• Anonym (Lever farligt!)

Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?

Ligger i skilsmässa med min man. Vi har barn tillsammans.

Jag har från början sagt till Socialtjänsten/Familjerätten att pappan inte är lämplig att ta hand om barnen själv eftersom han inte är tillräckligt riskmedveten. Det har hänt - och varit på väg att hända -  flera mindre olyckor när han varit ensam med barnen.

Familjerätten vill och förväntar sig att vi kommer överens om varannanveckas-boende. Jag är ledsen och orolig för barnens skull, men förstår att jag måste foga mig och låta dem bo hos och träffa pappan regelbundet. Jag är så trött på att få höra hur förträfflig pappa han är att jag har gett upp att kunna skydda barnen till 100%. Tyvärr. Så hände detta:

Vi åkte bil tillsammans hela familjen med barn och allt, och min man körde. Plötsligt somnade mannen vid ratten på motorvägen och körde rakt in i mitträcket. Ingen annan bil blev inblandad. Bilen blev obrukbar men inte kraschad. Ingen blev skadad. 

Nu funderar jag på vad som är det bästa att göra:

Berätta om det för Familjerätten som ett bevis för att han faktiskt är olämplig att ta hand om barnen ensam?
    Polisanmäla min man för Vårdslöshet i trafik? och/eller Framkallande av fara för annan?
    Hålla tyst. Det "känns taskigt" att anmäla en närstående.

Försäkringsbolaget kommer att få reda på händelseförloppet eftersom de får hantera hans ansökan om bärgning och eventuell reparation/skrotning. Det kan ha funnits vittnen till olyckan, men ingen stannade till och talade med oss. Bilen bärgades och min man berättade för bärgaren att han somnat vid ratten.

Tips, tack!
    Det är ett känsligt läge!
  • Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?
  • Anonym (!)

Varför blev inte polisen inkopplad vid olyckan ?

• EnAnonumius
    Anonym (Men....??) skrev 2016-06-07 11:13:41 följande:
    Det du pratar om vad gäller ansvar så måste du mena moraliskt ansvar, eller? För det juridiska ansvaret både vad gäller att vara i körbart skick samt bälte har föraren och ingen annan! Det är föraren och ingen annan som fälls för vårdslöshet i trafik alternativt får böta för obältade passagerare. Du som passagerare ska definitivt kunna utgå från att föraren är i skick att köra oavsett om det gäller bil, tåg,flyg eller annat fordon. Det säger nämligen lagen helt entydigt. Sen att du använder ditt sunda förnuft och tar ansvar för barnen i bilen är en annan sak.
    Så vilka fakta om skyldigheter och rättigheter avser du? Att tro och utgå från att föraren av bilen tar sitt högst eget juridiska ansvar om att vara körbar gör jag också varje gång jag åker taxi, buss, flyget eller bil med någon. Vilket jag tror de flesta gör.
    Bara för att vissa saker INTE får juridiska påföljder så ja då får vi väl säga att det är ett det är då ett s.k moraliskt ansvar.  Och Dessutom så bommar du på kontexten med med ditt svar. Då TS handlade om föräldraansvar. Och om DU läser så svarade jag ur ett föräldraansvars kontext.

Men DU jag tycker det är lite fel att jämföra privatpersoner med yrke.
    Då det ligger på ansvar från företagets sida att ordna att det är säkert för passagerna. Det blir ju i ett annat ljus där. Man stämmer ju SJ för att de släpper i väg tågförare som är trötta, man stämmer ju knappast tågföraren i sig.

Apropå bälten. Ja föraren har "huvudansvaret" rent juridiskt, för personer UNDER 15år. Du glömde notera detta dock ur kontexten då det är ett föräldrapar det handlar om och då kan ju TS ta sitt FÖRÄLDRAR ansvar och även se till att ungarna är bältade i bilen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-07 00:09:48 följande:
    Det står i ts!: "Dålig uppsikt." Tycker jag, alltså. Det är min uppfattning.

Att framföra fordon när man är uttröttad är ett trafikbrott, inte ett personligt tyckande, så därav min fundering på FL om jag bör berätta om det för Familjerätten och/eller Polisen. Det skulle kunna styrka min berättelse och vara ett "bevis" om hans dåliga uppsikt/dåliga omdöme. Om jag blev trodd då så skulle barnen kunna växa upp tryggare i och med att man tar hänsyn till det i Familjerätten. Men de kanske tycker att han "inte är så farlig egentligen". 

Nu blev det ju inga personskador av bilolyckan men var detta den allvarligaste händelsen av dålig uppsikt eftersom den kunde ha lett till skada/död för både passagerarna och medtrafikanterna (Grattis till er som slapp krocka med oss!). Trafikbrottet har straffvärde även om inget och ingen blir skadad.
    Nej det står inte om fler händelser i TS.
    Du skriver "han är inte tillräckligt riskmedveten. Det har hänt - och varit på väg att hända -  flera mindre olyckor när han varit ensam med barnen."

Vad är detta för mindre olyckor? Att ett glas mjölk välter? Att barnet lämnas ensamt i en pool? Att det äter upp en sten? Ramlar nerför trappan? Stampar i en vattenpöl?
    Vad gör honom så farlig att han är olämplig att ha hand om barn själv?

Eller har han vad du tror är "dålig uppsikt" men i själva verket har han koll, och det händer aldrig någonting allvarligt?
  • Anonym (britta-lisa)
    Anonym (Men....??) skrev 2016-06-07 01:52:10 följande:

Ledsen över alla korkade svar du får ts. Jag förstår precis hur du menar då mina barn har en lika ansvarslös pappa som dina tycks ha. För det är ju precis vad det handlar om. En ansvarstagande förälder bedömer eventuella risker för barnen i olika situationer och agerar utifrån det. Det är inte det minsta konstigt att föräldrar förväntas göra det och om man då inser att den andre inte riktigt har fattat sin roll så är det skäl till oro anser jag. Mina barn har nästan blivit påkörda, drunknat och brännskadade tack vare sin totalt nonchalanta pappa. Och att komma med dumma åsikter om att olyckor ju händer och att det inte är en anledning till att man är en sämre förälder tycker jag att du totalt ska ignorera. Jag vet ju inte hur din man är men jag vet att risken för en olycka är betydligt större om man tycker att det är en bra idé att lämna sin 3 åring obevakad vid stranden medans man "bara" går på toa. Och att risken för en olycka är betydligt större om man lämnar en tänd grill ensam med ett litet barn och går in själv. Och att man tycker att det är en bra idé att låta sin 3 åring springa före till bilen på en stor parkeringsplats vid en stormarknad.

Jag skulle kunna fortsätta en bra stund till. Så jag förstår din oro men kan inte råda dig om huruvida du bör anmäla honom eller inte men tror att jag absolut inte bara låtit det passera. För jag resonerade att jag skulle göra allt som jag kunde för att hindra att något hände även om jag inte kunde det till 100 % . För om jag inte gjorde det så skulle jag inte kunnat leva med mig själv om det faktiskt hade hänt något allvarligt. Rädslan varje gång de var med sin pappa fick jag däremot leva med.

Risken för död hänger över alla människor konstant, barn som vuxna, och det går inte att eliminera alla risker.

Vad som räknas till en rimlig risknivå för ett barn är individuellt och upp till föräldrarna att bedöma. Inom rimliga gränser givetvis. Gränserna bestäms av lagen. Men så länge en förälder håller sig till minimistandarden på risknivån så har en förälder fria tyglar att uppfostra sitt barn efter eget huvud.

Även pappan till dina barn.
  • Ess
    Det du pratar om vad gäller ansvar så måste du mena moraliskt ansvar, eller? För det juridiska ansvaret både vad gäller att vara i körbart skick samt bälte har föraren och ingen annan! Det är föraren och ingen annan som fälls för vårdslöshet i trafik alternativt får böta för obältade passagerare. Du som passagerare ska definitivt kunna utgå från att föraren är i skick att köra oavsett om det gäller bil, tåg,flyg eller annat fordon. Det säger nämligen lagen helt entydigt. Sen att du använder ditt sunda förnuft och tar ansvar för barnen i bilen är en annan sak.

Så vilka fakta om skyldigheter och rättigheter avser du? Att tro och utgå från att föraren av bilen tar sitt högst eget juridiska ansvar om att vara körbar gör jag också varje gång jag åker taxi, buss, flyget eller bil med någon. Vilket jag tror de flesta gör.
    För barn under 15 år , ansvarar föraren eller ev ledsagare. Övriga ansvarar själva för att va bältade.
  • Aniiee

Alltså, den här tråden stardaes mindre än 24 timmar efter denna olycka. TS är&var skärrad som fan, förmodligen, och hela tråden känns som den är skiven i affekt, den slags affekt som gör att en person blir "avlägsen" och distanserad. Det märks på TS språk, det är väldigt kliniskt. 

Så alla i tråden bör cut TS some slack, och TS behöver ta ett par dagar och komma över chocken och få lite perspektiv. Sen kan TS möjligen återkomma, men det kommer förmodligen inte behövas när TS återfått balansen.

You are the creators and the curators of your own lives
  • Ego Lovers

Föräldraansvaret ligger på ts och hennes fd man. Känner ts inte tillit hade hon kunnat avstått från att hon och barnen skulle åka med. Det är HENNES ansvar som förälder.
  • EnAnonumius
    Ego Lovers skrev 2016-06-07 13:45:58 följande:
    Föräldraansvaret ligger på ts och hennes fd man. Känner ts inte tillit hade hon kunnat avstått från att hon och barnen skulle åka med. Det är HENNES ansvar som förälder.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnGladPingvin

Fundera på vad en polisanmälan skulle leda till och om det verkligen skulle främja barnen. Han kommer inte bli av med vårdnaden pg av olyckan och med största sannolikhet kommer det inte påverka umgänget. Det ni behöver fokusera på är att få till ett bra samarbete. Barnen behöver er båda och även om ni inte är överens och har olika syn på vad som är bäst för barnen är ni båda två lika mycket deras föräldrar. Du har valt att skaffa barn med den här mannen. Även om ni nu inte ska leva tillsammans behöver ni för barnens skull samarbeta. En anmälan skulle troligtvis inte leda till något annat än försämrat samarbete och mer bitterhet.

Känner du oro ta upp det hos familjerätten, men svartmåla inte och hota inte med polisanmälan. Det leder inte till något positivt.

• Anonym (hmmmm)

Jag säger ingenting om att somna vid ratten. Det skulle jag också kunna göra om det ville sig riktigt illa. Men jag brukar ha omdömet att stanna innan det händer.

Men om jag inte vågade lämna mina barn ensamma med deras pappa för att jag var orolig för deras säkerhet, skulle jag inte skilja mig förrän de var så pass stora att de inte var fullt lika beroende av en vuxens omsorg för sin trygghet. I alla fall så länge inte äktenskapet var våldsamt. Men ett dåligt äktenskap kan man härda ut i medan barnens säkerhet är i fara. Man överger inte sina barn.

• Anonym (A)

Förlåt en okunnig, men vid en bilolycka - görs inte någon form av utredning av polis och/eller försäkringsbolag då? Kommer de inte vända sig till ts med frågor? I så fall är det väl bara att följa processen och svara ärligt på frågor kring olyckan, det behöver man väl inte föra en särskild anämlan för? Eller om ts inte får frågor kan hon väl kontakta den som utreder den specifika olyckan och ge info om händelseförloppet.

Att göra en helt separat anmälan låter lite konstigt, men det kanske bara är jag som är okunnig.

I villet fall tror jag inte att olyckan påverkar en tvist om boende. Att vara ärlig i en itredning är väl självklart, i synnerhet om di tror att det hehla kan upprepas - men av trafiksäkerhetsskäl, inte som del av en vårdnadstvist.

• Jennie med ie

Att olyckan skedde är inget bevis för att han är olämplig att ta hand om barnen ensam, inte heller ihop med det diffusa att enligt dina ord inte är tillräckligt riskmedveten, så om syftet med en anmälan är att han inte ska få vara med dem så lär du misslyckas.

Däremot tycker jag du ska ta upp händelsen i kommande samtal under vårdnads- och boendeprocessen, som en del av helheten så att säga.

• Anonym (Tröttmössa)

Vad jag förstår ska polis alltid tillkallas till trafikolyckor, oavsett hur lindriga de varit. Jag gjorde något liknande som TS ex och då ringde jag 11414. Även om jag färdades på E4:an så hade jag när jag somnat kommit ner ordentligt i hastighet och puttade mest till mitträcket. Det blev inte ens ett märke. Däremot fick jag punktering och bucklor i karossen (och huvudet). Så ja..väldigt lindrigt men för mig är det helt självklart att polisen ska kopplas in. Det tyckte även han som svarade på 11414.

Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?