• ellapella75

Måste jag bjuda pappas ny fru

Min pappa har en ny fru sedan en massa år tillbaka. Hon har aldrig gjort nån hemlighet av att hon inte gillar mig, gillar inte överhuvudtaget att min pappa hade barn eller ett förflutet innan hon kom in i bilden. Sen de träffades när jag var ca 12 år så har hon gjort sitt bästa för att försöka putta ut mig ur min pappas liv. Hon har till viss del lyckats eftersom min pappa och jag ses ganska sällan, han träffar nästan bara hennes barn och barnbarn. 

Jag är vuxen nu och har egen man och barn, men sörjer ändå att jag inte har min pappa nära i mitt liv, och mina barn har inte morfar nära. När vi ses är hon alltid med och ser till att min pappa inte får alltför stor frihet i sin relation till oss. Hon är en dominant person som gärna vill styra och ställa i alla möjliga sammanhang.

Jag har dock alltid bjudit dem båda på tillställningar som involverat familj, såsom bröllop och dop. Min pappas fru har då tydligt visat obehag inför att behöva möta min mamma, vid mitt bröllop antydde hon att hon helst velat att min mamma inte skulle komma och inte skulle sitta vid honnörsbordet!

Nu är det så att jag ska disputera till hösten. Min avhandling har tagit sin tid, jag har samtidigt jobbat kliniskt och jobbat på avhandlingen i perioder när jag fått finansiering. Min pappas fru intresserar sig mycket för det här med min disputation, dels är hon rätt intresserad av status, dvs det är trevligt att kunna gå på en disputation och glänsa lite vid sidan av sådär. Men å andra sidan ger hon mig gärna pikar om hur lång tid min avhandling tagit och att jag är överliggare. Det är inte sant, att skriva och samtidigt jobba kliniskt är det vanliga på min arbetsplats, somliga tar ännu längre tid på sig innan de disputerar.

Nu är det planerat att jag ska gå upp med avhandlingen tidigt i höst. Och jag känner att jag inte alls har lust att ha pappas fru där. Hon kommer att kräva full uppmärksamhet, kommentera mig och min prestation på ett taskigt sätt, styra över själva tillställningen med mingel och middag. Hon kommer att få min egen mamma att känna sig obekväm eftersom hon inte tål att bli påmind om pappas tidigare liv. 

Måste jag verkligen bjuda henne? Tyvärr tror jag inte att pappa heller kommer om hon inte får komma, och det känns ju inte så roligt. Men att ha henne där kommer att kosta mer än det smakar. Hon kommer att göra att min dag blir svår och inte lika rolig.

Skulle ni bjudit en person som aldrig uppskatta eller accepterat er men sedan vill glänsa lite på er bekostnad när det passar? Måste jag ha en relation med henne bara för att hon råkar vara gift med min pappa? 

• Svar på tråden Måste jag bjuda pappas ny fru
  • Påven Johanna

Jag hade inte bjudit henne. Jag hade inte varit sugen på att ha min far där heller, om det varit så att han stillatigande låtit sin nya fru behandla mig dåligt under min uppväxt.

• ellanpella75

Intressanta svar från er alla!

Jag inser att det kommer att få konsekvenser om jag inte bjuder pappas fru. Hittills har jag också gjort det i alla större sammanhang, och många mindre, och då har hon gjort dagen mindre bra för mig. En disputation är ju heller ingen typisk familjegrej även om familjen såklart deltar i olika utsträckning. Och det är tillräckligt nervöst ändå att stå där med det jag presterat och som ska ifrågasättas, utan att jag har även hennes ogillande där på kanten.

Hon har ju aldrig velat ha med mig att göra, har helst velat att jag inte skulle finnas alls i familjen. Men när det händer nåt stort där hon kan få glänsa lite, då ska hon vara med! Jag känner att jag är rätt färdig med det från henne.

Samtidigt säger min uppfostran och allmän hyfs att man bjuder inte bara den ena i ett etablerat par. Såklart. Men om man har en riktigt kass relation då? Ska man ändå umgås bara för att? Och bara för att de varit gifta i 30 år, och längre än vad mina föräldrar var gifta - vad har det för betydelse när hon inte ens gillar mig och inte vill ha med mig att göra i det vanliga livet? 

Många verkar tycka att jag får bita ihop och gilla läget att hon är pappas fru. Men gäller det bara mig då alltså, inte henne? Hon bet inte direkt ihop och gillade läget med mig. Hon har räknat sekunderna tills jag skulle flytta hemifrån och hon skulle slippa mig.

Jag är väldigt kluven själv hur jag ska göra. Förmodligen kommer jag att bjuda henne och ta några extra andetag. Och biter ihop och gillar läget som jag gjort sen jag var sådär 12 år...

• viseversa

För mig är svaret enkelt. NEJ hon ska självklart inte komma. Att du ens bjudit henne innan är otroligt. Jag hade dumpat tanten för länge sen om det var jag!

• EnGladPingvin

Det är inte upp till dig att gilla din pappas fru, det är hans val. Du är vuxen nog att inte lägga dig i hans relation. Om det stämmer att hon är otrevlig mot dig är det naturligtvis inte ok. Men istället för att inte bjuda henne och riskera att din pappa inte kommer så var den vuxne och ta ett snack med dem eller åtminstone med din pappa. Berätta hur du känner, att hon pikar dig och hur det får dig att må. Har du försökt prata med dem eller honom om det?

• sarafamilj
    ellanpella75 skrev 2016-05-25 12:09:53 följande:

Jag inser att det kommer att få konsekvenser om jag inte bjuder pappas fru. Hittills har jag också gjort det i alla större sammanhang, och många mindre, och då har hon gjort dagen mindre bra för mig. En disputation är ju heller ingen typisk familjegrej även om familjen såklart deltar i olika utsträckning. Och det är tillräckligt nervöst ändå att stå där med det jag presterat och som ska ifrågasättas, utan att jag har även hennes ogillande där på kanten.

Hon har ju aldrig velat ha med mig att göra, har helst velat att jag inte skulle finnas alls i familjen. Men när det händer nåt stort där hon kan få glänsa lite, då ska hon vara med! Jag känner att jag är rätt färdig med det från henne.

Samtidigt säger min uppfostran och allmän hyfs att man bjuder inte bara den ena i ett etablerat par. Såklart. Men om man har en riktigt kass relation då? Ska man ändå umgås bara för att? Och bara för att de varit gifta i 30 år, och längre än vad mina föräldrar var gifta - vad har det för betydelse när hon inte ens gillar mig och inte vill ha med mig att göra i det vanliga livet? 

Många verkar tycka att jag får bita ihop och gilla läget att hon är pappas fru. Men gäller det bara mig då alltså, inte henne? Hon bet inte direkt ihop och gillade läget med mig. Hon har räknat sekunderna tills jag skulle flytta hemifrån och hon skulle slippa mig.

Jag är väldigt kluven själv hur jag ska göra. Förmodligen kommer jag att bjuda henne och ta några extra andetag. Och biter ihop och gillar läget som jag gjort sen jag var sådär 12 år...

Kan du förklara för henne varför du väljer att bara bjuda din pappa? Ärligt men respektfullt? Att du vill ha en positiv dag och behöver all energi du kan samla och att hon tyvärr brukar kunna kasta ur sig saker som sårar dig -vilket du inte kan riskera en så här viktig dag i ditt liv. Kan du säga det? Har du talat med henne om detta tidigare? 
  • Colourfulrainbow
    ellanpella75 skrev 2016-05-25 12:09:53 följande:

Vad säger din pappa? Han måste ha märkt något kan man ju tycka. 

Som jag skrev innan så har du varit otroligt artig. Aldrig att jag hade bjudit en sådan vidrig människa. 

Jag anser att man kan bita ihop på julaftnar, påsken, midsommar osv. Det är allmänna högtider. Men när det gäller egna firanden (födelsedag, bröllop, examen osv.), då ska man bli firad, inte nedtryckt. 
  • MinNi40

Grattis till att ha kommit i hamn med avhandlingen!

Min sambo har disputerat, och jag har aldrig sett honom så pressad i hela sitt liv. Lite som du är inne på så är det ju så att det inte är ren fest - utan du ska presentera och försvara din avhandling för ett flertal professorer under själva disputationen. Du kommer att få frågor du är mer eller mindre beredd på, på sånt som sträcker sig förbi din avhandling och som kommer att få dig att behöva komma på svar du inte är beredd på och som kanske ligger snäppet utanför din comfort zone. Men du är ju också medveten om det du uppfattar som brister i din avhandling och som du tror att du kan komma få kritik för och behöver bemöta. Allt det är skäl nog att känna sig VÄLDIGT pressad och nervös.

Jag antar att du kommer att ha fest/disputationsmiddag på något trevligt ställe i anslutning till disputationen. Mitt förslag är därför: Bjud din pappa och hans fru på middagen/festen, men inte till själva disputationen (och champangebjudningen som det lär bli direkt efter, utanför föreläsningssalen). Det är en bra kompromisslösning som du kanske kan få dem att acceptera?

Jag tycker dock egentligen att du även ska prata med din pappa om varför du tycker att denna lösning är den bästa.

(Och du...låt ingen ifrågasätta tiden det tog att få avhandlingen klar...! Oavsett hur lång tid det tagit så har du faktiskt skrivit en avhandling, du har bedrivit egen forskning, vilket är bra mycket mer än de flesta av oss åstadkommer... Jag tycker att du är grym...! )

• Nymphaea

Jag tycker också du är grym, TS! Ledsen att du har varit tvungen att stå ut med styvmammans intriger och pikar i så många år. Som några andra föreslagit kanske det är läge nu att ta upp med din pappa VARFÖR du har de här funderingarna. Kanske är det svårt för honom (som varit toffel / prioriterat bort dig i så många år) att höra sanningen, but karma. Jag tycker verkligen inte du bara ska "bita ihop". Antingen bjuder du henne inte (kanske inte honom heller), eller så bjuder du dem men tar då ett snack med honom innan. Låt henne inte förstöra din dag och göra dig mer nervös! Och lycka till {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (bjud ej!)

Du måste inte bjuda någon som bara förstör. Min pappa träffade ett freak efter skilsmässan och hon förstörde min och pappas relation från dag ett. Hon förstörde mitt liv, fick mig att självskada, hon mobbade mig genom hela uppväxten.

När jag blev vuxen och fick barn sa jag till pappa rakt ut att det är hon eller jag och hans barnbarn. Han tyckte att jag var löjlig och trodde att jag skulle ändra mig, men det har jag inte gjort.  Hon förstörde min barndom och har fan inget i mitt och mitt barns liv att göra. Bara synd att hon förlorar morfar på det.

Jag stod ut en halv barndom(eller snarare, barndomen slutade i samma sekund som hon kom in i mitt liv) så jag behöver fan inte vara the bigger person!

• Helnil91

Ni som på riktigt kritiserar TS för att hon inte vill bjuda kärringen är tröga i huvudet. Detta är en kvinna som förstört TS relation till sin pappa, som är otrevlig och pikar TS, som visar tydligt att hon inte vill att TS mamma ska vara där. Tycker ni på riktigt att denna kärring ska få komma? Barn är fan viktigare än en jävla ny fru som har förstört barn/föräldrar relation.

TS och om din pappa inte kommer därför att kärringen inte får komma, så är din pappa en jävla mes som inte är man nog att stå upp för sitt barn. Tycker riktigt synd om dig att kärringen förstört din och din pappas relation. Och din pappa verkar vara en riktigt pussy som tillåtit det. Uppenbarligen ingen stake på karln.

Svar på tråden Måste jag bjuda pappas ny fru