• ellapella75

Måste jag bjuda pappas ny fru

Min pappa har en ny fru sedan en massa år tillbaka. Hon har aldrig gjort nån hemlighet av att hon inte gillar mig, gillar inte överhuvudtaget att min pappa hade barn eller ett förflutet innan hon kom in i bilden. Sen de träffades när jag var ca 12 år så har hon gjort sitt bästa för att försöka putta ut mig ur min pappas liv. Hon har till viss del lyckats eftersom min pappa och jag ses ganska sällan, han träffar nästan bara hennes barn och barnbarn. 

Jag är vuxen nu och har egen man och barn, men sörjer ändå att jag inte har min pappa nära i mitt liv, och mina barn har inte morfar nära. När vi ses är hon alltid med och ser till att min pappa inte får alltför stor frihet i sin relation till oss. Hon är en dominant person som gärna vill styra och ställa i alla möjliga sammanhang.

Jag har dock alltid bjudit dem båda på tillställningar som involverat familj, såsom bröllop och dop. Min pappas fru har då tydligt visat obehag inför att behöva möta min mamma, vid mitt bröllop antydde hon att hon helst velat att min mamma inte skulle komma och inte skulle sitta vid honnörsbordet!

Nu är det så att jag ska disputera till hösten. Min avhandling har tagit sin tid, jag har samtidigt jobbat kliniskt och jobbat på avhandlingen i perioder när jag fått finansiering. Min pappas fru intresserar sig mycket för det här med min disputation, dels är hon rätt intresserad av status, dvs det är trevligt att kunna gå på en disputation och glänsa lite vid sidan av sådär. Men å andra sidan ger hon mig gärna pikar om hur lång tid min avhandling tagit och att jag är överliggare. Det är inte sant, att skriva och samtidigt jobba kliniskt är det vanliga på min arbetsplats, somliga tar ännu längre tid på sig innan de disputerar.

Nu är det planerat att jag ska gå upp med avhandlingen tidigt i höst. Och jag känner att jag inte alls har lust att ha pappas fru där. Hon kommer att kräva full uppmärksamhet, kommentera mig och min prestation på ett taskigt sätt, styra över själva tillställningen med mingel och middag. Hon kommer att få min egen mamma att känna sig obekväm eftersom hon inte tål att bli påmind om pappas tidigare liv. 

Måste jag verkligen bjuda henne? Tyvärr tror jag inte att pappa heller kommer om hon inte får komma, och det känns ju inte så roligt. Men att ha henne där kommer att kosta mer än det smakar. Hon kommer att göra att min dag blir svår och inte lika rolig.

Skulle ni bjudit en person som aldrig uppskatta eller accepterat er men sedan vill glänsa lite på er bekostnad när det passar? Måste jag ha en relation med henne bara för att hon råkar vara gift med min pappa? 

• Svar på tråden Måste jag bjuda pappas ny fru
  • Helnil91

Hur fan kan liksom en vuxen människa försöka putta ut en 12 årig flicka ur familjen.

Hon måste väl ändå vara så snart att fatta att om man skaffar en ny partner med barn sen tidigare så får man ta barnen på köpet. Barnen är där först inte den nya. Så barn ska aldrig behöva anpassa sig utan det är den nya partnern som ska göra det. Fattar inte hur iq befriade vissa vuxna är.

• Anonym (B)

Stort Grattis ts. 

Jag vet inte, det verkar svårt, men jag hade nog inte bjudit in henne, inte när hon betett sig så illa tidigare.
    Det är DIN dag, du bestämmer.
    Däremot hade jag kanske delat upp det, så jag inte hade bjudit pappan heller på den stora dagen, istället bjudit dom båda på en fin lunch eller liknande vid ett senare tillfälle och haft ett litet firande då med, men bara med familjen. 
    Hade hon då betett sig illa hade jag nog bett henne lämna.
    Du är vuxen nu, du ska inte behöva stå ut med människor som inte kan bete sig. 
    Det finns ingen anledning och det är inte ditt fel att hon beter sig illa, konsekvenserna av det har hon själv dragit på sig. 

• Spagettimonstret
    Helnil91 skrev 2016-05-26 05:23:58 följande:

Ni som på riktigt kritiserar TS för att hon inte vill bjuda kärringen är tröga i huvudet.

Vilka då? Tycker de flesta här verkar förstå TS motvilja mot att bjuda styvmamman. Dock är vi några som anser att hon borde bjuda henne om hon vill att pappan ska komma. Det har också påtalats att det bästa sättet att lösa konflikten kanske vore att prata med dem (främst med pappan) i stället för att låtsas om ingenting.
  • Helnil91
    Spagettimonstret skrev 2016-05-26 05:47:23 följande:

Vilka då? Tycker de flesta här verkar förstå TS motvilja mot att bjuda styvmamman. Dock är vi några som anser att hon borde bjuda henne om hon vill att pappan ska komma. Det har också påtalats att det bästa sättet att lösa konflikten kanske vore att prata med dem (främst med pappan) i stället för att låtsas om ingenting.

Ja i början av tråden är det flera som kritiserat rätt hårt att hon ska bjuda med kärringen. Ja självklart är det bästa att TS pratar med sin pappa och även den nya. Men blir så jäkla förbannad hur en förälder tillåter att en ny partner kommer in och förstör relationen mellan förälder och barn. TS var ju endast 12 år när det hände. Inte konstigt att hon hyser agg mot kärringen som inte ville inse att pappan har haft ett förflutet där barn ingår.
  • Anonym (anna)
    Helnil91 skrev 2016-05-26 05:28:18 följande:

Hur fan kan liksom en vuxen människa försöka putta ut en 12 årig flicka ur familjen.

Hon måste väl ändå vara så snart att fatta att om man skaffar en ny partner med barn sen tidigare så får man ta barnen på köpet. Barnen är där först inte den nya. Så barn ska aldrig behöva anpassa sig utan det är den nya partnern som ska göra det. Fattar inte hur iq befriade vissa vuxna är.

Å herregud är du allvarlig? Barn ska aldrig behöva anpassa sig efter någon för de var minsann där först!? Styvföräldern ska anpassa sig efter barnet!? Denna bild av styvfamiljen gör mig mörkrädd.. 
  • Anonym (anna)
    Anonym (bjud ej!) skrev 2016-05-26 03:26:57 följande:

Du måste inte bjuda någon som bara förstör. Min pappa träffade ett freak efter skilsmässan och hon förstörde min och pappas relation från dag ett. Hon förstörde mitt liv, fick mig att självskada, hon mobbade mig genom hela uppväxten.

När jag blev vuxen och fick barn sa jag till pappa rakt ut att det är hon eller jag och hans barnbarn. Han tyckte att jag var löjlig och trodde att jag skulle ändra mig, men det har jag inte gjort.  Hon förstörde min barndom och har fan inget i mitt och mitt barns liv att göra. Bara synd att hon förlorar morfar på det.

Jag stod ut en halv barndom(eller snarare, barndomen slutade i samma sekund som hon kom in i mitt liv) så jag behöver fan inte vara the bigger person!

Tänker att din pappa har ett och annat med det att göra också. Oavsett om han sa ifrån till din styvmor, såg vad som hände och ändå stannade kvar eller lät henne hålla på så mot dig. Det är knappast hon som bär hela det ansvaret. Du borde vara mer arg på din pappa som lät någon behandla hans barn på det sättet. Hur mycket är han värd att ha i ditt liv? De är lika stora kålsupare båda två, tänker jag.
  • Helnil91
    Anonym (anna) skrev 2016-05-26 08:35:40 följande:

Å herregud är du allvarlig? Barn ska aldrig behöva anpassa sig efter någon för de var minsann där först!? Styvföräldern ska anpassa sig efter barnet!? Denna bild av styvfamiljen gör mig mörkrädd.. 

Så du tycker på riktigt att ett barn ska behöva anpassa sig till en ny partner? Jag pratar om när TS var barn (12 år) alltså inte nu när hon är vuxen.

Så du tycker på riktigt att det är ok av denna kärring att komma in och förstöra TS relation till sin pappa, även vara elak och otrevlig mot henne. Så ska man som barn behöva anpassa sig åt detta? TS skriver ju själv att denna kvinna gör allt för att minska TS relation till sin pappa. Och att hon lägger elaka pikar.

Den som gör mig mörkrädd här är du. Tycker verkligen synd om dig. Helt empatilös.
  • Anonym (anna)
    Helnil91 skrev 2016-05-26 08:46:00 följande:
    Så du tycker på riktigt att ett barn ska behöva anpassa sig till en ny partner? Jag pratar om när TS var barn (12 år) alltså inte nu när hon är vuxen.

Så du tycker på riktigt att det är ok av denna kärring att komma in och förstöra TS relation till sin pappa, även vara elak och otrevlig mot henne. Så ska man som barn behöva anpassa sig åt detta? TS skriver ju själv att denna kvinna gör allt för att minska TS relation till sin pappa. Och att hon lägger elaka pikar.

Den som gör mig mörkrädd här är du. Tycker verkligen synd om dig. Helt empatilös.
    Jag misstänker att du är en aning färgad av egna erfarenheter.

Som jag skrev till någon annan här uppe: det är knappast bara styvmammans fel. Har pappan inget ansvar att skydda sitt barn mot någon som behandlar barnet dåligt? Pappan förstörde sin relation till sitt barn när han valde en kvinna som betedde sig som hans kvinna gjorde, och sedan inte gjorde något åt saken. Pappan valde kvinnan framför sitt barn, tufft att höra men så är det ju. En sådan pappa är inget att ha, anser jag.

Angående att styvföräldern ska anpassa sig helt efter barnet (och dennes mamma och pappa också eller? deras tidigare regler och rutiner osv?) är fel. Självklart fungerar inte relationer så att endast en ska diktera villkoren. Det är ett samspel. Styvföräldern får acceptera barnet, och barnet får acceptera styvföräldern. Barn ska lära sig att anpassa sig efter andra och inte bara tro att de kan få allt och bestämma allt (tex vem barnets förälder ska vara ihop med eller ej).
  • Helnil91
    Anonym (anna) skrev 2016-05-26 08:51:16 följande:

Jag misstänker att du är en aning färgad av egna erfarenheter.

Som jag skrev till någon annan här uppe: det är knappast bara styvmammans fel. Har pappan inget ansvar att skydda sitt barn mot någon som behandlar barnet dåligt? Pappan förstörde sin relation till sitt barn när han valde en kvinna som betedde sig som hans kvinna gjorde, och sedan inte gjorde något åt saken. Pappan valde kvinnan framför sitt barn, tufft att höra men så är det ju. En sådan pappa är inget att ha, anser jag.

Angående att styvföräldern ska anpassa sig helt efter barnet (och dennes mamma och pappa också eller? deras tidigare regler och rutiner osv?) är fel. Självklart fungerar inte relationer så att endast en ska diktera villkoren. Det är ett samspel. Styvföräldern får acceptera barnet, och barnet får acceptera styvföräldern. Barn ska lära sig att anpassa sig efter andra och inte bara tro att de kan få allt och bestämma allt (tex vem barnets förälder ska vara ihop med eller ej).

Nope har inga erfarenheter av detta. Så där är du fel ute.

Sen är det väl självklart pappans fel också. Skrev innan om du läste ordentligt att TS pappa är tyvärr en riktigt mes som inte kunde stå upp för sitt barn. Håller med att till största delen är det pappans fel. Men denna styvmamma är vuxen och borde kunna bete sig vuxet. Inte som en jävla iq befriad idiot.

Sen förstår jag inte vart du har fått allt du skriver i från. Jag har aldrig sagt att man inte ska kunna acceptera och respektera varandra. Det är väl självklart att barn ska acceptera sina styvförälder och tvärtom. Att acceptera och anpassa sig är inte riktigt samma sak.

Jag har aldrig skrivit att barn ska få som dom vill så vart har du fått det ifrån? Börjar bli trött på människor som uppenbarligen ska hitta på saker man sagt.

Är man en familj på mamma, styvpappa och barn så ska självklart alla respektera varandra. Men en styvförälder kan inte komma in och tro att den ska göra massa ändringar och så ska barnet bara anpassa sig åt detta. Eller att styvföräldern förstår barnets relation till sin biologiska förälder och att barnet ska anpassa sig åt detta.
  • Helnil91

Skulle stå förstör inte förstår. ^^

Svar på tråden Måste jag bjuda pappas ny fru