• Anonym (Lever farligt!)

Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?

Ligger i skilsmässa med min man. Vi har barn tillsammans.

Jag har från början sagt till Socialtjänsten/Familjerätten att pappan inte är lämplig att ta hand om barnen själv eftersom han inte är tillräckligt riskmedveten. Det har hänt - och varit på väg att hända -  flera mindre olyckor när han varit ensam med barnen.

Familjerätten vill och förväntar sig att vi kommer överens om varannanveckas-boende. Jag är ledsen och orolig för barnens skull, men förstår att jag måste foga mig och låta dem bo hos och träffa pappan regelbundet. Jag är så trött på att få höra hur förträfflig pappa han är att jag har gett upp att kunna skydda barnen till 100%. Tyvärr. Så hände detta:

Vi åkte bil tillsammans hela familjen med barn och allt, och min man körde. Plötsligt somnade mannen vid ratten på motorvägen och körde rakt in i mitträcket. Ingen annan bil blev inblandad. Bilen blev obrukbar men inte kraschad. Ingen blev skadad. 

Nu funderar jag på vad som är det bästa att göra:

Berätta om det för Familjerätten som ett bevis för att han faktiskt är olämplig att ta hand om barnen ensam?
    Polisanmäla min man för Vårdslöshet i trafik? och/eller Framkallande av fara för annan?
    Hålla tyst. Det "känns taskigt" att anmäla en närstående.

Försäkringsbolaget kommer att få reda på händelseförloppet eftersom de får hantera hans ansökan om bärgning och eventuell reparation/skrotning. Det kan ha funnits vittnen till olyckan, men ingen stannade till och talade med oss. Bilen bärgades och min man berättade för bärgaren att han somnat vid ratten.

Tips, tack!
    Det är ett känsligt läge!
  • Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?
  • Anonym (!)

Ts är alla föräldrar som vållar en olycka är olämpliga föräldrar

• Anonym (Men....??)
    Anonym (Hum) skrev 2016-06-06 22:01:15 följande:

Har du aldrig tittat en trött människa i ögonen? Senast förra veckan kom en vän fram till mig i affären, det första jag såg var hur trött hon såg ut. En person man levt med i flera år brukar man veta hur dem är när dem är trötta.

Skitsnack!!!Min son ser jävligt trött ut varje gång jag ser honom denna årstid. Helt rödögd och svullen runt ögonen. P.g.a. allergier. Och det är väl knappast så att man alltid tittar föraren i ögonen varje gång man hoppar in i en bil? Eller?
  • Anonym (!)
    Anonym (Men....??) skrev 2016-06-06 22:31:06 följande:
    Skitsnack!!!Min son ser jävligt trött ut varje gång jag ser honom denna årstid. Helt rödögd och svullen runt ögonen. P.g.a. allergier. Och det är väl knappast så att man alltid tittar föraren i ögonen varje gång man hoppar in i en bil? Eller?
    Tror nog vet om han är allergiker
  • Anonym (?)

TS, vad har han mer gjort än orsakat denna olycka, som så uppenbart gör honom olämplig att ta hand om sina barn? Det kan väl knappast vara fler lika allvarliga händelser? Kanske han trots allt inte är så farlig för dem egentligen?

• Anonym (Hum)
    Anonym (Men....??) skrev 2016-06-06 22:31:06 följande:

Hahaha det var nog den bästa jämförelsen jag läst på länge! Tack för ett gott skratt :)

Jag tittar alla jag pratar med i ögonen. Även när jag bara säger hej och det brukar jag Göra med dem jag åker bil.
  • Anonym (Men....??)
    Anonym (Hum) skrev 2016-06-06 22:41:24 följande:

Hahaha det var nog den bästa jämförelsen jag läst på länge! Tack för ett gott skratt :)

Jag tittar alla jag pratar med i ögonen. Även när jag bara säger hej och det brukar jag Göra med dem jag åker bil.

Men så bra för dig. Då vet du ju att du aldrig kommer att åka med någon som inte borde köra p.g.a trötthet. Jätteduktigt! För du såg ju direkt på väninnan att hon var trött. Själv fick jag för 2 dagar sedan höra av en vän hur pigg och fräsch jag såg ut efter 2 timmars sömn natten innan. Men lilla du hade ju sett direkt att jag var urtrött. Och eftersom du gör det så måste ju ts också ha sett det på sitt ex. och därmed betett sig ansvarslöst hon också. Jomen såklart........
    Anonym (?) skrev 2016-06-06 22:39:57 följande:

TS, vad har han mer gjort än orsakat denna olycka, som så uppenbart gör honom olämplig att ta hand om sina barn? Det kan väl knappast vara fler lika allvarliga händelser? Kanske han trots allt inte är så farlig för dem egentligen?

Det står i ts!: "Dålig uppsikt." Tycker jag, alltså. Det är min uppfattning.

Att framföra fordon när man är uttröttad är ett trafikbrott, inte ett personligt tyckande, så därav min fundering på FL om jag bör berätta om det för Familjerätten och/eller Polisen. Det skulle kunna styrka min berättelse och vara ett "bevis" om hans dåliga uppsikt/dåliga omdöme. Om jag blev trodd då så skulle barnen kunna växa upp tryggare i och med att man tar hänsyn till det i Familjerätten. Men de kanske tycker att han "inte är så farlig egentligen". 

Nu blev det ju inga personskador av bilolyckan men var detta den allvarligaste händelsen av dålig uppsikt eftersom den kunde ha lett till skada/död för både passagerarna och medtrafikanterna (Grattis till er som slapp krocka med oss!). Trafikbrottet har straffvärde även om inget och ingen blir skadad.
  • Anonym (!)
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-07 00:09:48 följande:
    Det står i ts!: "Dålig uppsikt." Tycker jag, alltså. Det är min uppfattning.

Att framföra fordon när man är uttröttad är ett trafikbrott, inte ett personligt tyckande, så därav min fundering på FL om jag bör berätta om det för Familjerätten och/eller Polisen. Det skulle kunna styrka min berättelse och vara ett "bevis" om hans dåliga uppsikt/dåliga omdöme. Om jag blev trodd då så skulle barnen kunna växa upp tryggare i och med att man tar hänsyn till det i Familjerätten. Men de kanske tycker att han "inte är så farlig egentligen". 

Nu blev det ju inga personskador av bilolyckan men var detta den allvarligaste händelsen av dålig uppsikt eftersom den kunde ha lett till skada/död för både passagerarna och medtrafikanterna (Grattis till er som slapp krocka med oss!). Trafikbrottet har straffvärde även om inget och ingen blir skadad.
    Är det underhåll du är ute efter ?
    Anonym (!) skrev 2016-06-07 00:25:21 följande:
    Är det underhåll du är ute efter ?
    Jag är ute efter om ni tycker att det bästa, för barnens säkerhet och välmående förstås, är att:
    Berätta om det för Familjerätten som ett bevis för att han faktiskt är olämplig att ta hand om barnen ensam?
    Polisanmäla min man för Vårdslöshet i trafik? och/eller Framkallande av fara för annan?
    Hålla tyst.

Hittills har ingen svarat på det.
  • Anonym (!)
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-07 00:30:06 följande:
    Jag är ute efter om ni tycker att det bästa, för barnens säkerhet och välmående förstås, är att:
    Hålla tyst.

Hittills har ingen svarat på det.
    Håll tyst o låt han ha varannan vecka för barnens skull
Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?