• Anonym (Lever farligt!)

Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?

Ligger i skilsmässa med min man. Vi har barn tillsammans.

Jag har från början sagt till Socialtjänsten/Familjerätten att pappan inte är lämplig att ta hand om barnen själv eftersom han inte är tillräckligt riskmedveten. Det har hänt - och varit på väg att hända -  flera mindre olyckor när han varit ensam med barnen.

Familjerätten vill och förväntar sig att vi kommer överens om varannanveckas-boende. Jag är ledsen och orolig för barnens skull, men förstår att jag måste foga mig och låta dem bo hos och träffa pappan regelbundet. Jag är så trött på att få höra hur förträfflig pappa han är att jag har gett upp att kunna skydda barnen till 100%. Tyvärr. Så hände detta:

Vi åkte bil tillsammans hela familjen med barn och allt, och min man körde. Plötsligt somnade mannen vid ratten på motorvägen och körde rakt in i mitträcket. Ingen annan bil blev inblandad. Bilen blev obrukbar men inte kraschad. Ingen blev skadad. 

Nu funderar jag på vad som är det bästa att göra:

Berätta om det för Familjerätten som ett bevis för att han faktiskt är olämplig att ta hand om barnen ensam?
    Polisanmäla min man för Vårdslöshet i trafik? och/eller Framkallande av fara för annan?
    Hålla tyst. Det "känns taskigt" att anmäla en närstående.

Försäkringsbolaget kommer att få reda på händelseförloppet eftersom de får hantera hans ansökan om bärgning och eventuell reparation/skrotning. Det kan ha funnits vittnen till olyckan, men ingen stannade till och talade med oss. Bilen bärgades och min man berättade för bärgaren att han somnat vid ratten.

Tips, tack!
    Det är ett känsligt läge!
  • Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?
  • Anonym (Tänk längre)
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-06 21:08:50 följande:

Olyckan har ju skett och är dokumenterad av försäkringsbolaget. Föraren har sagt att han somnade vid ratten.

Barnen tjänar på en anmälan om den leder till att de kommer att skyddas från pappan. Jag tycker att pappan brister i uppsikt och ansvar. Hur skyddet ska se ut får man väl utreda. Det är en annan frågeställning. I denna tråd undrar jag om jag överhuvudtaget ska ta upp saken för Familjerätten och/eller Polisen.

Familjerätten har ingen beslutanderätt. Om försäkringsbolaget vet om det så är det deras sak att anmäla om de anser att ett brott kan ha begåtts.
    Anonym (Tänk längre) skrev 2016-06-06 20:40:27 följande:
    Hur ansvarsfull är man om man åker, och låter barnen åka, med någon som är så trött att denne inte klarar av att hålla sig valen bakom ratten? Är det bara en förälder som har brustit i ansvar enligt dig?
    Jag visste inte att föraren var trött. Detta berättade föraren efter olyckan. Sätter givetvis varken mig själv eller barnen i en bil om jag vet att föraren är uttröttad.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-06 21:08:50 följande:

Olyckan har ju skett och är dokumenterad av försäkringsbolaget. Föraren har sagt att han somnade vid ratten.

Barnen tjänar på en anmälan om den leder till att de kommer att skyddas från pappan. Jag tycker att pappan brister i uppsikt och ansvar. Hur skyddet ska se ut får man väl utreda. Det är en annan frågeställning. I denna tråd undrar jag om jag överhuvudtaget ska ta upp saken för Familjerätten och/eller Polisen.

Är övertygad om att din anmälan läggs ner. Om du gör allt för att svartmåla pappan är det du som ser dålig ut, du är en av miljoner mammor som anser pappan inte är lämplig som familjerätten träffar. Snälla tänk på barnen dem vill med all säkerhet träffa pappan. Försök hitta sätt att sammarbeta det kommer hjälpa dig mycket mer.
    Anonym (Tänk längre) skrev 2016-06-06 21:10:12 följande:
    Exakt, de ligger i skilsmässa, ord lär stå emot ord... Vad tror du om Ts chanser att vinna boendet genom att försöka svartmåla pappan? Det är inte smart att åka med någon som är för trött för att köra.
    Ord står mot ord? Olyckan hände! Bilen bärgades.

Att köra uttröttad är ett trafikbrott, inte svartmålning. 

Jag var kanske otydlig i trådstarten: Jag visste inte om att föraren var trött, och det är inte heller mitt ansvar att kolla hans lämplighet om det inte syntes påtagligt att något var på tok, och det gjorde det inte.

Det är ju inte jag som "tar chansen att vinna boendet". Om jag anmäler är det för att skydda barnen. Jag tycker att de behöver skydd, men hittills har ord stått emot ord. Läkarjournaler kan t ex inte berätta om skador kommit till genom pappans vårdslöshet. Men här finns det för första gången dokumenterat i försäkringsärendet att pappan utsatte barnen (och medtrafikanter!) för fara.

Men jag vill inte "bråka" så att det uppfattas som svartmålning av pappan för då blir barnen inte skyddade. Jag/vi riskerar att han får mer umgänge med barnen och jag mindre. Uppenbarligen - efter att ha läst flera kommentarer - finns risken att jag uppfattas som nojjig. Det gynnar inte barnen. Jag vill ha lugn och ro kring dem för deras skull.  
    Anonym (Hum) skrev 2016-06-06 21:27:18 följande:
    Är övertygad om att din anmälan läggs ner. Om du gör allt för att svartmåla pappan är det du som ser dålig ut, du är en av miljoner mammor som anser pappan inte är lämplig som familjerätten träffar. Snälla tänk på barnen dem vill med all säkerhet träffa pappan. Försök hitta sätt att sammarbeta det kommer hjälpa dig mycket mer.
    Jag har verkligen inte skrivit att jag inte vill att barnen ska få träffa pappan! Men att träffa pappan är inte samma sak som att vara under tillsyn av någon som inte är lämplig för detta - i alla fall inte just nu. Pappan kanske lär sig till slut...? Men jag vill inte att det blir till priset att barnens hälsa eller liv!
  • Anonym (Hum)
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-06 21:35:07 följande:

Jag har verkligen inte skrivit att jag inte vill att barnen ska få träffa pappan! Men att träffa pappan är inte samma sak som att vara under tillsyn av någon som inte är lämplig för detta - i alla fall inte just nu. Pappan kanske lär sig till slut...? Men jag vill inte att det blir till priset att barnens hälsa eller liv!

Har han aldrig varit ensam med barnen innan skilsmässan?
  • Påven Johanna
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-06 20:59:29 följande:
    "Att köra uttröttad är ett lagbrott, som jämställs med alkohol- och drogpåverkan."

www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/Trafikmedicin/Trotthet-i-trafiken/
    Jaha, det var mer än jag kände till. 
    Det verkar ju ganska olämpligt att skaffa barn med någon som är olämplig som förälder. Nästan så att det borde vara ett lagbrott faktiskt. Hur kommer det sig att du har inte bara ett utan två eller fler barn tillsammans med en karl som är farlig för deras hälsa och liv? Det i sig gör ju dig lika vårdslös som han är. 
    Anonym (Hum) skrev 2016-06-06 21:27:18 följande:
    "Gör allt för att svartmåla pappan"??? Krock på motorvägen är inte att leka med!

Samarbetet får väl ske efter förutsättningarna.
    Påven Johanna skrev 2016-06-06 21:40:56 följande:
    Jaha, det var mer än jag kände till. 
    Det verkar ju ganska olämpligt att skaffa barn med någon som är olämplig som förälder. Nästan så att det borde vara ett lagbrott faktiskt. Hur kommer det sig att du har inte bara ett utan två eller fler barn tillsammans med en karl som är farlig för deras hälsa och liv? Det i sig gör ju dig lika vårdslös som han är. 
    Tvillingar, ha ha! ;)
    Anonym (Hum) skrev 2016-06-06 21:36:49 följande:
    Har han aldrig varit ensam med barnen innan skilsmässan?
    Inte mycket. Han ville inte och "hade inte tid".
    Men nu vill han!
Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?