Mobbarens mamma skrev 2016-04-23 21:11:03 följande:
Hej!
Jag är en tjej på 30 år. Jag har 1 barn hon är 8 år hon Skall börja trean till hösten. Mitt problem är att hon och två andra av hennes kompisar mobbar en flicka i hennes klass.
När jag fick ett samtal av rektorn blev jag paff.
Hon har alltid varit den snälla i alla fall hemma.
Hon erkände att hon gjort det. Jag har pratat med henne om att det är fel. Jag har även pratat med hennes bästa kompisars mamma och även den mobbades mamma. Bara det att det blir värre. Det blir grovt mobbning. Jag har hört att det är mobbning för hur hon ser ut och hennes dialekt. hat på kik. Hon sparkar den stackars lilla flickan och det är den tystamassan i skolan eller vad det heter. Vad ska jag göra jag hade tänkt byta skola.
Är det rätt att hon får byta skola.
Nu den senaste tiden har jag varit med i skolan men både jag och min man jobbar. Så det är svårt.
Vad ska jag göra?
Först och främst, all heder till dig att du vill ta tag i det hela... När jag var mobbad fick jag hela tiden höra från mobbarnas föräldrar att deras små under minsann inte kunde vara elaka.....
Mina tips till dig.
En 8-åring behöver faktiskt inte en mobil. Så först och främst eftersom din dotter inte kan handskas med sociala media TA DEN IFRÅN HENNE!!! Känner du att du vill kunna ringa henne och hon ringa er föräldrar vid alla lägen, ja köp en DORO eller en gammal typ av mobil. Så långt från smartphone som bara går. Och det får hon klara sig med tills hon kan sköta sig.
Låt henne ALDRIG sitta ensam vid datorn iallafall inte om det är på sociala medier hon hänger. Ni föräldrar skall ALLTID sitta med. Ni behöver inte sitta och läsa över axeln hela tiden, men bara att ni sitter bredvid kan ändra mycket.
Låt henne inte umgås med de andra mobbarna. I skolan är det svårt att hindra helt. Men säg till lärarna att de inte får sitta vid varandra, inte ha grupparbeten osv osv. Går de på Fritids så även där prata med personalen så de vet om att tjejerna skall hållas separerade så långt det går. Och på fritiden så klart får de inte leka!!!
Man kan inte tvinga någon att bli vänner men tycker du skall uppmuntra din dotter att umgås med den tjejen de mobbat på tu man hand. Försök få din dotter att hitta på saker som hon kan vilja göra med denna tjejen. Försök några gånger samtidigt som ni föräldrar övervakar lite lagom medan de lär känna varandra. Funkar det inte dem i mellan så ok. Det är ok om de inte är vänner men ingen mobbing accepterad!
Sen prata prata prata med din dotter, fråga henne hur hon skulle känna om rollerna var ombytta... Och sen prata och prata och prata lite till...
Läs böcker typ en komikers uppväxt tillsammans med henne, kanske lite vuxna men om du är med och pratar om det ni läser hela tiden så bör det gå, och hitta flera böcker om det hela så ni har flera vinklar och historier att prata igenom med henne...
Och som före detta mobboffer kan jag bara säga TACK!!!!