

    Även om man nu skulle räkna det som ett eget val så måste man också ta konsekvenserna av det, vilket exempelvis kan vara att avstå förtroendeuppdrag elle representativa uppdrag p.g.a. den övertygelse man har. Det är orealistiskt att tro eller resonera som att man i alla lägen ska kunna båda äta kakan och ha den kvar.

    Men visst ska det vara fritt att göra annorlunda, men inte villkorslöst.
    ljuslykta skrev 2016-06-25 17:27:08 följande:
    Det är kanske en förvånande känsla att inte alla hälsar som förväntat, men varför ska det behöva tolkas som att andra påverkas av religiös tro? Du blir väl inte muslim bara för att du möter en muslim eller att du påtvingas en tro bara för att du inte får en hand att hålla i när du hälsar? Det fungerar inte så med tro att den påtvingas någon när någon annan gör ett val. Du får däremot en insikt i att det finns andra tillvägagångssätt än det som du är van vid. I det här fallet handlar det om olika sätt att hälsa på och är inte mer komplicerat än så egentligen. 
    Om någon tar illa vid sig av att inte bli hälsad på på samma sätt som han brevid så är det såklart en påverkan av andra genom sin religiösa utlevelse (i och med att det är orsaken till den avvikande hälsningen i fallet).
    ljuslykta skrev 2016-06-25 17:27:08 följande:
    ''Avvikande beteende och behandling av andra''? 
    Vi har inget tvång att man måste bete sig på samma sätta alla vi som lever i samhället så om man nu anses bete sig avvikande (men inom lagens arm) så är det helt enkelt något som du får lära dig att leva med. Kanske du inte kan acceptera det, men ändå så blir du nöd och tvungen till att lära dig leva med det i din vardag. För du kan inte forma andra att vara eller bli som är enligt din norm och önskning. Likväl som ingen annan heller kan omforma dig. 

    Behandling av andra - självfallet ska vi behandla alla andra väl, tyvärr är väl  inte det alltid en självklarhet i vårt samhälle. Det sker mycket hemskheter som vi uppdateras i dagligen. Men målet måste ändå vara att vi ska kunna utgå från den ingrodda tanken att vilja andra väl och för allas bästa. Att vi vill väl och inte ont borde vara den mest närliggande tanken i detta.  
    Man ska nog undvika att hamna i situationer där man hälsar på personer om inte alla man hälsar på är bekväma med det avvikande sätt man har, vilket skulle kunna vara att ta kvinnor på brösten.

    Det är inte och ska inte vara förbjudet att avvika från gängse beteende (som exempelvis i detta fall), men det är rimligt att personer som avviker själva väljer bort situationer där avvikelsen blir svår att hantera för andra. Exempel på det kan vara förhållandet mellan religiös övertygelse och yrken inom vården.




Svar på tråden Det sekulära samhället