Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BF Februari 2017

Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-11-01 09:10:22 följande:

Jag tänker precis som er! Men enligt sjukvården ska det hjälpa bebis som ju kommer att födas när risken för RS virus är som störst.. åh alla dessa val!

RS-virus och säsongsinfuensan (som de vaccinerar mot) är ju helt olika saker vad är det för jäkla skrämseltaktik de kör med?
  • stor grön drake

Jag har inte det minsta nedsatt immunförsvar som tur är jag övervägde svininfluensavaccinet när jag väntade sonen eftersom han skulle få antikroppar via moderkakan, men det skulle ta upp till en månad och det var i slutet. Flera som skulle ha barn senare och tog det fick mycket problem med muskelvärk, influensa symptom, sammandragningar och mycket problem med mage/tarm. Finland använde annat vaccin än Sverige, så narkolepsi slapp vi åtminstonde som biverkning. MIN son har dock visat sig ha ärvt mitt immunförsvar och blir i stort sett aldrig sjuk.

Jag är inte det minsta orolig för egen del, men om man är orolig osv så ska man givetvis ta vaccin om det känns bäst, jag bara ogillar att mvc kör med skrämseltaktik för att få folk att ta det.

• stor grön drake
    Svansjön skrev 2016-11-03 21:16:32 följande:

Min BM sa att vaccinet även ger ett skydd till barnet när det väl är fött mot influensa. Vilket jag tycker känns så där, då påverkar ju vaccinet barnet på nåt sätt. Och i andra andningen säger de att bröstmjölken skyddar dem. Så nä jag tar nog inget vaccin.

Det är inte vaccinet i sig, utan antikropparna som mammans kropp bildar är det som går över till bebis via navelsträngen, det tar ca 1 månad att uppnå maximal effekt av det. Det var den info vi fick när det var tal om svininfluensan för 7 år sedan.

Jag tror man känner sig själv och sina förutsättningar bäst själv, det finns inget rätt och fel i denna fråga. Min syster har defekt immunförsvar och tar alltid influensavaccin, jag har däremot inte det och tar inte. Jag och min syster har alltså gjort utredningar av vårt immunförsvar för att utreda ev brister eller mutationer. jag har tagit vaccin ett år när arbetsgivaren erbjöd gratis vaccinering till alla för att minska sjukfrånvaron. DE fick stänga en avdelning i en vecka pga personalbrist då så många fick influensasymptom, och det minskade inte andelen sjukdagar pga förkylning heller. de gjorde inte om det fler år. Även jag reagerade på det vaccinet, men bara med muskelvärk i den armen jag fick det.
  • stor grön drake

Sammandragningar... tror jag? Hur vet jag egentligen om det är sammandragningar jag har? Jag har haft mycket ont "ovanför" livmodern denna vecka på jobbet. Igår blev jag att fundera om det var sammandragningar när magen var så stenhård. Själva sammandragningarna (om det nu är det de är) gör inte ont, men kan kringliggande muskler och ligament bli ömma om man har mycket?

Det är så mycket med denna graviditet som är nytt och annorlunda mot med sonen...

• stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-11-05 07:10:26 följande:

Det är sammandragningar om livmodern blir hård. Får du som mensvärk så ring in för då kan de vilja kolla upp dig! Jag hade "mensvärk" förra helgen och fick åka in till förlossningen för att kolla tappen (som var lång = ingen fara). Har du ont i hela magen menar du? Kan det vara tarmarna som spökar eller funkar toabesöken? Min tarm blir lätt irriterad och nu tycker jag det kan vara svårt att avgöra om det är livmoder eller tarm ibland när magen gör ont.

Det är svårt att veta, jag har mycket "fluff" utanpå men magen blir hård så troligtvis. "Mensvärk" har jag inte haft sen jag fick blödning för en månad sen, och då var jag till akuten och allt såg bra ut.

Det onda är ovanför livmodern, ganska ytligt så jag tror inte på tarmarna (jag har fö en väldigt "rörlig" och aktiv tarm om vi säger så...) och det känns inte heller som magsäcken (haft mycket magkatarr så har ganska bra koll på hur det känns när den gör ont) utan på något sett känns det som muskelvärk. JAG pratade med min BM när jag träffade henne förra veckan och hon trodde det var växtvärk, men då hade jag bara ibland. växtvärk borde dessutom vara konstant tycker jag, detta är verkligen koncentrerat till jobbet. En timme efter jobbet igår var jag helt utan smärta, bara lite ömt när jag gned där. Inte heller sammandragningar på det viset.

Har lite svårt att avgöra dock, för jag "håller in" magen och det aktiverar ju magmusklerna som gör att magen känns hårdare. Jag gör det för att foglossning en gör mindre ont då (och av gammal vana, uppfostrad så)
  • stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-11-05 10:37:12 följande:

Googla inte! Jag råkade göra det för jag tänkte att det ju är en oskyldig googling, hehe, men tydligen kan det vara rent av farligt att sova på höger sida när man är gravid! Om man nu ska tro den första länken jag klickade på (varför finns ens Google när man är gravid?!) Det hade med genomströmningen att göra som du skrev och den kan tydligen påverkas väldigt negativt om man ligger på höger sida, enligt den här studien var det anledningen till att många barn dog i magen efter v 28! Så, nu ska jag återgå till mitt googleförbud, haha ;)

Oj nej, inte googla

Vi fick veta på mödrainfo att det är skrock att det skadar barnet, det kan trycka på kärl, ja, men att det är kärlen till/från benen. Hon rekommenderade att sova på den sida man hade foglossning.
  • stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-11-06 03:37:36 följande:

Varför ska man sova på den sidan? Jag sover gärna på vänster sida (tack och lov, haha ;) och har mest känningar av foglossning på högersidan. Kanske inte är någon slump? ;)

Foglossning gör ont när fogen är "öppen/rörlig" och när man ligger på den sjuka sidan så trycks den ihop plock blir stängd och stilla, och de ligament som är det som gör ont får vila. KÄNDES rätt logiskt när hon förklarade och visade på plastskelettet
  • stor grön drake
    Jossaaan skrev 2016-11-06 21:10:52 följande:

Ni som vet att ni väntar pojke, har ni också clementin cravings?? Jag kan typ inte leva utan clementiner just nu och väntar min första son 12 feb. Är själv bara 22 :)

Nej. Gillar visserligen citrusfrukter massor, men det gör jag alltid har inte några speciella cravings.
  • stor grön drake
    jesssicahansen skrev 2016-11-08 09:28:11 följande:

Här hemma har vi åkt på magsjuka..

Mannen åkte på det först natten till söndagen och fick åka ambulans söndag morgon pga smärtor och kramper i ryggen och magen.. kommer hem igår vid lunch. Inatt började yngsta dottern och efter en stund jag, gravid i vecka 24. Jippie.

Är det skadligt för fostret?

Nej, det tar vad det behöver. Men tänk på att försöka få i dig vätska, du blir lättare uttorkad som gravid. Är du det minsta orolig så ring MVC eller förlossningen och prata med dem. De vill inte ha in dig och riskera att de också får smittan, men de kan ge goda råd.
Svar på tråden BF Februari 2017