• ellapella75

Måste jag bjuda pappas ny fru

Min pappa har en ny fru sedan en massa år tillbaka. Hon har aldrig gjort nån hemlighet av att hon inte gillar mig, gillar inte överhuvudtaget att min pappa hade barn eller ett förflutet innan hon kom in i bilden. Sen de träffades när jag var ca 12 år så har hon gjort sitt bästa för att försöka putta ut mig ur min pappas liv. Hon har till viss del lyckats eftersom min pappa och jag ses ganska sällan, han träffar nästan bara hennes barn och barnbarn. 

Jag är vuxen nu och har egen man och barn, men sörjer ändå att jag inte har min pappa nära i mitt liv, och mina barn har inte morfar nära. När vi ses är hon alltid med och ser till att min pappa inte får alltför stor frihet i sin relation till oss. Hon är en dominant person som gärna vill styra och ställa i alla möjliga sammanhang.

Jag har dock alltid bjudit dem båda på tillställningar som involverat familj, såsom bröllop och dop. Min pappas fru har då tydligt visat obehag inför att behöva möta min mamma, vid mitt bröllop antydde hon att hon helst velat att min mamma inte skulle komma och inte skulle sitta vid honnörsbordet!

Nu är det så att jag ska disputera till hösten. Min avhandling har tagit sin tid, jag har samtidigt jobbat kliniskt och jobbat på avhandlingen i perioder när jag fått finansiering. Min pappas fru intresserar sig mycket för det här med min disputation, dels är hon rätt intresserad av status, dvs det är trevligt att kunna gå på en disputation och glänsa lite vid sidan av sådär. Men å andra sidan ger hon mig gärna pikar om hur lång tid min avhandling tagit och att jag är överliggare. Det är inte sant, att skriva och samtidigt jobba kliniskt är det vanliga på min arbetsplats, somliga tar ännu längre tid på sig innan de disputerar.

Nu är det planerat att jag ska gå upp med avhandlingen tidigt i höst. Och jag känner att jag inte alls har lust att ha pappas fru där. Hon kommer att kräva full uppmärksamhet, kommentera mig och min prestation på ett taskigt sätt, styra över själva tillställningen med mingel och middag. Hon kommer att få min egen mamma att känna sig obekväm eftersom hon inte tål att bli påmind om pappas tidigare liv. 

Måste jag verkligen bjuda henne? Tyvärr tror jag inte att pappa heller kommer om hon inte får komma, och det känns ju inte så roligt. Men att ha henne där kommer att kosta mer än det smakar. Hon kommer att göra att min dag blir svår och inte lika rolig.

Skulle ni bjudit en person som aldrig uppskatta eller accepterat er men sedan vill glänsa lite på er bekostnad när det passar? Måste jag ha en relation med henne bara för att hon råkar vara gift med min pappa? 

• Svar på tråden Måste jag bjuda pappas ny fru
  • Anonym (Men jisses)

Det hör till god ton att man bjuder båda i ett par. Konstigt vore annars. Om du vill fortsätta att ha en relation med din pappa så måste du nog dessvärre bjuda dem båda och ignorera hennes kommentarer istället. Vi får nog ibland stå ut med att vi har svårt för en del människor i omgivningen som vi ändå måste träffa ibland. Speciellt om det handlar om någon som våra närmaste valt. Själv har jag mycket svårt för en av mina svågrar men får finna mig i att min syster valt att leva med honom. Skulle aldrig komma på tanken att utesluta honom då jag bjuder in till middag el dylikt. Jag skulle ju dels "säga" att jag ogillar honom men även att min syster har dålig smak. Nej, det är bara att bita ihop om du vill behålla relationen med din pappa.

• Spagettimonstret

Tycker Anna skriver bra här. TS aversion mot styvmamman är helt förståelig, men att utesluta henne och bjuda pappan vore snudd på mobbing. Och det då vore mer förväntat och hyggligt att pappan skulle välja sin fru i det läget.

Skulle TS kanske kunna prata med pappan innan och säga att det blev lite tokigt på bröllopet samt även nu när hon skriver avhandling och att hon gärna slipper pikar mot sig själv och sin mor under disputationsfesten? Så kanske han kan prata med sin fru innan.

• Anonym (Icke)

Nej. Du måste inte bjuda henne. Det är din dag, du ska inte sabba den med att behöva en sån energidödare med. Ok att risken finns att din far inte heller kommer, men vilket är värst?
    Men en sak som jag reagerar på, är hur du beskriver relationen med din pappa. Det är inte bara ditt ansvar att det ska funka mellan er, skit samma att hans fru styr, han är väl en vuxen människa som har ett eget val?
    Du beskriver att hans fru pressat ut dej ur hans liv, men vad har han gjort åt saken? I mina ögon är han lika skyldig som hon, om inte mer. En förälder som släpper taget om sina barn, för att nya kärleken drar, är ingen vidare förälder. Jag förstår att det gör ont, kanske för ont, är det därför du inte ser det som att det är han som sviker?

Att jag reagerar så här, beror till stor del på hur min äldste son haft det under sin uppväxt. Samma sak där, ny fru hos pappa, dominant kvinna som styr och ställer och han bara jamsar med för husfridens skull. I prioriteringslistan kom alltid sonen längst ner, trots att han var det finaste som fanns innan hon kom in i bilden.
    Sonen teg och led, berättade tyvärr inte allt för mej heller, för att han dyrkade pappa och tyckte synd om honom. Sonen bodde varannan vecka under många år, hade jag vetat det jag vet idag, hade jag aldrig gått med på detta, jag hade "plockat" hem honom direkt. Senaste åren har dock sonen mer och mer börjat tänka till och nu insett att inte stackars lilla pappa är oskyldig. Han är myndig nu och har flyttat hemifrån, men har det stundtals mycket jobbigt med alla tankar om hur det varit tidigare. Han har beslutat att släppa taget, han tänker inte vara den som ser till att de håller kontakten, han känner sej så bortprioriterad. Jag lider med honom och försöker stötta så mycket jag kan. Samtidigt är det bra att han kommit till insikt själv, man har inte velat vara den som snackar en massa skit till barnet om den andre föräldern.

Om du orkar, försök ta ett samtal med din pappa och förklara hur du känner det. Antingen tar han det till sej och förstår, eller så förnekar han alltihop. Gäller det sistnämnda, är det nog tyvärr dags att släppa taget hur ont det än gör. Det är inte ditt fel!!

• Colourfulrainbow
    Ess skrev 2016-05-24 21:37:00 följande:

Man älskar inte alla men får ändå bita i det sura äpplet och hålla god min för en person man älskar skull. 
    Jag är inte speciellt förtjust i makens barn, och vi båda är inte speciellt förtjusta i den enes partner. Ska vi bjuda barnet utan partner?
    Eller vi ska skita i att bjuda hans barn överhuvudtaget?

Med min make kommer hans barn, som jag måste ha en viss kontakt med. Precis som frun kommer med din pappa. Le och se glad ut, sen kan du spy galla när hon gått!

Det är stor skillnad på din situation och ts situation. Du håller god min, och jag antar att du inte säger något kränkande. Vad ts pappas fru gör är att fälla nedsättande kommentarer och dessutom tyckt att det varit hemskt att ts bjudit in sin egen mor. 

Jag tycker också att man ska hålla god min och vara artig, men om den andre inte kan göra det så behöver man faktiskt inte bjuda hen. 
  • Colourfulrainbow

Det är din dag ts! Den här dagen har du jobbat hår för, du ska omgärda dig av människor som vill dig väl och som genuint tycker om dig. 

Om hon inte tycker om dig så har hon inte där att göra, det är som sagt din dag. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (anna) skrev 2016-05-24 20:52:45 följande:
    Men då kan hon inte räkna med sin pappa heller, tänker jag. Bara för att hon inte tycker om hans "nya" (sedan 30 år, för övrigt troligen mycket längre än ts mamma och pappa var tillsammans) så tycker inte jag att pappan ska förväntas förlika sig med detta. Varför ska han acceptera att hans fru sedan 30 år fortfarande inte är välkommen in i familjen? Det är för mig helt obegripligt. Det är ett samspel och alla är vuxna och man får göra det bästa av situationen. Ingen har tvingat ts att bjuda pappans fru men då kan ts för sjutton inte förvänta sig att pappan ska acceptera detta och lämna frun hemma. Detta oavsett hur frun har betett sig innan och vad hon nu gjort/inte gjort osv. Klart pappan tar sin frus parti i det fallet, allt annat är ju knäppt.
    Klart TS kan förvänta sig det. Man sitter inte ihop med sin partner, det går faktiskt utmärkt även för gifta par att göra saker var och en för sig. I synnerhet om den ena partnern inte kan bete sig
  • Anonym (anna)
    Anonym (Mia) skrev 2016-05-25 00:31:12 följande:

Klart TS kan förvänta sig det. Man sitter inte ihop med sin partner, det går faktiskt utmärkt även för gifta par att göra saker var och en för sig. I synnerhet om den ena partnern inte kan bete sig

Visst kan det vara så. Av historien att döma finns det saker som tyder på att det inte är att räkna med.
  • Asirna

Prata med din pappa och säg hur du har upplevt det under alla år.

• Anonym (nej)

Nej hade inte bjudit henne eftersom hon beter sigm hade bjudit pappa vill han komma eller inte är upp till honom. Kommer han inte hade jag aldrig bjudit honom heller igen.

• Anonym (Biomamma)

Min kompis bjöd inte sin egen pappa på bröllop.Pappan hade ny familj sen min kompis var liten och dom träffades sällan .Pappan blev ju sur,men det heter ju karma.

Svar på tråden Måste jag bjuda pappas ny fru