Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BF Februari 2017

Galet trött idag

Hade ont i ryggen redan när jag steg upp (och av någon strålande anledning fick jag för mig att klättra upp på vinden och kräla runt där i 2 timmar...) och det har bara blivit värre. Inte haft tid att vila idag. Usch. Dålig dag

• stor grön drake
    TessLindström skrev 2016-09-01 22:51:55 följande:

Googlade. Stämmer att man inte ska äta mer än 1-2 matskedar ouphettade linfrön om dagen. Jag ändrar min rekommendation till fiberrik kost

Det är säkert olika rekommendationer i sverige och Finland (Finland har "löjligt hårda" livsmedelslagar) för här ska det undvikas helt
    Strutzen skrev 2016-09-01 19:38:21 följande:

Funkar inte micki. Hjälp mig hehe. Kan inte du lägga in mig i din grupp Emelie Strutz heter jag :)

Du får söka henne här på familjeliv så går det bättre

Jag gick och lade mig halv 10 igår kväll, höll mig inte vaken längre då. Så vara för det vaknade jag 4 och kan inte somna om...
  • stor grön drake

Gaser ja.... sambon är allt annat än imponerad här hemma kan jag lova. Har med de förändrade tarmrörelserna att göra har jag fått veta.

Blev så glad igår! Vi var till min mamma och åt kräftor, och jag kunde äta dem! de smakade som de ska och jag blev inte illamående. Helt underbart!

Dessutom frågade jag mamma om ena fårskinn en vi haft till mun son var hos henne. Det trodde hon inte (och inte jag heller) men tittade endå i källaren där vagnen som var där förut stod, och där var skinnet, i en hög med andra textilier helt perfekt, så slipper jag köpa ett nytt till denna bebisen.

Hade det inte varit där hade jag behövt maila exmaken och fråga om han har båda, samtidigt som jag inte sett att de skulle använt det alls till sin flicka förra vintern, så jag tror att det är hos hans föräldrar och bortglömt, för inget av skinnen var hemma hos oss när vi bodelade.

• stor grön drake

Jag har inte berättat på jobbet officiellt då jag varit sjukskriven och inte haft någon kontakt med min arbetsgivarens jag var i v.6 (de har lite lätt negligerar att de enligt vårt personalprogram ska ha regelbunden kontakt med mig) men iom att vi gått ut på Facebook med det så vet vi att de vet, eftersom storchefen var in och gratulerade sambon i förra veckan (vi jobbar inom samma företag men olika avdelningar). Jag kommer meddela officiellt efter RUL då även bf blir slutgiltigt fastställt och jag vet när jag går på mammaledigt (i Finland är det 30 vardagar före BF och kan inte sparas till senare även.om man jobbar längre)

• stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-09-06 05:09:17 följande:

Så märkligt att de inte kontaktat sig och sagt grattis personligen, men men.. Skönt iaf med 30 vardagar före bf! Önskar någon liknande regel fanns i Sverige också för man vill ju jobba så länge som möjligt för att kunna ta flera dagar sen med bebisen ;)

Det är mycket som är märkligt om vi säger så... tur att min läkare är på min sida säger jag bara...

Man hinner bli galen.på 30 vardagar. Som det ser ut nu går jag någon gång i v.2 (mellan 10:e och 14:e januari) och har bf 21:a februari. Med sonen gick jag 9 dagar över tiden och mådde så bra att jag hade kunnat jobba till bf. Hade gärna gjort det då och sparat dagarna till efteråt för vi har bara 10 månader föräldraledigt. Någon vecka extra om man delar 50/50 med pappan. Går inte att spara dagar eller ta ut bara några dagar/vecka. Så antingen har man råd att vara hemma med hemvårdsstöd på 4000kr eller så går man tillbaka till jobbet när bebisen är 10 månader jag måste göra det med sonen och det kändes inte okej.
  • stor grön drake
    1900920802 skrev 2016-09-06 19:45:43 följande:

Märks! Hade håll kramper i hela vänstra sidan av magen från kl 11 till 18 idag, så nu sitter jag å sambon å väntar på att få komma in hos gyn å ska kolla vad som är fel, hoppas verkligen inte det är nåt med bebisen! Så orolig jag varit idag så kände jag , lika bra att åka in å kolla!!

Oj hoppas att allt är bara bra i magen !
  • stor grön drake
    1900920802 skrev 2016-09-06 23:14:53 följande:

Allt var superbra, hade nå håll växtvärk blandat med lite förvärkar.. som man kan få tydligen! :) vi fick se bebisen röra sig så de känns så avslappnande nu :) rul om två veckor å då får vi veta BF datum och längd osv å kön :)

Vad skönt att höra

Vi har 1,5 veckor till RUL. Längtar så vi tänker dock inte fråga om kön (helt oviktigt för oss, dessutom är det lite kul att gissa och se vem som har rätt ) men just att se när BF blir är spännande då vi först blev flyttade en vecka vid VUL men sen "godkände" inte BM det för då hade hon inte kunnat hitta hjärtljud där hon gjorde
  • stor grön drake
    ellbennet skrev 2016-09-07 21:46:21 följande:

Är i v.15 + 4 med andra barnet med BF 24e just nu. Ultraljudet kan ju ändra på det. Vår son är 3,5år och född 3e mars så hoppas lite de inte får dela födelsedag ;)

Har varit lite kluven över när vi ska berätta för honom. Han pratar om att han vill att jag ska ha en bebis i magen och magen syns ju så lockad är man! Känns däremot bäst att vänta om allt ser bra ut på ultraljudet i slutet av september.

När berättade ni/ska ni berätta för syskon? Hur tänker ni kring det? :)

Min son frågade när jag var i v.8 om jag hade bebis i magen (det har han gjort med jämna mellanrum sedan hans pappa fick barn med sin nya fru) och så han just nu är extremt känslig för allt som han.upplever att är lögner så ville jag varken ljuga eller prata bort det. Så jag berättade. Han blev jätteglad och bestämde direkt att han ville ha en lillebror, för en syster har han ju redan

Min sambo delar födelsedag med sina två småsyskon (ingen av dem tvillingar) och visst var det drygt ibland, speciellt i tonåren när lillebror var 10 år yngre och han ville ha "coola" kalas och så skulle allt funka med en som fyllde 4 liksom men han och systern skiljer de 4 år och se hat alltid gillat att fira ihop. Sen lillebror blev "vuxen" har de ofta firat tillsammans och nu tycker de att det är en riktigt kul grej. Kan tilläggas att sambon är född i v.34, lillasyster i v.42 och lillebror exakt på BF
  • stor grön drake
    pärlsnäcka skrev 2016-09-09 21:21:47 följande:

Jag är i botten nu.....

Varit låg den senaste tiden, för trött för att ta hand om mig själv, huvudvärk varje dag.

Så nu har jag sjukskrivit mig efter ett besök hos barnmorskan som föreslog det.

Hade jätte svårt att ta in det till en början, hur låter det, Sjukskriven pga trötthet?! Nu känns det lite bättre och jag förstår att det är nödvändigt och för mitt och barnets bästa.

Jag förstår också att många är extremt trötta och vissa hur pigga som helst.

Annars mår jag bra, bra värden hos mig och hos bebisen.

Ser fram emot en veckas sjukskrivning. Tid för att vila, städa, äta, tvätta, promenera....

PS. Väntar dock svar från blodprovet av sköldkörteln. Är det fel på den kan det ge en otrolig trötthet.

Usch för trötthet

Känner så väl igen det du skriver, så har nästan hela mitt år varit, i maj blev jag sjukskriven för utbrändhet och det har jag varit hela sommaren. Nu har jag semester och det är bättre, men.mycket kommer att hänga på min arbetsgivare när jag kommer tillbaka. Om de inte ändrar min arbetssituation så kommer jag snart att vara sjukskriven igen. Jag har gett upp/accepterat faktum i den frågan. Jag har gjort allt för att föreslå ev förflyttningar och lösningar men chefen har nekat med den ena bortförklaringen efter den andra.

.

Idag ska jag till dietist... Detta för att jag är i högriskgrupp för graviditetsdiabetes. Både spännande och läskigt att träffa henne, aldrig träffat dietist förut.
  • stor grön drake
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-09-12 12:08:06 följande:

Jag är också i riskgrupp eftersom jag har diabetes i släkten, men jag har bara fått extra glykosbelastning, ingen har nämnt något om dietist.. Undra om det är olika i olika landsting, det hade varit intressant att höra vad de säger ;)

Jag har jättehögt BMI, det är därför. De ville eg skicka mig till dietskötetska men jag har träffat henne många gånger och det ger mig inget. Hon ärcfast i sina råd och ser inte individen. Det första dietisten gjorde var att fråga varför jag tror jag är överviktig och jag sa att en läkare sa för många år sedan något som jag tror stämmer " jag har en kropp som är optimerad för fettlagring och livet på stenåldern, därför håller kroppen även hårt i varje gram fett den skapat"

Hon nickade och sa att så är det (jag har PCO och det hör ihop så det har hon sett i journalerna) och att det genetiska lotteriet är orättvist. Men man kan ju göra sitt bästa för det. Och jag håller med. Min vikt har ju gått i taket pga nattarbete varannan vecka, med total utmattning som följd, så jag hoppas på en positiv ändring av arbetssituation och hälsa när jag ska tillbaka på jobb om några veckor.
Svar på tråden BF Februari 2017