• Anonym (Lever farligt!)

Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?

Ligger i skilsmässa med min man. Vi har barn tillsammans.

Jag har från början sagt till Socialtjänsten/Familjerätten att pappan inte är lämplig att ta hand om barnen själv eftersom han inte är tillräckligt riskmedveten. Det har hänt - och varit på väg att hända -  flera mindre olyckor när han varit ensam med barnen.

Familjerätten vill och förväntar sig att vi kommer överens om varannanveckas-boende. Jag är ledsen och orolig för barnens skull, men förstår att jag måste foga mig och låta dem bo hos och träffa pappan regelbundet. Jag är så trött på att få höra hur förträfflig pappa han är att jag har gett upp att kunna skydda barnen till 100%. Tyvärr. Så hände detta:

Vi åkte bil tillsammans hela familjen med barn och allt, och min man körde. Plötsligt somnade mannen vid ratten på motorvägen och körde rakt in i mitträcket. Ingen annan bil blev inblandad. Bilen blev obrukbar men inte kraschad. Ingen blev skadad. 

Nu funderar jag på vad som är det bästa att göra:

Berätta om det för Familjerätten som ett bevis för att han faktiskt är olämplig att ta hand om barnen ensam?
    Polisanmäla min man för Vårdslöshet i trafik? och/eller Framkallande av fara för annan?
    Hålla tyst. Det "känns taskigt" att anmäla en närstående.

Försäkringsbolaget kommer att få reda på händelseförloppet eftersom de får hantera hans ansökan om bärgning och eventuell reparation/skrotning. Det kan ha funnits vittnen till olyckan, men ingen stannade till och talade med oss. Bilen bärgades och min man berättade för bärgaren att han somnat vid ratten.

Tips, tack!
    Det är ett känsligt läge!
  • Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?
    Anonym (!) skrev 2016-06-07 00:25:21 följande:
    Är det underhåll du är ute efter ?
    Jag förstår inte din koppling till underhåll. Hur menar du då? Vilken typ av underhåll och för vad?
  • jjeessiicahh

Så du vill ha ungarna på heltid för att han gjort ett misstag? Tror nog han har lärt sig från trafikolyckan eftersom det inte upprepats!

jjeessiicahh skrev 2016-06-07 00:34:52 följande:

Så du vill ha ungarna på heltid för att han gjort ett misstag? Tror nog han har lärt sig från trafikolyckan eftersom det inte upprepats!

Ligger i skilsmässa med min man. Vi har barn tillsammans.

Jag har från början sagt till Socialtjänsten/Familjerätten att pappan inte är lämplig att ta hand om barnen själv eftersom han inte är tillräckligt riskmedveten. Det har hänt - och varit på väg att hända -  flera mindre olyckor när han varit ensam med barnen.

Familjerätten vill och förväntar sig att vi kommer överens om varannanveckas-boende. Jag är ledsen och orolig för barnens skull, men förstår att jag måste foga mig och låta dem bo hos och träffa pappan regelbundet. Jag är så trött på att få höra hur förträfflig pappa han är att jag har gett upp att kunna skydda barnen till 100%. Tyvärr. Så hände detta:

Vi åkte bil tillsammans hela familjen med barn och allt, och min man körde. Plötsligt somnade mannen vid ratten på motorvägen och körde rakt in i mitträcket. Ingen annan bil blev inblandad. Bilen blev obrukbar men inte kraschad. Ingen blev skadad. 

Nu funderar jag på vad som är det bästa att göra:

Berätta om det för Familjerätten som ett bevis för att han faktiskt är olämplig att ta hand om barnen ensam?
    Polisanmäla min man för Vårdslöshet i trafik? och/eller Framkallande av fara för annan?
    Hålla tyst. Det "känns taskigt" att anmäla en närstående.

Försäkringsbolaget kommer att få reda på händelseförloppet eftersom de får hantera hans ansökan om bärgning och eventuell reparation/skrotning. Det kan ha funnits vittnen till olyckan, men ingen stannade till och talade med oss. Bilen bärgades och min man berättade för bärgaren att han somnat vid ratten.

Tips, tack!
    Det är ett känsligt läge!
    jjeessiicahh skrev 2016-06-07 00:34:52 följande:

Ja vänta bara så får vi se vad han har lärt sig - det har ju inte ens gått ett dygn efter olyckan och vi har inte fått tillbaka bilen från verkstaden än ! :))
  • Anonym (Klara)

Varför skaffar du barn med en helt inkompetent man och inte bara en gång utan flera gånger?

Barnen har rätt till sin fader varesig du gillar det eller inte. Sluta bete dig som en egoist.

Anonym (Klara) skrev 2016-06-07 01:12:31 följande:

Varför skaffar du barn med en helt inkompetent man och inte bara en gång utan flera gånger?

Barnen har rätt till sin fader varesig du gillar det eller inte. Sluta bete dig som en egoist.

Glad nationaldag! :)   (Du har nog inte läst resten av tråden eller ens min fråga...)
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-07 01:16:00 följande:
    Glad nationaldag! :)   (Du har nog inte läst resten av tråden eller ens min fråga...)
    Nationaldagen var i går men glad 7/6 till dig
  • Anonym (britta-lisa)

Men vad är det du vill uppnå? Att barnen inte får umgås oövervakat med sin egen far? Eller att de inte får träffa honom alls?

• Anonym (Men....??)

Ledsen över alla korkade svar du får ts. Jag förstår precis hur du menar då mina barn har en lika ansvarslös pappa som dina tycks ha. För det är ju precis vad det handlar om. En ansvarstagande förälder bedömer eventuella risker för barnen i olika situationer och agerar utifrån det. Det är inte det minsta konstigt att föräldrar förväntas göra det och om man då inser att den andre inte riktigt har fattat sin roll så är det skäl till oro anser jag. Mina barn har nästan blivit påkörda, drunknat och brännskadade tack vare sin totalt nonchalanta pappa. Och att komma med dumma åsikter om att olyckor ju händer och att det inte är en anledning till att man är en sämre förälder tycker jag att du totalt ska ignorera. Jag vet ju inte hur din man är men jag vet att risken för en olycka är betydligt större om man tycker att det är en bra idé att lämna sin 3 åring obevakad vid stranden medans man "bara" går på toa. Och att risken för en olycka är betydligt större om man lämnar en tänd grill ensam med ett litet barn och går in själv. Och att man tycker att det är en bra idé att låta sin 3 åring springa före till bilen på en stor parkeringsplats vid en stormarknad.

Jag skulle kunna fortsätta en bra stund till. Så jag förstår din oro men kan inte råda dig om huruvida du bör anmäla honom eller inte men tror att jag absolut inte bara låtit det passera. För jag resonerade att jag skulle göra allt som jag kunde för att hindra att något hände även om jag inte kunde det till 100 % . För om jag inte gjorde det så skulle jag inte kunnat leva med mig själv om det faktiskt hade hänt något allvarligt. Rädslan varje gång de var med sin pappa fick jag däremot leva med.

• Anonym (Pia)

TS, jag skulle lyfta det som en oro till familjerätten, eller om de inte lyssnar så till socialen. Dvs ringa socialen utan att ange ditt eller pappans namn be dem om råd, berätta några exempel och fråga om du borde anmäla eller inte.

Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?