• MinNi40

Måste jag bjuda pappas ny fru

Grattis till att ha kommit i hamn med avhandlingen!

Min sambo har disputerat, och jag har aldrig sett honom så pressad i hela sitt liv. Lite som du är inne på så är det ju så att det inte är ren fest - utan du ska presentera och försvara din avhandling för ett flertal professorer under själva disputationen. Du kommer att få frågor du är mer eller mindre beredd på, på sånt som sträcker sig förbi din avhandling och som kommer att få dig att behöva komma på svar du inte är beredd på och som kanske ligger snäppet utanför din comfort zone. Men du är ju också medveten om det du uppfattar som brister i din avhandling och som du tror att du kan komma få kritik för och behöver bemöta. Allt det är skäl nog att känna sig VÄLDIGT pressad och nervös.

Jag antar att du kommer att ha fest/disputationsmiddag på något trevligt ställe i anslutning till disputationen. Mitt förslag är därför: Bjud din pappa och hans fru på middagen/festen, men inte till själva disputationen (och champangebjudningen som det lär bli direkt efter, utanför föreläsningssalen). Det är en bra kompromisslösning som du kanske kan få dem att acceptera?

Jag tycker dock egentligen att du även ska prata med din pappa om varför du tycker att denna lösning är den bästa.

(Och du...låt ingen ifrågasätta tiden det tog att få avhandlingen klar...! Oavsett hur lång tid det tagit så har du faktiskt skrivit en avhandling, du har bedrivit egen forskning, vilket är bra mycket mer än de flesta av oss åstadkommer... Jag tycker att du är grym...! )

Svar på tråden Måste jag bjuda pappas ny fru