• Helnil91

Måste jag bjuda pappas ny fru

Ni som på riktigt kritiserar TS för att hon inte vill bjuda kärringen är tröga i huvudet. Detta är en kvinna som förstört TS relation till sin pappa, som är otrevlig och pikar TS, som visar tydligt att hon inte vill att TS mamma ska vara där. Tycker ni på riktigt att denna kärring ska få komma? Barn är fan viktigare än en jävla ny fru som har förstört barn/föräldrar relation.

TS och om din pappa inte kommer därför att kärringen inte får komma, så är din pappa en jävla mes som inte är man nog att stå upp för sitt barn. Tycker riktigt synd om dig att kärringen förstört din och din pappas relation. Och din pappa verkar vara en riktigt pussy som tillåtit det. Uppenbarligen ingen stake på karln.

• Helnil91

Hur fan kan liksom en vuxen människa försöka putta ut en 12 årig flicka ur familjen.

Hon måste väl ändå vara så snart att fatta att om man skaffar en ny partner med barn sen tidigare så får man ta barnen på köpet. Barnen är där först inte den nya. Så barn ska aldrig behöva anpassa sig utan det är den nya partnern som ska göra det. Fattar inte hur iq befriade vissa vuxna är.

• Helnil91
    Spagettimonstret skrev 2016-05-26 05:47:23 följande:

Vilka då? Tycker de flesta här verkar förstå TS motvilja mot att bjuda styvmamman. Dock är vi några som anser att hon borde bjuda henne om hon vill att pappan ska komma. Det har också påtalats att det bästa sättet att lösa konflikten kanske vore att prata med dem (främst med pappan) i stället för att låtsas om ingenting.

Ja i början av tråden är det flera som kritiserat rätt hårt att hon ska bjuda med kärringen. Ja självklart är det bästa att TS pratar med sin pappa och även den nya. Men blir så jäkla förbannad hur en förälder tillåter att en ny partner kommer in och förstör relationen mellan förälder och barn. TS var ju endast 12 år när det hände. Inte konstigt att hon hyser agg mot kärringen som inte ville inse att pappan har haft ett förflutet där barn ingår.
  • Helnil91
    Anonym (anna) skrev 2016-05-26 08:35:40 följande:

Å herregud är du allvarlig? Barn ska aldrig behöva anpassa sig efter någon för de var minsann där först!? Styvföräldern ska anpassa sig efter barnet!? Denna bild av styvfamiljen gör mig mörkrädd.. 

Så du tycker på riktigt att ett barn ska behöva anpassa sig till en ny partner? Jag pratar om när TS var barn (12 år) alltså inte nu när hon är vuxen.

Så du tycker på riktigt att det är ok av denna kärring att komma in och förstöra TS relation till sin pappa, även vara elak och otrevlig mot henne. Så ska man som barn behöva anpassa sig åt detta? TS skriver ju själv att denna kvinna gör allt för att minska TS relation till sin pappa. Och att hon lägger elaka pikar.

Den som gör mig mörkrädd här är du. Tycker verkligen synd om dig. Helt empatilös.
  • Helnil91
    Anonym (anna) skrev 2016-05-26 08:51:16 följande:

Jag misstänker att du är en aning färgad av egna erfarenheter.

Som jag skrev till någon annan här uppe: det är knappast bara styvmammans fel. Har pappan inget ansvar att skydda sitt barn mot någon som behandlar barnet dåligt? Pappan förstörde sin relation till sitt barn när han valde en kvinna som betedde sig som hans kvinna gjorde, och sedan inte gjorde något åt saken. Pappan valde kvinnan framför sitt barn, tufft att höra men så är det ju. En sådan pappa är inget att ha, anser jag.

Angående att styvföräldern ska anpassa sig helt efter barnet (och dennes mamma och pappa också eller? deras tidigare regler och rutiner osv?) är fel. Självklart fungerar inte relationer så att endast en ska diktera villkoren. Det är ett samspel. Styvföräldern får acceptera barnet, och barnet får acceptera styvföräldern. Barn ska lära sig att anpassa sig efter andra och inte bara tro att de kan få allt och bestämma allt (tex vem barnets förälder ska vara ihop med eller ej).

Nope har inga erfarenheter av detta. Så där är du fel ute.

Sen är det väl självklart pappans fel också. Skrev innan om du läste ordentligt att TS pappa är tyvärr en riktigt mes som inte kunde stå upp för sitt barn. Håller med att till största delen är det pappans fel. Men denna styvmamma är vuxen och borde kunna bete sig vuxet. Inte som en jävla iq befriad idiot.

Sen förstår jag inte vart du har fått allt du skriver i från. Jag har aldrig sagt att man inte ska kunna acceptera och respektera varandra. Det är väl självklart att barn ska acceptera sina styvförälder och tvärtom. Att acceptera och anpassa sig är inte riktigt samma sak.

Jag har aldrig skrivit att barn ska få som dom vill så vart har du fått det ifrån? Börjar bli trött på människor som uppenbarligen ska hitta på saker man sagt.

Är man en familj på mamma, styvpappa och barn så ska självklart alla respektera varandra. Men en styvförälder kan inte komma in och tro att den ska göra massa ändringar och så ska barnet bara anpassa sig åt detta. Eller att styvföräldern förstår barnets relation till sin biologiska förälder och att barnet ska anpassa sig åt detta.
  • Helnil91

Skulle stå förstör inte förstår. ^^

• Helnil91
    Anonym (anna) skrev 2016-05-26 09:20:09 följande:

Jag håller absolut inte med. Ny familjekonstellation, nya regler. Jag har inte för avsikt att komma in i en familj där min partner (och exet) och hans barn redan har bestämt hur allt ska vara och att jag bara ska forma mig in i ledet (som ett substitut till mamman?). Då bör man som förälder inte träffa en ny någonsin om man har denna bild och förväntning på sin nya partner. Jag lever åtminstone inte mitt liv efter hur någon annan vill att jag ska leva. Vill jag ha något annorlunda så kommer jag att se till att det blir så, och går det inte så lämnar jag situationen. Svårare än så är det inte.

Och vadå förstå barnets relation till den biologiska föräldern? Är det någon som inte låter dem ha en relation eller.

Jag tror det är de orealistiska förväntningarna på styvföräldern på att den ska vara en förälder, som gör att det blir konflikter. Är barnet väldigt litet kanske barnet tror att förälderns partner är en föräldrafigur för barnet också, barnet förälder/föräldrar kanske har en förväntning att nya partners ska behandla barnet som sitt eget/göra prioriteringar till barnets favör osv osv. Utomstående tror kanske att jag, bara för att jag lever med hans barn, är en förälder till barnet, älskar barnet, tar hand om det som mitt eget osv. Men ingen frågar "styvföräldern" hur denne tycker och känner i det hela. Och bra är väl det kanske, då svaren kanske inte alltid är så härliga som man förväntar sig/hoppas.

Lägg mer krut på att föräldern ska vara förälder än att icke-föräldrar ska tvingas in i föräldraroller som de inte vill ha. Det är inte en förutsättning eller ett villor att man,, genom att leva med ett barn som är någon annans, att man är/vill vara en förälder till det.

Nej jag lever inte heller mitt liv som någon annan vill. Därför skulle jag aldrig bli tillsammans med någon som har barn. Så det gäller både föräldrar och icke föräldrar. Så enkelt är det.

Ja om du läser TS inlägg så står det rätt klart och tydligt att hon har försökt putta bort TS ända sedan hon var liten. Där är det fel på både pappa och styvmamma. Pappan borde stå upp för sitt barn och styvmamman borde agera vuxet och inse att barnen kommer först.

Nej det är väl självklart att man som styvförälder inte måste älska sin bonus. Men man måste respektera.

Skulle jag ha en styvförälder hade inte jag älskat den personen heller, men respekterat den hade jag gjort. Och sen om man som styvförälder har så mycket att klaga på så är det bara att gå. Välj en man/kvinna utan barn istället. Svårare än så är det inte. Många styvförälder verkar ju hata sina bonusbarn och vilja putta bort dem. Ja då borde man vara lite smartare och lämna. Barn ska inte behöva bli bortprioriterade.

Som sagt om man inte vill bli en extra förälder så skaffa inte en partner med barn.
Svar på tråden Måste jag bjuda pappas ny fru