• Anonym (Lever farligt!)

Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?

Ligger i skilsmässa med min man. Vi har barn tillsammans.

Jag har från början sagt till Socialtjänsten/Familjerätten att pappan inte är lämplig att ta hand om barnen själv eftersom han inte är tillräckligt riskmedveten. Det har hänt - och varit på väg att hända -  flera mindre olyckor när han varit ensam med barnen.

Familjerätten vill och förväntar sig att vi kommer överens om varannanveckas-boende. Jag är ledsen och orolig för barnens skull, men förstår att jag måste foga mig och låta dem bo hos och träffa pappan regelbundet. Jag är så trött på att få höra hur förträfflig pappa han är att jag har gett upp att kunna skydda barnen till 100%. Tyvärr. Så hände detta:

Vi åkte bil tillsammans hela familjen med barn och allt, och min man körde. Plötsligt somnade mannen vid ratten på motorvägen och körde rakt in i mitträcket. Ingen annan bil blev inblandad. Bilen blev obrukbar men inte kraschad. Ingen blev skadad. 

Nu funderar jag på vad som är det bästa att göra:

Berätta om det för Familjerätten som ett bevis för att han faktiskt är olämplig att ta hand om barnen ensam?
    Polisanmäla min man för Vårdslöshet i trafik? och/eller Framkallande av fara för annan?
    Hålla tyst. Det "känns taskigt" att anmäla en närstående.

Försäkringsbolaget kommer att få reda på händelseförloppet eftersom de får hantera hans ansökan om bärgning och eventuell reparation/skrotning. Det kan ha funnits vittnen till olyckan, men ingen stannade till och talade med oss. Bilen bärgades och min man berättade för bärgaren att han somnat vid ratten.

Tips, tack!
    Det är ett känsligt läge!
  • Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?
  • Anonym (Hum)
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-07 00:41:58 följande:

Ligger i skilsmässa med min man. Vi har barn tillsammans.Jag har från början sagt till Socialtjänsten/Familjerätten att pappan inte är lämplig att ta hand om barnen själv eftersom han inte är tillräckligt riskmedveten. Det har hänt - och varit på väg att hända -  flera mindre olyckor när han varit ensam med barnen.

Familjerätten vill och förväntar sig att vi kommer överens om varannanveckas-boende. Jag är ledsen och orolig för barnens skull, men förstår att jag måste foga mig och låta dem bo hos och träffa pappan regelbundet. Jag är så trött på att få höra hur förträfflig pappa han är att jag har gett upp att kunna skydda barnen till 100%. Tyvärr. Så hände detta:

Vi åkte bil tillsammans hela familjen med barn och allt, och min man körde. Plötsligt somnade mannen vid ratten på motorvägen och körde rakt in i mitträcket. Ingen annan bil blev inblandad. Bilen blev obrukbar men inte kraschad. Ingen blev skadad. 

Berätta om det för Familjerätten som ett bevis för att han faktiskt är olämplig att ta hand om barnen ensam?

Polisanmäla min man för Vårdslöshet i trafik? och/eller Framkallande av fara för annan?

Hålla tyst. Det "känns taskigt" att anmäla en närstående.

Försäkringsbolaget kommer att få reda på händelseförloppet eftersom de får hantera hans ansökan om bärgning och eventuell reparation/skrotning. Det kan ha funnits vittnen till olyckan, men ingen stannade till och talade med oss. Bilen bärgades och min man berättade för bärgaren att han somnat vid ratten.

Tips, tack!

Du vill uppenbarligen höra att du ska anmäla. Så snälla gör det! Det lär läggas ner och är inte ett bevis på att han är en olämplig förälder.

Hade du själv trott de gett något hade du inte skrivit en tråd på familjeliv.

Mitt ex misshandlade vårt barn (jag anmälde utan stt skriva på familjeliv då det var uppenbart tillsammans med hans skador att det skulle anmälas) Han träffar barnet ensam ändå, du förstår det kan inte socialtjänsten göra något åt och inte jag heller. Det var även uppe i rättegång. Rättssystemet funkar inte som du verkar tro, men det lär du märka med tiden. Han kommer inte övervakas med barnen för han varit med om en bilolycka och för att du anser han är olämplig.

Men som sagt, anmäl.
  • Anonym (lyfta frågan)

Hej ts,
    Nej en enda olycka som att somna vid ratten skulle jag inte ta som att han var olämplig förälder. Min lillasyster somnade vid ratten på motorvägen och bilen blev totalhavererad och alla i bilen klarade sig utan skador. Hon mådde jättedåligt länge över detta.

Så en sak jag skulle fundera över är vad säger din man om olyckan nu i efterhand. Vill han bara slå ifrån sig eller vill han lära sig något av den? Samma sak med de andra olyckorna. Jag skulle också vara orolig om jag inte trodde han kunde vara en säkerhetsmedveten förälder men mer hoppas på att han kan vara en bra halvtidsförälder om han kan få utbildning och stöttning. Kanske träffa en BVC sköterska och ha en rejäl genomgång och få bra broschyrer? Så jag skulle inte anmäla honom någonstans men absolut ta upp frågan i familjerätten.

• EnAnonumius
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-06 19:28:26 följande:
    Ligger i skilsmässa med min man. Vi har barn tillsammans.

Jag har från början sagt till Socialtjänsten/Familjerätten att pappan inte är lämplig att ta hand om barnen själv eftersom han inte är tillräckligt riskmedveten. Det har hänt - och varit på väg att hända -  flera mindre olyckor när han varit ensam med barnen.

Berätta om det för Familjerätten som ett bevis för att han faktiskt är olämplig att ta hand om barnen ensam? Polisanmäla min man för Vårdslöshet i trafik? och/eller Framkallande av fara för annan? Hålla tyst. Det "känns taskigt" att anmäla en närstående. Försäkringsbolaget kommer att få reda på händelseförloppet eftersom de får hantera hans ansökan om bärgning och eventuell reparation/skrotning. Det kan ha funnits vittnen till olyckan, men ingen stannade till och talade med oss. Bilen bärgades och min man berättade för bärgaren att han somnat vid ratten.

Tips, tack!
    (Har ej läst tråden svarar bara på TS)

Du vill ha tips..
    Då skall jag tipsa dig om att DU är en lika olämplig förälder du med.
    OM du skall åka med en person (oavsett om det är din sambo/make eller kompis eller främling) så har DU som ansvar:

*) att försäkra dig om att den som skall köra bilen är "pigg och utvilad".
    *) du har eget ansvar över att bältet är på på dig själv
    *) är det barn med i bilen och föraren är även föräldern också till barnen skall med så har ni båda LIKA stort ansvar att kolla upp att barnen sitter säkert i bilen.
    *) är föraren en vän och du är föräldern så har DU hela ansvaret att dina barn sitter säkert i bilen du skall åka med.
    *) märker du att föraren (sambo/maken/vän/främling) är trött så har du två val. det ena valet att du inte åker med, alternativt att om du känner dig pigg och utvilad och har körkort du kör i stället.

Ja självklart så har ju även föraren ansvar att han skall vara "pigg och utvilad" när han skall köra. Dock så tar det aldrig bort ditt egen ansvar i den situationen att du skall försäkra dig om att han är pigg och utvilad när han kör. Du ska förstå att du har ett eget ansvar och du har likvärdigt stort ansvar för era barn i bilen som förälder som din man har oavsett om du kör eller inte.

Så om du vill exemplifiera för att "sätta dit pappan" som "dålig förälder" så kom med exempel som inte gör att du skjuter dig själv i foten samtidigt.

Sedan ett tips till.
    Du skall veta att det går an på individen att ta reda på _fakta_ om vilka ansvar man har och rättigheter och skyldigheter man har. Att "trodde" och "tro" är inte samma sak som att "man vet av fakta".  Det är i synnerhet viktigt att göra detta när man har barn.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Men....??)
    EnAnonumius skrev 2016-06-07 10:21:15 följande:

(Har ej läst tråden svarar bara på TS)

Du vill ha tips..

Då skall jag tipsa dig om att DU är en lika olämplig förälder du med.

OM du skall åka med en person (oavsett om det är din sambo/make eller kompis eller främling) så har DU som ansvar:

*) att försäkra dig om att den som skall köra bilen är "pigg och utvilad".

*) du har eget ansvar över att bältet är på på dig själv

*) är det barn med i bilen och föraren är även föräldern också till barnen skall med så har ni båda LIKA stort ansvar att kolla upp att barnen sitter säkert i bilen.

*) är föraren en vän och du är föräldern så har DU hela ansvaret att dina barn sitter säkert i bilen du skall åka med.

*) märker du att föraren (sambo/maken/vän/främling) är trött så har du två val. det ena valet att du inte åker med, alternativt att om du känner dig pigg och utvilad och har körkort du kör i stället.

Ja självklart så har ju även föraren ansvar att han skall vara "pigg och utvilad" när han skall köra. Dock så tar det aldrig bort ditt egen ansvar i den situationen att du skall försäkra dig om att han är pigg och utvilad när han kör. Du ska förstå att du har ett eget ansvar och du har likvärdigt stort ansvar för era barn i bilen som förälder som din man har oavsett om du kör eller inte.

Så om du vill exemplifiera för att "sätta dit pappan" som "dålig förälder" så kom med exempel som inte gör att du skjuter dig själv i foten samtidigt.

Sedan ett tips till.

Du skall veta att det går an på individen att ta reda på _fakta_ om vilka ansvar man har och rättigheter och skyldigheter man har. Att "trodde" och "tro" är inte samma sak som att "man vet av fakta".  Det är i synnerhet viktigt att göra detta när man har barn.

Det du pratar om vad gäller ansvar så måste du mena moraliskt ansvar, eller? För det juridiska ansvaret både vad gäller att vara i körbart skick samt bälte har föraren och ingen annan! Det är föraren och ingen annan som fälls för vårdslöshet i trafik alternativt får böta för obältade passagerare. Du som passagerare ska definitivt kunna utgå från att föraren är i skick att köra oavsett om det gäller bil, tåg,flyg eller annat fordon. Det säger nämligen lagen helt entydigt. Sen att du använder ditt sunda förnuft och tar ansvar för barnen i bilen är en annan sak.

Så vilka fakta om skyldigheter och rättigheter avser du? Att tro och utgå från att föraren av bilen tar sitt högst eget juridiska ansvar om att vara körbar gör jag också varje gång jag åker taxi, buss, flyget eller bil med någon. Vilket jag tror de flesta gör.
  • Anonym (Men....??)
    Anonym (Men....??) skrev 2016-06-07 11:13:41 följande:

Det du pratar om vad gäller ansvar så måste du mena moraliskt ansvar, eller? För det juridiska ansvaret både vad gäller att vara i körbart skick samt bälte har föraren och ingen annan! Det är föraren och ingen annan som fälls för vårdslöshet i trafik alternativt får böta för obältade passagerare. Du som passagerare ska definitivt kunna utgå från att föraren är i skick att köra oavsett om det gäller bil, tåg,flyg eller annat fordon. Det säger nämligen lagen helt entydigt. Sen att du använder ditt sunda förnuft och tar ansvar för barnen i bilen är en annan sak.

Så vilka fakta om skyldigheter och rättigheter avser du? Att tro och utgå från att föraren av bilen tar sitt högst eget juridiska ansvar om att vara körbar gör jag också varje gång jag åker taxi, buss, flyget eller bil med någon. Vilket jag tror de flesta gör.

Vill bara förtydliga ang bilbälte. Föraren har det juridiska ansvaret för bälte på passagerare under 15 år.
  • Anonym (Hum)

Fel Där också! Förare ansvarar för barn under 15 år har bälte. Inte passagerare över 15 år!

www.ntf.se/konsument/bilar/skyddssystem/default.asp
  • Anonym (Hum)

För övrigt har du ansvar för dina barn som förälder i alla lägen, även i bilen huruvida du är förare eller inte det säger också lagen.
  • Anonym (suck)

TS - Anmäl på du!
    Förhoppningsvis uppfattas du som jag uppfattar dig - hysterisk & maktfullkomlig!
    Att under 18 år undvika allt som kan hända innebär i praktiken att man måste sitta inne 24/7 (viket dessutom också är skadligt). Nästa gång är det under din watch som något händer...

BTW - du skadar dina barn långt mycket mer genom att ta bort deras pappa från dom.

Skäms!

• Anonym (Tänk längre)

Om det anses vara ett grovt brott så kan även Ts dömas för medhjälp.

Enligt 23 kap 4 § BrB kan ansvar för medhjälp till brott utanför brottsbalkens

område endast komma ifråga beträffande gärning för vilken fängelse är

föreskrivet. Detta innebär att medverkansansvar bara kan komma ifråga vid

vårdslöshet i trafik, som bedöms som grov, och vid rattfylleri/grovt rattfylleri.

• Anonym (X)

Kommer inte du framstå som lika ansvarslös som satte dig och barnen i bilen med nån som inte var i skick att köra?

Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?