• Tom Araya

Det sekulära samhället

Sverige ska ju föreställa ett sekulärt och demokrastiskt samhälle med religionsfrihet. Förr var medlemskap i Svenska kyrkan obligatoriskt och kom automatiskt vid födseln, idag kommer den först vid Svenska kyrkans dop och är sedan frivilligt (man kan gå ur) vilket då medför att man slipper betala kyrkoskatt.

Men staten betalar ut mängder av bidrag till andra religiösa organisationer, alltså är du och jag som skattebetalare med och finansiera detta genom den skatt vi betalar, vi kan inte välja bort det. Stat, landsting och kommun engagerar sig även på en mängd andra sätt i religiösa frågor, exempelvis omskärelse, religiösa friskolor mm och detta kostar resurser som vi alla är med och betalar.
    Är detta religionsfrihet?
    Är detta något som ska finnas i ett sekulärt samhälle, betalat av offentliga medel?

Vi har förbjudit kirurgiska ingrepp på flickor kön, men tillåter det fortfarande hos pojkar, även i fall som enbart motiveras av religion och kultur och inte av medicinska skäl.
    Är det religionsfrihet?
    Ska sådant finnas och stödjas av myndigheter i ett sekulärt samhälle?

Relaterade artiklar:

Svenska kyrkan krymper snabbare

Antalet medlemmar som begär utträde ur Svenska kyrkan har blivit fler igen. Samtidigt ökar islamiska församlingarna, romersk-katolska kyrkan och de ortodoxa och österländska kyrkorna.

www.svd.se/svenska-kyrkan-krymper-snabbare

Startsidan / Nyheter 2009-12-01
    Fler svenskar går ur kyrkan

www.aftonbladet.se/nyheter/article12158218.ab

Tjäna tusenlappar - gå ur kyrkan

www.aftonbladet.se/nyheter/article10497878.ab

www.uturkyrkan.se/

• Svar på tråden Det sekulära samhället
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-06-13 08:59:11 följande:
    Vad menar du? Jag har ju redan svarat på frågan i inlägg i inlägg #18.

Svenska kyrkan är INTE enbart finansierade av sina medlemmar.
    Då vet du förstås vad som dras in via kyrkoskatten i förhållande till vad Svenska kyrkan får, för det har inte riktigt framgått i dina tidigare inlägg.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-06-13 09:05:41 följande:
    Då vet du förstås vad som dras in via kyrkoskatten i förhållande till vad Svenska kyrkan får, för det har inte riktigt framgått i dina tidigare inlägg.
    Jag har redan svarat i inlägg #11 och #14 men vi tar det igen.

"Svenska kyrkan får ett indirekt statsbidrag (stöd) av staten genom att Svenska kyrkan inte behöver betala för att staten tar upp kyrkoavgift över skattsedeln. Detta har ett värde på cirka 115 miljoner för Svenska kyrkan. Därtill kommer kyrkoantikvarisk ersättning på 460 miljoner per år" 
    www.sst.a.se/fragorochsvar.4.3dc0d3a412bc4ba245f80001442.html

N
    är det gäller storleken på kyrkoavgiften så hittade jag en senare sammanställning och totalt handlade om 17,5 miljarder för år 2015 som svenska kyrkan fick in via bidrag från den svenska befolkningen. 

www.mynewsdesk.com/se/svenska_kyrkan/documents/faktablad-om-svenska-kyrkans-ekonomi-2015-57202
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2016-06-13 12:35:35 följande:
    Jag har redan svarat i inlägg #11 och #14 men vi tar det igen.

"Svenska kyrkan får ett indirekt statsbidrag (stöd) av staten genom att Svenska kyrkan inte behöver betala för att staten tar upp kyrkoavgift över skattsedeln. Detta har ett värde på cirka 115 miljoner för Svenska kyrkan. Därtill kommer kyrkoantikvarisk ersättning på 460 miljoner per år" 
    www.sst.a.se/fragorochsvar.4.3dc0d3a412bc4ba245f80001442.html

N
    är det gäller storleken på kyrkoavgiften så hittade jag en senare sammanställning och totalt handlade om 17,5 miljarder för år 2015 som svenska kyrkan fick in via bidrag från den svenska befolkningen. 

www.mynewsdesk.com/se/svenska_kyrkan/documents/faktablad-om-svenska-kyrkans-ekonomi-2015-57202
    När det gäller kyrkoavgifter till andra samfund än Svenska kyrkan så är dessa minimala och uppgick år 2014 till totalt till 251 miljoner kr (1,4% av den totala kyrkoavgiften)

www.varldenidag.se/nyheter/dags-att-bestamma-sig-om-kyrkoavgift/cbbnjv!pFRtSE4TemyS4xfarg5xMQ/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • ljuslykta
    Zombie von Rymmen skrev 2016-06-12 04:24:08 följande:
    Läs igen. Vad som är motsägelsefullt är att andra människor ska anpassa sig till religiösa människors förehavanden och inte minst acceptera hat och diskriminering som en del av någons religiösa övertygelser. Andra människor inkluderar alla som inte delar just den tron.

Åke Green har kallat homosexuella för en cansersvulst på jorden. Hade det uttalandet gjorts i något som helst annat sammanhang än inom en religiöst samfund hade han blivit dömd för hets mot folkgrupp.

Yasri Khan och många andra vägrar ta kvinnor i hand, vilket inte är så lite diskriminerande och misogynt.
    På vilket sätt menar du att andra måste anpassa sig och acceptera hat och diskriminering? Alltså jag måste nog bena ut det här lite, känns aningen luddigt.
    Menar du att om du inte hälsar på en annan person i handen så har du anpassat dig till den personens övertygelse? Är det så du menar? Om det är en person som inte är religiös då och av annat skäl inte tar dig i handen, har du även anpassat dig till den personen eller tillmötesgår du någon annan helt enkelt? Jag menar, vem ska avgöra vem som måste göra vad? Om vi inte kan inkludera integritet och egna val, vad har vi då kvar? Tvång och måsten tornar upp sig som moln på himlen.

Det här med att du menar att du måste acceptera hat och diskriminering baserat på religiös övertygelse lämnar litet frågetecken. Om det är en person utan religiösa övertygelse som visar hat och diskriminerar, är det då okej? Sen att det kan finna personer som är religiösa som hatar, hur kan ens tanken komma att du eller någon annan, måste acceptera det? Vi har ju yttrande och åsiktsfrihet och kan givetvis säga vad vi tycker om det och inte tiga still.

Det är rätt mycket som slinker igenom när det gäller galna uttalanden om fler grupper än så, men vi har alltid rätten att anmäla och sen får man se vad det blir av det. Då har vi ju i alla fall visat att det inte är okej och accepterat.

Det finns även muslimska kvinnor som inte tar män i handen och inte heller det är i diskriminerande syfte. En väg att börja förstå varandra kan vara att lyssna på varandra, varför gör du så eller så, istället för att alltid vilja tro det värsta.  
  • ljuslykta
    Tom Araya skrev 2016-06-12 22:46:07 följande:
    Motivera varför Svenska kyrkan finansieras av enbart medlemmar men andra trossamfund ska finansieras av alla skattebetalare.
    ljuslykta skrev 2016-06-11 13:41:28 följande:
    Det är en skillnad på hur det omskärelse utförs, det är antagligen därför också som svensk lag inte tillåter ingrepp på flickor.
    Berätta om skillnaderna och motivera varför det ena ska tillåtas och det andra vara förbjudet.

Du har fått väldigt bra svar av någon som skrivit i tråden efter mig, däremot så får jag uppfattningen att du inte riktigt tagit del av det som skrivits, varför vet jag inte. Läs gärna igen, jag tycker det är tydligt och informativt, sen att det går emot det du delvis skrivit i den TS är en annan sak, men då kanske du istället kan ta till dig att du antingen inte riktigt vet hur det ligger eller att du missförstått? 

Nej jag tänker inte starta en omskärelsedebatt. Du lär heller inte kunna ändra i lagen genom att den ena tycker si och den andra så här på Familjeliv utan alla bara framför vilken personlig uppfattning man har. Om du vill försöka få till stånd en ändring så är det dina partirepresentanter som du får vända dig till. 
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-06-13 06:16:53 följande:

Här finner du uppgifterna gällande Svenska kyrkans finansiering år 2009: www.dagen.se/svenska-kyrkan-tappar-intakter-pa-1-miljard-1.160586

Ja, där står att Svenska kyrkan får 17 miljarder varav 11 miljarder är direkt finansierat genom kyrkoskatten från dess medlemmar. Det framgick inte av dina inlägg att den uppgiften fanns i dina länkar.
    Det är ändå större del medlemsfinansiering än de samfund som får bidrag helt utan medlemsfinansierad del.

• Tom Araya
    ljuslykta skrev 2016-06-13 16:35:28 följande:
    Du har fått väldigt bra svar av någon som skrivit i tråden efter mig, däremot så får jag uppfattningen att du inte riktigt tagit del av det som skrivits, varför vet jag inte. Läs gärna igen, jag tycker det är tydligt och informativt, sen att det går emot det du delvis skrivit i den TS är en annan sak, men då kanske du istället kan ta till dig att du antingen inte riktigt vet hur det ligger eller att du missförstått? 

Nej jag tänker inte starta en omskärelsedebatt. Du lär heller inte kunna ändra i lagen genom att den ena tycker si och den andra så här på Familjeliv utan alla bara framför vilken personlig uppfattning man har. Om du vill försöka få till stånd en ändring så är det dina partirepresentanter som du får vända dig till. 
    Nej, du har förklarat hur det ligger till, men inte motiverat varför det ska vara så.
    Jag kan inte annat än anta att orsaken till det är att du saknar riktiga argument.

Att du ifrågasätter varför jag skriver om detta här ger intrycket av att du inte är medveteten den vedertagna metoden att först skapa opinion innan man vänder sig till politiker för att försöka uppnå förändring. Öppna en nyhetstidning och slå upp ledar- och debattsidor så ser du dagligen exempel på det.
    Även detta sätt du använder för att att angripa min kritik är tecken på att du saknar motargument.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2016-06-13 16:59:44 följande:
    Ja, där står att Svenska kyrkan får 17 miljarder varav 11 miljarder är direkt finansierat genom kyrkoskatten från dess medlemmar. Det framgick inte av dina inlägg att den uppgiften fanns i dina länkar.
    Det är ändå större del medlemsfinansiering än de samfund som får bidrag helt utan medlemsfinansierad del.

Enligt min linje borde Svenska kyrkan då få nöja sig med 11 miljarder.
  • Tom Araya
    ljuslykta skrev 2016-06-13 16:24:48 följande:
    Det finns även muslimska kvinnor som inte tar män i handen och inte heller det är i diskriminerande syfte. En väg att börja förstå varandra kan vara att lyssna på varandra, varför gör du så eller så, istället för att alltid vilja tro det värsta.  
    Vilken särbehandling är diskriminering och vilken är inte det, baserat på vilka motiv?
    Om jag tar kristna i hand men inte judar, är det godkänd särbehandling eller diskriminering?
  • ljuslykta
    Tom Araya skrev 2016-06-13 17:11:19 följande:
    Nej, du har förklarat hur det ligger till, men inte motiverat varför det ska vara så.
    Jag kan inte annat än anta att orsaken till det är att du saknar riktiga argument.

Att du ifrågasätter varför jag skriver om detta här ger intrycket av att du inte är medveteten den vedertagna metoden att först skapa opinion innan man vänder sig till politiker för att försöka uppnå förändring. Öppna en nyhetstidning och slå upp ledar- och debattsidor så ser du dagligen exempel på det.
    Även detta sätt du använder för att att angripa min kritik är tecken på att du saknar motargument.
    Vad är det jag inte har motiverat ''ska vara så''? Vad syftar du på? 
Svar på tråden Det sekulära samhället