• Anonym (Lever farligt!)

Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?

Ligger i skilsmässa med min man. Vi har barn tillsammans.

Jag har från början sagt till Socialtjänsten/Familjerätten att pappan inte är lämplig att ta hand om barnen själv eftersom han inte är tillräckligt riskmedveten. Det har hänt - och varit på väg att hända -  flera mindre olyckor när han varit ensam med barnen.

Familjerätten vill och förväntar sig att vi kommer överens om varannanveckas-boende. Jag är ledsen och orolig för barnens skull, men förstår att jag måste foga mig och låta dem bo hos och träffa pappan regelbundet. Jag är så trött på att få höra hur förträfflig pappa han är att jag har gett upp att kunna skydda barnen till 100%. Tyvärr. Så hände detta:

Vi åkte bil tillsammans hela familjen med barn och allt, och min man körde. Plötsligt somnade mannen vid ratten på motorvägen och körde rakt in i mitträcket. Ingen annan bil blev inblandad. Bilen blev obrukbar men inte kraschad. Ingen blev skadad. 

Nu funderar jag på vad som är det bästa att göra:

Berätta om det för Familjerätten som ett bevis för att han faktiskt är olämplig att ta hand om barnen ensam?
    Polisanmäla min man för Vårdslöshet i trafik? och/eller Framkallande av fara för annan?
    Hålla tyst. Det "känns taskigt" att anmäla en närstående.

Försäkringsbolaget kommer att få reda på händelseförloppet eftersom de får hantera hans ansökan om bärgning och eventuell reparation/skrotning. Det kan ha funnits vittnen till olyckan, men ingen stannade till och talade med oss. Bilen bärgades och min man berättade för bärgaren att han somnat vid ratten.

Tips, tack!
    Det är ett känsligt läge!
  • Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?
  • Påven Johanna
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-06 21:42:31 följande:
    Tvillingar, ha ha! ;)
    Ja, givetvis har ni tvillingar. 
  • Anonym (Hum)
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-06 21:41:03 följande:

"Gör allt för att svartmåla pappan"??? Krock på motorvägen är inte att leka med!

Samarbetet får väl ske efter förutsättningarna.

ja att vilja meddela så många myndigheter det går att pappan var med en olycka är svartmålning enligt mig. Du vill meddela för att dem ska ge honom ett straff för att DU anser han är en dålig förälder samtidigt som du skaffat flera barn med honom. Jag tror knappast pappan orsakade olyckan för att skada barnen. Hur kommer det sig att du riskerar att han får barnen mer än dig?

Samarbete handlar om att ge och ta. Tro mig jag har varit med om skilsmässa och problem med samarbete. Det har lärt mig mycket! Ingen tjänar på dåligt sammarbeta, inte du, inte pappan och absolut inte barnen! Det krävs mer för att sammarbeta när man inte är i ett förhållande längre, men det var något du skrev upp dig på när du skaffa barnen; att sätta dem framför dig själv. Det är inte alltid kul att komma överrens med någon efter en bitter skilsmässa men så fungerar det när man är förälder!
  • Anonym (Hum)
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-06 21:45:38 följande:

Inte mycket. Han ville inte och "hade inte tid".

Men nu vill han!

Jag antar ni levde tillsammans när ni hade ett förhållande? Då lär han ha träffat barnen. Givetvis måste han träffa dem själv för att ha ett umgänge när ni inte bor tillsammans. Låter som en pappa som vill träffa sina barn och skaffar sig tid om du säger han varit upptagen innan. Det är inte alla pappor (eller mammor) som tar sig den tiden, var glad för barnens skull att dem har en pappa!
  • Anonym (Tänk längre)
    Anonym (Lever farligt!) skrev 2016-06-06 21:45:38 följande:

Inte mycket. Han ville inte och "hade inte tid".

Men nu vill han!

Fast du ville och tyckte alltså att det var lämpligt???
    Anonym (Hum) skrev 2016-06-06 21:50:13 följande:
    Jag antar ni levde tillsammans när ni hade ett förhållande? Då lär han ha träffat barnen. Givetvis måste han träffa dem själv för att ha ett umgänge när ni inte bor tillsammans. Låter som en pappa som vill träffa sina barn och skaffar sig tid om du säger han varit upptagen innan. Det är inte alla pappor (eller mammor) som tar sig den tiden, var glad för barnens skull att dem har en pappa!
    Kan bara hålla med dig om att det är kul att han vill träffa dem! :)
    (Men det var inte det som var min fråga i denna tråd.)

Anonym (Tänk längre) skrev 2016-06-06 21:54:30 följande:
    Fast du ville och tyckte alltså att det var lämpligt???
    Ville vad?
  • Anonym (Men....??)
    Anonym (Tänk längre) skrev 2016-06-06 21:10:12 följande:

Exakt, de ligger i skilsmässa, ord lär stå emot ord... Vad tror du om Ts chanser att vinna boendet genom att försöka svartmåla pappan? Det är inte smart att åka med någon som är för trött för att köra.

Tycker du själv borde tänka längre själv än din näsas längd. Hur ska man veta att den som kör är för trött om man möjligen inte har tillbringat dygnet före med personen och vet att den inte sovit på typ senaste dygnet? Om du själv åker med en buss eller taxi tror du då att du vet hur trött föraren är? Eller vem som helst du inte har träffat under dygnet innan? Möjligt att just du är tankeläsare eller kan se det i någon spåkula men normalt har du ingen aning om inte personen själv säger det. Och ord mot ord??! Läste du över huvudtaget vad ts skrev? FINNS VITTNE!!!!
  • Anonym (Hum)
    Anonym (Men....??) skrev 2016-06-06 21:58:04 följande:

Tycker du själv borde tänka längre själv än din näsas längd. Hur ska man veta att den som kör är för trött om man möjligen inte har tillbringat dygnet före med personen och vet att den inte sovit på typ senaste dygnet? Om du själv åker med en buss eller taxi tror du då att du vet hur trött föraren är? Eller vem som helst du inte har träffat under dygnet innan? Möjligt att just du är tankeläsare eller kan se det i någon spåkula men normalt har du ingen aning om inte personen själv säger det. Och ord mot ord??! Läste du över huvudtaget vad ts skrev? FINNS VITTNE!!!!

Har du aldrig tittat en trött människa i ögonen? Senast förra veckan kom en vän fram till mig i affären, det första jag såg var hur trött hon såg ut. En person man levt med i flera år brukar man veta hur dem är när dem är trötta.
    Anonym (Hum) skrev 2016-06-06 21:47:38 följande:
    ja att vilja meddela så många myndigheter det går att pappan var med en olycka är svartmålning enligt mig. Du vill meddela för att dem ska ge honom ett straff för att DU anser han är en dålig förälder samtidigt som du skaffat flera barn med honom. Jag tror knappast pappan orsakade olyckan för att skada barnen. Hur kommer det sig att du riskerar att han får barnen mer än dig?

Samarbete handlar om att ge och ta. Tro mig jag har varit med om skilsmässa och problem med samarbete. Det har lärt mig mycket! Ingen tjänar på dåligt sammarbeta, inte du, inte pappan och absolut inte barnen! Det krävs mer för att sammarbeta när man inte är i ett förhållande längre, men det var något du skrev upp dig på när du skaffa barnen; att sätta dem framför dig själv. Det är inte alltid kul att komma överrens med någon efter en bitter skilsmässa men så fungerar det när man är förälder!
    Den som blir ansedd att "svartmåla" riskerar vårdnaden. Det är därför jag undrar hur jag ska göra med anmälan. Jag vill ju varken svartmåla eller förlora vårdnaden. Jag vill bara att barnen överlever, om jag får uttrycka mig så krasst...

Samarbete kan väl ändå inte vara att låta någon riskera barnens hälsa bara för de vuxna ska samarbeta?

Men hur tycker Du att jag ska samarbeta? Håller du på mitt förslag nr 3 "Hålla tyst" eller har du något annat tips, du som redan skilt dig med barn? Tänk på att barnen redan råkat ut för en del med sin pappa: svår balansgång att ge barnen tillgång till pappan om de samtidigt riskerar sin hälsa. 
    Anonym (Men....??) skrev 2016-06-06 21:58:04 följande:
    :) Tack!
Svar på tråden Anmäla barnens far för vårdslöshet i trafik?