Inlägg från: Anonym (Tänk längre) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tänk längre)

Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?

Anonym (Men....??) skrev 2016-06-06 20:05:51 följande:

Jo, om man är så trött att man somnar vid ratten och riskerar sina barns liv har man enligt mig ett otroligt dålig omdöme. Och det är definitivt en självvållad olycka. Man sätter sig inte i en bil och kör om man är så trött!!!! Och brister man i omdöme vid tillfällen som absolut kan få otroligt allvarliga konsekvenser vad är det som säger att man över huvudtaget har förmågan att förebygga att olycka sker. Nästa gång kanske barnet ramlar ut genom ett fönster för att pappa glömt barnspärren.

Hur ansvarsfull är man om man åker, och låter barnen åka, med någon som är så trött att denne inte klarar av att hålla sig valen bakom ratten? Är det bara en förälder som har brustit i ansvar enligt dig?
  • Anonym (Tänk längre)
    Anonym (Men....??) skrev 2016-06-06 20:54:00 följande:

Eftersom de ligger i skilsmässa så är det absolut inte säkert att ts ens visste om att han var trött! Det är DITT ansvar som förare att se till att du är i kördugligt skick och INGENS annans.

Exakt, de ligger i skilsmässa, ord lär stå emot ord... Vad tror du om Ts chanser att vinna boendet genom att försöka svartmåla pappan? Det är inte smart att åka med någon som är för trött för att köra.
  • Anonym (Tänk längre)
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-06 21:08:50 följande:

Olyckan har ju skett och är dokumenterad av försäkringsbolaget. Föraren har sagt att han somnade vid ratten.

Barnen tjänar på en anmälan om den leder till att de kommer att skyddas från pappan. Jag tycker att pappan brister i uppsikt och ansvar. Hur skyddet ska se ut får man väl utreda. Det är en annan frågeställning. I denna tråd undrar jag om jag överhuvudtaget ska ta upp saken för Familjerätten och/eller Polisen.

Familjerätten har ingen beslutanderätt. Om försäkringsbolaget vet om det så är det deras sak att anmäla om de anser att ett brott kan ha begåtts.
  • Anonym (Tänk längre)
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-06 21:45:38 följande:

Inte mycket. Han ville inte och "hade inte tid".

Men nu vill han!

Fast du ville och tyckte alltså att det var lämpligt???
  • Anonym (Tänk längre)

Om det anses vara ett grovt brott så kan även Ts dömas för medhjälp.

Enligt 23 kap 4 § BrB kan ansvar för medhjälp till brott utanför brottsbalkens

område endast komma ifråga beträffande gärning för vilken fängelse är

föreskrivet. Detta innebär att medverkansansvar bara kan komma ifråga vid

vårdslöshet i trafik, som bedöms som grov, och vid rattfylleri/grovt rattfylleri.

Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?