BF Februari 2017
Jag tänker precis som er! Men enligt sjukvården ska det hjälpa bebis som ju kommer att födas när risken för RS virus är som störst.. åh alla dessa val!
Jag tänker precis som er! Men enligt sjukvården ska det hjälpa bebis som ju kommer att födas när risken för RS virus är som störst.. åh alla dessa val!
Jag har inte det minsta nedsatt immunförsvar som tur är jag övervägde svininfluensavaccinet när jag väntade sonen eftersom han skulle få antikroppar via moderkakan, men det skulle ta upp till en månad och det var i slutet. Flera som skulle ha barn senare och tog det fick mycket problem med muskelvärk, influensa symptom, sammandragningar och mycket problem med mage/tarm. Finland använde annat vaccin än Sverige, så narkolepsi slapp vi åtminstonde som biverkning. MIN son har dock visat sig ha ärvt mitt immunförsvar och blir i stort sett aldrig sjuk.
Jag är inte det minsta orolig för egen del, men om man är orolig osv så ska man givetvis ta vaccin om det känns bäst, jag bara ogillar att mvc kör med skrämseltaktik för att få folk att ta det.
Men säsongsinfuensa-vaccinet skyddar fortfarande inte mot RS virus.
Min BM sa att vaccinet även ger ett skydd till barnet när det väl är fött mot influensa. Vilket jag tycker känns så där, då påverkar ju vaccinet barnet på nåt sätt. Och i andra andningen säger de att bröstmjölken skyddar dem. Så nä jag tar nog inget vaccin.
Sammandragningar... tror jag? Hur vet jag egentligen om det är sammandragningar jag har? Jag har haft mycket ont "ovanför" livmodern denna vecka på jobbet. Igår blev jag att fundera om det var sammandragningar när magen var så stenhård. Själva sammandragningarna (om det nu är det de är) gör inte ont, men kan kringliggande muskler och ligament bli ömma om man har mycket?
Det är så mycket med denna graviditet som är nytt och annorlunda mot med sonen...
Det är sammandragningar om livmodern blir hård. Får du som mensvärk så ring in för då kan de vilja kolla upp dig! Jag hade "mensvärk" förra helgen och fick åka in till förlossningen för att kolla tappen (som var lång = ingen fara). Har du ont i hela magen menar du? Kan det vara tarmarna som spökar eller funkar toabesöken? Min tarm blir lätt irriterad och nu tycker jag det kan vara svårt att avgöra om det är livmoder eller tarm ibland när magen gör ont.
Googla inte! Jag råkade göra det för jag tänkte att det ju är en oskyldig googling, hehe, men tydligen kan det vara rent av farligt att sova på höger sida när man är gravid! Om man nu ska tro den första länken jag klickade på (varför finns ens Google när man är gravid?!) Det hade med genomströmningen att göra som du skrev och den kan tydligen påverkas väldigt negativt om man ligger på höger sida, enligt den här studien var det anledningen till att många barn dog i magen efter v 28! Så, nu ska jag återgå till mitt googleförbud, haha ;)
Varför ska man sova på den sidan? Jag sover gärna på vänster sida (tack och lov, haha ;) och har mest känningar av foglossning på högersidan. Kanske inte är någon slump? ;)
Ni som vet att ni väntar pojke, har ni också clementin cravings?? Jag kan typ inte leva utan clementiner just nu och väntar min första son 12 feb. Är själv bara 22 :)
Här hemma har vi åkt på magsjuka..
Mannen åkte på det först natten till söndagen och fick åka ambulans söndag morgon pga smärtor och kramper i ryggen och magen.. kommer hem igår vid lunch. Inatt började yngsta dottern och efter en stund jag, gravid i vecka 24. Jippie.
Är det skadligt för fostret?